Hur ska man packa en ryggsäck?

Har börjat fundera hur man ska packa ryggsäcken! Vad är det man behöver minst och vad ska ligga högst upp m.m.

Tips!
 
Mjuka grejer mot ryggen! Framför allt om du går i bara t-shirt (sommartid) så är det jäkligt skönt att inte ha köket mot ryggen. Därför försöker jag packa ner det på framsidan av ryggsäcken.

Sedan kan man väl säga rent generellt att sovsäck och extra ombyten brukar hamna längst ner i säcken för mig. Sedan kommer mat och kök ovanpå det och överst i säcken ligger förstärkningsplagg och regnkläder.

Beroende på vad för ryggsäck jag har med mig (3 dagarssäcken eller 10dagarssäcken) så hamnar tältet på höger sida ståendes i säcken med extra vatten som motvikt på vänster sida. Eller så hamnar det ovanpå sovsäck och reservkläder liggandes i den stora säcken (vilket då lämnar ett större utrymme i mitten för mat och bränsle).
 
Tag fram det du tror du behöver, lägg sedan det du inte kan finna 3 bruk för i en hög som du lämnar hemma. Öka på i matpåsen. Väg allt på gramvågen och skriv ett Excelark.
När du kommer hem tag bort och stryk på Excelarket allt du inte använt. Såsmåningom kommer även din ryggsäck att bli behaglig att medföra.
Sittunderlag, regnkläder, kåsa, (kamera, kikare o lupp) brukar du behöva tillgängligt. Karta och kompass skall vara tillgängligt.
Packa regn och vadsäkert. Lägerutrustning underst, lunchutrustning och förstärkningsplagg högt upp.
En extra bit liggunderlag i samma format som ryggsidan på ryggsäcken kan förenkla att få packningen skön mot ryggen, till blygsam vikt och praktiskt bruk vid bivackeringen.
 
Många sätter fast liggunderlaget vertikalt på baksidan av ryggsäcken. Det är bra i skogsterräng där det är trångt men på kalfjället är det bättre att ha liggunderlaget horisontellt. Ovanpå, under eller bakom beror helt på hur man har packat i övrigt. Anledningen till att jag väljer att packa så är att man får en mindre vindprofil. En ryggsäck som sticker ut mycket bakåt är jobbig att bråka med i vinden. Känns som att jag är bra på att säga lite med mycket...men ni fattar.
 
Vikten är viktig - tunga grejer nära ryggen och helst ganska högt - så man kan balansera den utan kraft.

Liggunderlagg,lätta grejer och så kan man fästa utanpå ryggsäcken - fast längs ut bakåt utan att det påverkar

Nära ryggen vatten,mat och allt som har låg volym men väger.

Sen portionerar man ut resten av grejerna bakåt med lägst vikt rakt bakåt.

Lite enklare och gå med en 25 liters dunk på huvet än hängandes rakt bakom ryggsäcken
 
Som de kloka herrar redan har sagt:
Det är minst lika viktigt att tänka på vad som inte packas i ryggan! Utvärdera varje liten vandring, "Vad var det som aldrig användes?"

Några svär till att packa de tyngsta sakerna nederst. För mig handlar det om att välja huruvida man vill bära prylarna eller släpa på de...

Annars är det minst lika viktigt att packa så ryggan är balanserad sidledes också. En ryggsäck som 'drar' åt en av sidorna kan fort förstöra en bra tur. Men som sagt, använd varenda liten 'promenad' till utvärdering, och för att citera seobserver: God tur! :)
 
Självklart kanske men ändå...

Tänk lite extra på hur du packar maten. Jag brukar försöka lägga fika och dagens lunch för sig, så jag inte måste ned och gräva bland middagsmaten vid en paus. (I synnerhet om det regnar)

Jag håller också sådant som sovsäck och dunväst i en egen vattentät påse så jag inte behöver oroa mig för andra blöta saker i packningen.

Tält är mycket lättare att packa om du har stängerna separat.

En del tycker att ytterfickor på ryggan är onödig vikt, men jag tycker det är värt en del att ha snabb tillgång till regnkläder, toapapper, förbandsartiklar o dyl.
 
