Ryggsäck och blött tält

Hej på er.
Jag har en gammal ramsäck (Fjällräven Raven Gyro), som har fallit för ålderssträcket. Ny säck ska köpas in. På marknaden finns nu mest anatomiska säckar, som är relativt sätt smala. Vart ska man placera ett blött tält, som är det sista jag packar ihop vid dåligt väder, på en sådan ryggsäck. Ser väldigt smalt ut under locket tycker jag. Finns någon med erfarenhet... Hur brukar ni göra?

------------
Mikael
 
Två delar!

Jag packar ner tältet i två delar; stänger och pinnar för sig och tältduken för sig. Om tältet inte är extremt blött så packar jag som vanligt men om det skulle vara mycket blött så åker det in överst men jag brukar försöka få in det ordentligt i säcken och inte bara under locket. Generellt brukar jag försöka undvika att ha prylar "bara" under locket. Undantaget är väl regnkläder när det ser ut att bli regn.
Till saken hör väl att jag brukar försöka anpassa vandringen så att jag kan låta tältet torka någon timme eller så om det är möjligt. Tyvärr så är det ju långt ifrån alltid det... ;)

[Ändrat av haskell 2003-06-22 kl 17:26]
 
blött i säcken?

haskell; sa:
om det skulle vara mycket blött så åker det in överst men jag brukar försöka få in det ordentligt i säcken och inte bara under locket.

Ursäkta mitt lösryckta citat, men det här har jag funderat på när folk med stora ryggor skriver inlägg: allt skall ordentligt in i säcken.

Jag ser min ryggsäck som en skiljevägg mellan min utrustning och dåligt väder. Jag hänger gladeligen på allt blött utanpå säcken. Varför gör inte alla det?

Jag förstår poängen med att inte vilja ha en massa saker utanpå, men blöta vadarskor, tält och liggunderlag...?

Själv brukar jag ha mitt tält fastspänt under ryggsäcken. Jag vet att det är dåligt ur viktfördelningssynpunkt, men det funkar för mig. Med en annorlunda utformad säck (mer höjbart lock) hade jag nog klämt in det under locket, men absolut inte i själva säcken. Jag har två mullemärken om det kan väga upp mitt avvikande beteende i någons ögon. :)
 
Re: Två delar!

haskell; sa:
Om tältet inte är extremt blött så packar jag som vanligt men om det skulle vara mycket blött så åker det in överst men jag brukar försöka få in det ordentligt i säcken och inte bara under locket.

[Ändrat av haskell 2003-06-22 kl 17:26]

En liten varning bör utfärdas för att stoppa ett riktigt blött tält överst i ryggsäcken. Vatten rör sig med glädje nedåt och har man då en sovsäck längre ner i säcken (i och för sig nerpackad i en plastpåsen men inte ordentligt försluten) så kan det bli en blöt och mycket kall natt! Jag talar av egen erfarenhet... Efter den läxan hamnar ett vått tält alltid nederst i säcken, eller utanpå.
 
Re: Re: Två delar!

pecka; sa:
haskell; sa:
Om tältet inte är extremt blött så packar jag som vanligt men om det skulle vara mycket blött så åker det in överst men jag brukar försöka få in det ordentligt i säcken och inte bara under locket.

[Ändrat av haskell 2003-06-22 kl 17:26]

En liten varning bör utfärdas för att stoppa ett riktigt blött tält överst i ryggsäcken. Vatten rör sig med glädje nedåt och har man då en sovsäck längre ner i säcken (i och för sig nerpackad i en plastpåsen men inte ordentligt försluten) så kan det bli en blöt och mycket kall natt! Jag talar av egen erfarenhet... Efter den läxan hamnar ett vått tält alltid nederst i säcken, eller utanpå.
Borde inte läxan istället ha lett till att sovsäcken numera alltid ligger i en vattentät ordentligt försluten packsäck?
 
Re: Re: Re: Två delar!

Raskesven; sa:
pecka; sa:
haskell; sa:
Om tältet inte är extremt blött så packar jag som vanligt men om det skulle vara mycket blött så åker det in överst men jag brukar försöka få in det ordentligt i säcken och inte bara under locket.

[Ändrat av haskell 2003-06-22 kl 17:26]

En liten varning bör utfärdas för att stoppa ett riktigt blött tält överst i ryggsäcken. Vatten rör sig med glädje nedåt och har man då en sovsäck längre ner i säcken (i och för sig nerpackad i en plastpåsen men inte ordentligt försluten) så kan det bli en blöt och mycket kall natt! Jag talar av egen erfarenhet... Efter den läxan hamnar ett vått tält alltid nederst i säcken, eller utanpå.
Borde inte läxan istället ha lett till att sovsäcken numera alltid ligger i en vattentät ordentligt försluten packsäck?

