Höftbältets placering. Exakt var?

Hur är det tänkt att höftbältet ska ligga an runt höften?

Om vi t ex har ett litet bredare och bra vadderat höftbälte, ska det då;

1) placeras så att den kännbara höftbenskammen ligger mitt i vadderingen, dvs lika mycket vaddering över som under höftbenet?

eller...

2) att höftbältet dras åt strax ovanför höftbenskammen för att sedan med hjälp av ryggsäckens tyngd glida ner något över höftbenskammen och ligga an mot denna?

Frågar framförallt pga bästa inställningen för rygglängden. Beroende på var på höften höftbältet placeras så kan det ju skilja några centimeter...

Finns det någon "regel" (från tillverkaran) för var höftbältet mer exakt bör placeras eller är det en högst personlig komfort-bedömning som avgör detta?

Mvh / Mattias
 
Exakt var i höftbältet höftkammen bör placeras beror nog mycket på hur höftbältets form passar höften på den aktuella bäraren.

För mig brukar det bli en avvägning mellan optimal avlastning, möjlighet att gå brant uppför, möjlighet att andas, osv. Oftast bär jag inte så tungt (40+ kg) att jag behöver optimal avlastning.

Men tanken är ju att höftbältet ska ligga runt kroppen i samma höjd som höftbenskammen, så att man kan överföra belastningen dit. Jag tycker man ser väldigt många som bär ryggsäckar mycket lägre än så (i synnerhet stora säckar... och sen gnäller de på att det känns tungt? ;) ).
 
Min erfarenhet är så lågt som möjligt. Ju större midjemått bäraren har ju lägre vill denne nog ha det.
Varmformade höftbälten har exakta instruktioner. Där jag bor finns ingen dylik service.
När vi fick höftbälten på ryggsäckarna gällde det att snabbt plocka bort allt som tidigare burits i och på byxbältet.
Mina höftbälten verkar sitta med höftbenkammarnas överdel ca 20 mm in i bältet.
Med lättare ryggsäck kan du spara in vikten av höftbälte oxså!
go tur
 
Jag sätter min ryggsäckt så att bältet är i midjan när jag drar åt det så att det sen kan vila på höftkammarna. Lutar du dig lätt framåt ska du kunna lossa axelremmarna så att all vikt vilar på höfterna.

Fast ännu bättre är att dra åt bröstremmen, lossa axelremmarna nertill och sträcka upp toppstramarna så axelremmarna bara håller ryggan tryckt mot ryggen. När jag bär min rygga så skulle jag i princip kunna ha ett ägg ovanpå varje axel..
 
Jag sätter min ryggsäckt så att bältet är i midjan när jag drar åt det så att det sen kan vila på höftkammarna.

Min metod brukar vara att hänga ryggsäcken där det känns bra med bara axelremmarna, höja axlarna (alltså krypa ner med huvudet mellan axlarna, som en sköldpadda i sitt skal) och passa på att dra åt höftbältet i det läget. När man sedan släpper axlarna glider ryggsäcken ner. Beroende på hur högt man lyfter axlarna och hur mycket man tajtar till höftbältet kan man få lite olika resultat, men lätt att hitta rätt.

Min första erfarenhet av att bära så tungt att jag ville använda avbärarbältet var början av en Sarek-vandring med 32 kg i ryggsäcken. Höftbältet var av ganska klen och svårjusterad typ, och det gick inte att få upp det till höftkammen. Svaret blev att dra åt nåt djävulskt hårt, tappa blodtillförseln i benen, skita i höftbältet och bita ihop. Hade jag haft en fetare bakdel hade det nog kunnat gå bättre.

Några år senare var det militärtjänstgöring, och återigen tung ryggsäck. Den här gången fanns stridsvästen alla fickor i vägen, och återigen bars mycket på axlarna. Det kräver lite tillvänjning, men det går bra.

Men nu när jag har en ryggsäck som passar mig, och inte har saker i vägen för höftbältet, uppskattar jag det. Även om jag sällan lägger hela vikten där är det magiskt att slänga upp 30 kg ryggsäck och knata iväg och fråga sig vad det är man har glömt, det känns ju så lätt?
 
Jag sätter min ryggsäckt så att bältet är i midjan när jag drar åt det så att det sen kan vila på höftkammarna. Lutar du dig lätt framåt ska du kunna lossa axelremmarna så att all vikt vilar på höfterna.

Fast ännu bättre är att dra åt bröstremmen, lossa axelremmarna nertill och sträcka upp toppstramarna så axelremmarna bara håller ryggan tryckt mot ryggen. När jag bär min rygga så skulle jag i princip kunna ha ett ägg ovanpå varje axel..

Precis så gillar jag också att bära ryggsäcken, dvs nästan enbart på höften och axelremmarna/toppstramarna används nästan enbart för att hålla ryggsäcken intill ryggen.

Syftet med höftbältet torde väl ändå vara att vila ("flyta") ovanpå höftkammen? Förstår att detta är svårt/omöjligt ju kraftigare man är men nackdelan blir då att ju längre ned höftbältet hamnar desto mer behöver det dras åt eftersom ytan den ska vila mot blir alltmer lodrät. Det leder väl också till att h.bältet strävar nedåt av ryggsäckens tyngd och belastningen på axlarna ökar.

Själv är jag lång och "smal" och har inte det "problemet" men eftersom inget direkt hull skyddar min höftkam så gäller det att hitta en bra balans för att inte detta område ska ömma lite efter avslutad vandring.
Ju högre och mer avlastande jag väljer att ha höftbältet desto mer "trycker" det över magen. En annan liten fördel med att ha höftbältet högt är att om man så önskar så kan eventuellt byxbälte och saker som hängts i detta sitta kvar.

