Höftbältets placering. Exakt var?

Tidigare svarare har tangerat betydelsen av det som är mellan höftbältet och bärarens yttre organ. Jag fick ett köttsår en gång för att jag tog på fel skärp och det slutade just vid höften. Känn efter med händerna och släta ut alla klädveck och försök få en så fin yta som möjligt mot tryckpunkterna. Dra skarvar antingen ovanför eller under tryckpunkten. Glöm inte att släppa in blod ibland för att låta huden vila. Vid hård belastning kan jag göra detta två till tre gånger i timman. Man kan fortsätta gå. När jag varit som tröttast har jag vilat rakt på ryggsäcken. Man somnar kanske tills man fryser. En liten tupplur. Sen kan man fortsätta. En viss förfrysningsrisk kanske kan föreligga med detta förfarande.
 
(...) Ju högre och mer avlastande jag väljer att ha höftbältet desto mer "trycker" det över magen. (...)
Det kanske är lättare för tjejer och/eller svankryggade, men jag (som också vill bära 100% med höfterna) vill i alla fall ha mitt höftbälte kraftigt framåttippat, så det vilar ovanpå svanken baktill men går nedom magen framtill. Då slipper man andningsproblemen och ryggan vilar stadigt och tätt mot kroppen.
Detta går inte att åstadkoma med alla höftbälten, och det är en fördel om ryggsäcken är något s-formad i vertikalled. Det är just därför jag en gång i tiden älskade min Haglöfs Alaska, och numera Osprey Exos - säckarna (som dock utnyttjar sin ram måttligt bra till att föra ner lasten till bältet, men jag bär aldrig mer än 9-10 kg nuförtiden).

Jag brukar slänga på ryggsäcken, lägga den högt på ryggen genom att luta mig fram och puta maximalt ut med baken ;)) lägga spännet ner om magen och dra åt hårt i det läget. När jag sen rätar på mig, sjunker bakdelen minimalt ner på svanken, höftbältet passerar höftkammarna mittpå, men spännet därframme sitter kvar i sitt låga läge. En fördel om man har svank och lite mage, som stoppar ev. uppåtglidningstendenser ;).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brune Placering av blixtlås på ryggsäckslocket Transportera 2
ducken Placering av tält och liggunderlag Transportera 27

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.