Ofodrade contra fodrade kängor

Om jag förstått det rätt, så går det att måttbeställa Lundhagskängor? Någon som vet vad det kostar och om det blir bra?
/Niklas

Jepp, måttbeställa går finfint.

Jag minns inte riktigt vad det kostade (var fem år sedan) men det var inte så många hundralappar över ordinariepris.I mitt fall handlar det om att storlek 49 ej finns i standardsortimenet.

Resultatet kan jag inte klaga på, har inte haft tillstymmelse till skavsår eller dylikt.

Jag hade däremot en limning som sprack ett halvår efter första omsulningen, men det åtgärdades kostnadsfritt av Lundhags.

//T
 
läste här att dom inte krymper, men för min del gjorde dom det. Dom blev för smala vid främre fotdynan trots att jag hade syncro med optilästen. krängde dom vidare till min polare som nu älskar dom.

Men det jag har hört är att man skall inte göra som jag gjorde, alltså gå och vandra med dom på sommaren 2-3veckor för sen ställa in dom i garderoben och ta ut dom för en vinter vandring för risken är då att det krymper och inte töjjer ut sig igen pga av att dom stått stilla så länge. Givetvis var dom infettade ordentligt och rengjorda, men dom stod stilla 2-3månader kanske.
 
Alla läderskor, vare sig det är vandringskängor eller dansskor, mår bäst av att förvaras med ordentliga skoblock. En rätt billig investering jämfört med vad ett nytt par vandringskängor kostar!
 
Då kan du meddela honom att mina Synchro fick nya sulor för några veckor sedan och blev utlästade en halv storlek just pga att de krympt. Det enda jag fick stå för var portot till Järpen. De kängorna tilverkades våren 2008, de jag köpte först var inte 100% så jag fick vänta på nya kängor i nästan två månader.

Tänkte jag kunde förmedla en information jag fick av en till synes kunnig man på Naturkompaniet. Ryktet om att Lundhags krymper menade han är ett rykte som lever kvar sen tiden då Lundhags hade skinnsulor på sina skor, vilket dom tog bort för ca 5 år sedan.
 
Lundhags Ranger mid

Har nu vandrat sju dagar i Sarek med mina Lundhags mid Ranger och frånsett en "incident" i slutet av vandringen kan jag rekommendera dessa.

Jag köpte en storlek större än vad jag har i skostorlek och det visade sig vara ett bra drag. Jag behövde dock kompensera med en extra sula för frampartiet kändes väldigt luftigt, för luftigt och foten gled lite väl mycket.

Jag klarade mig från skoskav i sju dagar. Det var sista 40 minutrarna, ned till Saltaloukta, och då var det verkligen nedförsbacke, som gav mig skavsår och det berodde på att ena kängan hade veckat sig i skinnet (insidan på taket av skon) så att jag fick skavsår på ovansidan av stortån, knölen där stortån börjar.

Jag gissar att det beror på att kängorna nästan ständigt var fuktiga eftersom vi varje dag stegade över nåt träskliknande område.

Jag har nu reklamerat detta genom Outdoorexperten där jag köpte kängorna. Vi får se hur det går...

För övrigt när det gäller höga skaft eller inte kan jag konstatera att jag hade sluppit vada vid några tillfällen om jag hade haft det högre skoskaftet.
 
Mycket givande läsning; den här sidan är guld värd. Går själv i skoletarplaner och det här kompletterar verkligen den info jag fått av personal i olika naturkompanietbutiker etc, som rekommenderat såväl Meindl som Lundhags.

Tidigare har jag använt en låg sko från Marmot med gortex som jag tycker gav mig helt ok stöd. Fungerade ok i något år men vandringarna var inte särskilt långa och packningen inte värst tung. vanligare kortare vandringar om 3 dagar och dagsturer men nu i fjol 9 dagar i Hemavan så ville de inte torka, vatten sipprade in så fort jag gick genom fuktigt ris etc... det var skönt med lätta skor men livslängd och att hålla fötterna torra känns viktigt vid nytt köp. testade Meindl kängor idag (fodrade) och kände direkt att fötterna blev varma och att det kändes ovant tungt på foten... en lättare känga skulle verkligen vara intressant. efter all den här informationen i trådarna här så ska jag verkligen testa Lundhags ofodrade, planerar just en vecka till tio dagar i Sarek så det där med den snabba torktiden är också lockande!

... Jag har bra erfarenheter av Lundhags sedan tidigare och har då och då vägarna förbi deras lagerbutik i Järpen... eftersom jag är student och det är en viss investering undrar jag om någon vet om de har kängor där till reducerade priser?
 
Sambon som har 36:eek:r hittade sina höga Syncro till väldigt bra pris, kommer inte ihåg men det var innan jag var med i bilden och över tre år sen.

Sen ska det noteras att det krävs lite insats för att hålla vatten ute. Jag gillar att pilla med kängorna och är det surväder och jag tältar så brukar jag ta av skoremmar och fetta in dem rejält med Lundhags lädersmorning *varje kväll*. Har en burk lädersmorning, en kort tandborste att jobba in det med och en vinylhandske för att slippa fetta in mig själv, går fortfarande bra att jobba//värma in fettet med handen med handske. Går man bara på och tror att de är mirakelskor så blir man besviken. För mig är det den bästa kompromissen och jag sköter om dem för att de ska hålla länge. Är det torrt och fint så får smörjan ligga i ryggsäcken hela resan.

... Jag har bra erfarenheter av Lundhags sedan tidigare och har då och då vägarna förbi deras lagerbutik i Järpen... eftersom jag är student och det är en viss investering undrar jag om någon vet om de har kängor där till reducerade priser?
 
Sulor....

Jag klarade mig från skoskav i sju dagar. Det var sista 40 minutrarna, ned till Saltaloukta, och då var det verkligen nedförsbacke, som gav mig skavsår och det berodde på att ena kängan hade veckat sig i skinnet (insidan på taket av skon) så att jag fick skavsår på ovansidan av stortån, knölen där stortån börjar.

Jag hade skavsår på ung samma ställe av mina Lundhags Pro High på den högra foten...men det kom mer av "vecket" som blir när man ställer sig på huk och så!

Nackdelen med Lundhagskängorna och liknande som "bara" har limmade sulor är att sulorna har en tendens att släppa lite längst fram i kängan. Det hände både på mina Proffesionals och ex-sambons Scout! Inklusive fjällvandring gick jag ca 150-200mil om året med dom!

Rekomenderar även att när man köper känga även köper en mera "ortopedisk" sula och dumpar ull-sulan som kommer med kängan, vilken suger den åt sig fukt och luktar Apa efter ett par dagar :)!

En ergonomisk sula hindrar eller iaf motverkar att foten "åker fram" när man går i nedförsbackar!

Mina erfarenheter och åsikter...om en bra men tung känga :)!

//A
 
Håller inte med, mina sulor luktar inte illa efter 3½ år och jag har nog inte ens sköljt dem faktiskt. Jag luftar dem varje kväll på vandring och att det inte luktar apa med ullprodukter är ju en av finesserna. Jag provade med mina specialsulor, gjorda på Sophiahemmet/Löplabbet, och det gick åt helsike totalt (skavsår). Alldeles för mycket friktion. Om man kunde få ortopediska sulor med samma yta som originalsulorna så skulle jag vara intresserad att testa igen.

Rekomenderar även att när man köper känga även köper en mera "ortopedisk" sula och dumpar ull-sulan som kommer med kängan, vilken suger den åt sig fukt och luktar Apa efter ett par dagar :)!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.