/ Mattias
 
men nackdelan blir då att ju längre ned höftbältet hamnar desto mer behöver det dras åt eftersom ytan den ska vila mot blir alltmer lodrät. Det leder väl också till att h.bältet strävar nedåt av ryggsäckens tyngd och belastningen på axlarna ökar.

Ja, precis, jag försöker ju alltså ha så ryggsäcken "står" på höfterna. Då kommer bältet inte att "klämma åt" särskilt hårt. Om det inte går så måste man, som du skriver, dra åt så hårt att bältet hålls fast enbart av friktionen. Och då förstår jag att folk tycker att det klämmer åt och att de tycker det blir problem med blodflödet.

Det är alltså lite som knoppen på ett baseballträ. Utan den knoppen måste man klämma åt rejält för att inte tappa det, men med knoppen behöver handen bara vara formad runt handtaget.
 
Min metod brukar vara att hänga ryggsäcken där det känns bra med bara axelremmarna, höja axlarna (alltså krypa ner med huvudet mellan axlarna, som en sköldpadda i sitt skal) och passa på att dra åt höftbältet i det läget. När man sedan släpper axlarna glider ryggsäcken ner. Beroende på hur högt man lyfter axlarna och hur mycket man tajtar till höftbältet kan man få lite olika resultat, men lätt att hitta rätt.

Många av dagens ryggsäckar är anatomiskt formade och följer ryggens böjningar mycket bra. Om jag hänger på mig min (nya ryggsäck) enbart i axelremmarna och därefter trycker ryggsäcken uppåt längs ryggen, med ena handen på bottenpartiet, så glider till slut säcken "på plats" där den passar bäst ur anatomisk synvinkel. Väl där så drar jag åt höftbältet och då hamnar det automatiskt i ett "vil-/flytläge" ovanpå höftkammen. Därmed uppfylls de två, ur komfort sett, viktigaste kriterierna, dvs säckens passform gentemot ryggen samt höftbältets "rätta" placering.


Men nu när jag har en ryggsäck som passar mig, och inte har saker i vägen för höftbältet, uppskattar jag det. Även om jag sällan lägger hela vikten där är det magiskt att slänga upp 30 kg ryggsäck och knata iväg och fråga sig vad det är man har glömt, det känns ju så lätt?

Det är alltid lika fascinerande och skönt, egentligen oavsett vilken vikt man bär, när ryggsäcken inte märks och det "enda" tecknet på att den hänger där är att efter hand så känns det lite mer i rump- och benmuskulaturen:)

/ Mattias
 
höftbältet är extremt viktigt på en säck, det är ju med den man bär. dom bästa är dom frisvängande som följer höftens rörelser. ett problem med dåliga höftbälten är att dom oftast viker sig och trycker ned det bakre höftpartiet vilket gör att man spänner ännu hårdare tills det ser ut som man har en korsett på sig. en av dom bästa som jag har är mjölner, bärsystemet är helt ok. tyvärr är resten av säcken inte lika ok.
 
Jag har alltid burit höftbältet så pass högt upp som möjligt = vilandes på höftbenen.
Detta känner jag mig bekväm med. Får dock skavsår/tryckskador där benet går.

Varför jag gillar det beror säkert på att jag är lång och ryggsäckarna är korta... Skulle jag ha det lägre ned så tycker jag rörelsefriheten i benen hindras. Framförallt vid förflyttning från knästående till ståendes.
Visst, andningen blir lite hindrad - men det vänjer man sig vid och det är bara de första passen som känns lite andfådda.


Ovadderade kvittar, de skall ju bara hindra ryggsäcken från att jucka mot svanken.
 

avslutad210712

Gäst
På de säckar jag använt senaste årtiondet har jag haft höftbältet så höftkammen ligger "mitt-i" höftbältet. Men man skall också betänka att de säckarna jag använt har ett koniskt höftbälte dvs omkresten är mindre i överdelen vilket gör att höftbältet "hänger" på höftkammarna.

Den första ryggsäcken jag hade var en Fjällräven Trader med ett mjukt stoppat höftbälte som inte dög till att avlasta det minsta lilla. För mjukt och för halkigt med ett alldeles för dåligt system att spänna åt det.

Så jag är inte alltför imponerad av säckar med stora mjuka höftbälten. Sköna i affären, sköna med lite packning i men troligen "viker de ner sig" med tyngre packning på längre färder. Ungefär som Luleå Hockey gjorde ifjol mot AIK :)
 
alternativ 1

Alternativ 1 enligt din fråga tycker jag är optimal placering, dvs mitt på höftkammen (se beskrivning nedan hämtat från Osprey's hemsida):
Hipbelt Sizing

Our Xenith & Xena, Aether & Ariel and Variant series packs offer interchangeable hipbelts. To determine your hipbelt size measure around your hips, at your iliac crest not your waist. A properly fitted hipbelt rides centered over the hipbones and needs to be very snug; after all it will be carrying the bulk of the pack's weight. The padded portion should wrap well around your hips, leaving a gap of 3 to 6 inches between the tips of the both hip pads when securely tightened. Make sure to account for cold weather clothing for packs being used for winter activities. Use the chart below the torso size chart to determine the correct hipbelt size. Again your torso size is what determines your pack size not your hipbelt size.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brune Placering av blixtlås på ryggsäckslocket Transportera 2
ducken Placering av tält och liggunderlag Transportera 27

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.