Numera har jag sovsäcken i botten, men bara om jag sover i tält. Sover man i vindskydd så vill man kanske inte behöva riva upp precis allting ur ryggan när man ska packa ner sovsäcken.

Det där med maten, varje morgon packar jag om maten så dagens lunch och mellanmål (och kanske middag) ligger långt upp. Samma sak med varma kläder, är det varmt hamnar förstärkningsplaggen långt ner, är det kallt hamnar de högre upp. Regnkläderna har jag oftast i topplocket.

Jag brukar faktiskt ofta ha köket mot ryggen, men då med "platta sidan" mot ryggen. En kant vill man självklart inte ha i ryggen, Framförallt när jag har med mig trangia (som är rätt tungt) vill jag ha det nära ryggen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jamte Vilka packpåsar ska man välja? Transportera 16
Viken "hydration-rygga" ska man välja ? Transportera 0
Argusgranskare Tunga saker ska stuvas nära ryggen?? Transportera 54
rJohansson Hur ska höftbältet sitta? Transportera 13
grålle Ny ryggsäck hjälp vad ska ja ha. Transportera 8
Maboz Hur ska en ryggsäck sitta? Transportera 24
mackeb Hjälp! Ska köpa första ryggsäcken! Transportera 15
AndreasE Ny ryggsäck ska inhandlas - åsikter om Haglöfs Matrix Transportera 24
Erik200 Hur ska avbärarbältet sitta? Transportera 11
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
kristofer_wallmark Avbärarbältet - hur ska det sitta? Transportera 18
Hasselstrom Hur ska säcken sitta? Transportera 11
perwickström Dagsturssäck ska köpas men vilken ? Transportera 7
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
Dan B Hur långt kommer man. Transportera 6
fredrik91 val av ryggsäck, vad skall man titta efter/undvika mm. Transportera 42
såg Varför har man delvis sluta tillverka ramsäckar Transportera 50
MartinR Var köper man MacPac ryggsäckar? Transportera 6
dabac vad gör man av gammal ryggsäck? Transportera 10
Wibrån Var kan man köpa lösa spännen till ryggan Transportera 9
Skipper_ Hur ställer man in sin ryggsäck, vilka belastningar är rätt? Transportera 17
sledman Tips på hur man kan fästa spade på Hagöfs victor 90100 Transportera 0
Schneeberger Volym - mindre än man tror. Transportera 0
Tidenztand Gungner var hittar man den. Transportera 0
Martin Fjäderlätt En bra rygga är allt man behöver. Transportera 11
PaulPersson Varför får man gamnacke Transportera 3
Hiza Hur många ryggor behöver man... (egentligen)? Transportera 90
lllusion Var hittar man Vaude försäljare? Transportera 6
sleget Instruktion för hur man använder ryggan? Transportera 10
hagafors Hur får man tag i en begagnad LK70? Transportera 8
Bengt S Var kan man köpa ryggsäcken Arc´Teryx Bora 80? Transportera 10
modan Var köper man Arcteryx Ryggor i Kanada? Transportera 1
Plumsis Kan man bygga dagsturssäck av Haglöfs Victor? Transportera 14
ebh Ryggsäckar ca 30 och 70 liter, vad skall man köpa? Transportera 14
Fredrik2 Vad skall man tänka på vid köp av beg. ryggsäck? Transportera 2
Nyman Var kan man hitta billiga militärcyklar? Transportera 2
Var kan man köpa Svensk plastskalsrygga? Transportera 1
Nyman VAr kan man köpa m/90 uppdragssäck? Transportera 8
Var köper man Berghaus? Transportera 2
LightDan Packa ryggan med tunga saker högt upp - varför? Transportera 26
MS Frog Packa "lätt ryggsäck" Transportera 1
pelka Packa tält i ryggan! Transportera 9
BadCash Att packa en rygga Transportera 5
Thavox Att packa tält... Transportera 10
XPAT packa ryggsäck Transportera 4
2004-06-16 Packa liggunderlag Transportera 62
pzye Packa ryggsäck Transportera 3
Scout^ Packa vattentätt? - Paddling Transportera 7
mgullo Packa Haglöfs Alaska Transportera 4
Scout^ packa rätt? Transportera 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.