Plus alla kläder... plus all mat... Känner du till en lätt, tålig, vattentät sådan packsäck som säljs i Sverige så tar jag tacksamt emot tips. Jag har hittat en amerikansk sådan, men man kan naturligtvis tillverka en själv om man vill. En enklare, lättare och billigare lösning är som sagt att lägga ett blött tält underst i säcken.
 
Re: Re: Re: Re: Två delar!

pecka; sa:
Plus alla kläder... plus all mat... Känner du till en lätt, tålig, vattentät sådan packsäck som säljs i Sverige så tar jag tacksamt emot tips. Jag har hittat en amerikansk sådan, men man kan naturligtvis tillverka en själv om man vill. En enklare, lättare och billigare lösning är som sagt att lägga ett blött tält underst i säcken.
Jag använder Tatonkas, Ortliebs och Everests vattentäta rullförslutningsbara packsäckar. Samtliga finns på de vanliga friluftsaffärerna.

Tatonka är väldigt lätt men förvånansvärt tålig så länge du håller vassa grejer borta från den. Finns i allt från små till XL. Ortlieb har säckar som är något kraftigare och mycket kraftigare i materialet. De är lite tyngre. Sedan finns sealife och allt som paddlare brukar använda.

I huvudfacket i min ryggsäck ligger numera bara tre "korvar". En vattentät packsäck med sovsäck och ombyte, en vattentät packsäck med mat, och tältet eller kåtan. På toppen ibland en vattentät säck för förstärkningsplagg. Ingenting kan alltså blötas ner av ett blött tält, eller av något annat oförutsett.
 
Blöta grejor

Hej! jag packar tält i sin egen påse spännt ovanpå locket, lägger sen pinnar mm i avsedda påsar som sen läggs i ryggsäcken. Jag har inget eget regnskydd till tältet utan använder Motion80-ryggans eget regnskydd för att skydda allt, har även liggunderlag fritt på utsidan. Om tält är blött så får det ju vara det tills nästa uppsättning nästa natt och hoppas på bättre väder då.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Två delar!

Raskesven; sa:
Jag använder Tatonkas, Ortliebs och Everests vattentäta rullförslutningsbara packsäckar. Samtliga finns på de vanliga friluftsaffärerna.

Tack för tipset! Tatonkas packsäckar verkar klart intressanta... Jag var in på deras websida och tittade och det verkar vara något sådant lätt jag letar efter. De kraftigare kanotsäckarna är för tunga. Men var hittar man Tatonka i Sverige? Tips på butik som säljer dem? Det verkar inte finnas någon återförsäljare här (enligt websidan). Men de går säkert att beställa från Tyskland...
[Ändrat av pecka 2003-06-23 kl 00:52]
 
pecka; sa:
Tack för tipset! Tatonkas packsäckar verkar klart intressanta... Jag var in på deras websida och tittade och det verkar vara något sådant lätt jag letar efter. De kraftigare kanotsäckarna är för tunga. Men var hittar man Tatonka i Sverige? Tips på butik som säljer dem? Det verkar inte finnas någon återförsäljare här (enligt websidan). Men de går säkert att beställa från Tyskland...
[Ändrat av pecka 2003-06-23 kl 00:52]
Tatonkas packsäckar finns på t.ex Naturkompaniet. Ortliebs likaså. Ortlieb har minst två grundmodeller, en något kraftigare än Tatonka och en betydligt kraftigare.
 
Re: Re: Två delar!

pecka; sa:
haskell; sa:
Om tältet inte är extremt blött så packar jag som vanligt men om det skulle vara mycket blött så åker det in överst men jag brukar försöka få in det ordentligt i säcken och inte bara under locket.
En liten varning bör utfärdas för att stoppa ett riktigt blött tält överst i ryggsäcken. Vatten rör sig med glädje nedåt och har man då en sovsäck längre ner i säcken (i och för sig nerpackad i en plastpåsen men inte ordentligt försluten) så kan det bli en blöt och mycket kall natt! Jag talar av egen erfarenhet... Efter den läxan hamnar ett vått tält alltid nederst i säcken, eller utanpå.
Ett såpass blött tält har jag nog aldrig packat ner. Jag skrev "mycket blött" och inte "tokblött"... ;)
Om tältet är tokblött så brukar det bli litet tältkoma istället.
 
På sidan!

Jag har gått över från ramsäck till ramlös och tvingats fundera över samma fråga. Först var jag inne på att surra fast det blöta tältet ovanpå locket, innan jag kom på att - med pinnar & stänger inne i ryggsäcken - spänna fast det på högkant på ena sidan, fasthållet med de två kompressionsremmarna. (Är tältet torrt är den normala platsen på högkant inne i säcken, högt upp och nära ryggen.) Förvaring på sidan förutsätter dels att ryggsäckens konstruktion medger det, dels att tältet inte är alltför skrymmande. Med hjälp av några packremmar krymper man lätt volymen.

Lars
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0
ludwigjoakim Någon med erfarenhet av ryggsäck från Savotta? Transportera 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.