Nytt tält - men vilket?

Funderar starkt att köpa ett nytt tält för bruk i våra svenska fjäll (företrädesvis). Har ett antal önskemål som det bör uppfylla, annars tar jag tacksamt emot kommentarer på alla 2-manstält.

Tältet ska vara ett litet 2-mans (=låg vikt) men ska ha stor absid för matlagning och säckar. Modell valfri (tunnel/självstag), bara det är vindsäkert till 30 m/s (ca.). Helst ska det kunna resas av en person, samt att ytter- och innertält ska kunna sättas upp tillsammans.

Tackar på förhand
/A.
 
tält

Jag håller absolut med att hilleberg är bland det bästa du kan köpa, men kika även på Marmots sortiment
de har mycket bra kupoltält (min favorit) till skillnad från Hilleberg som ju mest är kända för sina fina tunneltält.
Tunnel eller kupol beror på vad du ska ha tältet till!
Jag har ett av varje och är helnöjd. ett minus för hillebergs låga höjd i nallo2 jag kan inte sitta i tältet och läsa utan att ha innerduken i huvudet.Men det är härligt lätt att sätta upp även i mörker och blåst!!
 
Hilleberg mig hit och Hilleberg mig dit...

Förstod att Nammatj 2 skulle komma upp som det mest lämpliga alternativet, men som fattig student är fem papp i överkant... Har inte fjällräven/Haglöfs/någon annan nåt billigare, som kanske inte har samma livslängd som Hilleberg, men som är bra ändå?

/A.
 
Tält

Finns ju ett par begagnade "Hillebergare" till försäljning på Utsidans prylmarknad just nu.Det kanske kan vara nåt`.

//Matserik
 
Ett annat tips är att maila till tentmaker@hilleberg.se och be om deras "outletlista".

Det är en lista på deras egna lätt begagnade tält som de säljer ut dirkt till kunder.

//Mx2
 
Hilleberg mig hit och Hilleberg mig dit...

Jo du Anders,

Om du frågar efter ett tält som ska stå i 30 m/s så kommer nog de flesta av oss friluftsmänniskor bara reagera på ett sett: Här krävs ett riktig bra tält. Och jag tror att om du tittar på de bättre tälten så kostar dom rätt mycket, inte bara Hilleberg, jag har även tittat på Helsport tält eftersom jag också hade höga krav, men de kostar också.
Det finns säkert lite vindstabilare kupoltält som inte är fullt så dyra, men min uppfattning är att då får man oftast sätta upp innertältet först och ofta är de betydligt tyngre än t.ex. ett högkvalitativt tunneltält.

Jag har nu ett bra tält (tror jag) men jag hoppas jag slipper testa det i 30m/s!

Slutsats: det är nog inte så konstigt att folk rekommenderar dig att satsa pengar om du har så höga krav.

Lycka till,

Niklas
 
Outlet och begagnade

Jag har försökt att köpa ett begagnat hilleberg men de flesta vill ha betydligt mer än vad jag vill betala. Jag betalar hellre 500 - 1500 kr mer för ett nytt och får garanti på det.
Många outlet-tält är bara prissänkta med ca 5 - 10 % så det är inte större prisskillnad.
http://www.skovdenatur.se ger 5 % rabatt på nya tält.
 
Fjälltält

Vill du att utrymme, pris eller hållbarhet är nr ett, eller är de lika värda?
Kvalitet kostar, dessvärre.........Visst kan du ha tur med ett billigt tält, det har jag haft många gånger i fjällen ända sedan bommulls ryggåstiden...Jag har nog ett kvar....men ända sedan syntetvävarna kom så har behovet att bära vatten minskat...
Jag är mycket nöjd med Nallo2 och rekommenderar det, flera har gått begagnade till måttliga priser....
Vikten man bär för att sova är väsentlig, men satsa inte på att sova i 30 m/s, det skulle inte jag göra.
Redan vid 15 m/s har jag sett billigare tält blåsa sönder och bort....
Lycka till i ditt val....
 
Ang. billigare tält

Mja, vårt (förvisso nya men dock...) Vaude-tält pallade vindbyar kring 20 m/s utan att blåsa bort eller sönder. Antar att Hilleberg är bäst (ingen protest...), och undrar därför över synpunkter på begagnat eller inte begagnat tält. Man får alltså ingen garanti på outlettälten? Tar gärna emot andras erfarenheter av olika tält, om ni orkar skriva.
Sedan undrar jag nästan om det finns lite puritanism ang. tältmärken, eftersom ingen nämner annat än Hilleberg, därav mitt tidigare inlägg ;-)

Jaja...
 
Jag har inget Hilleberg utan ett Helsport Borgafjell. Rum för tre men alldeles lämpligt för två, och en absid där ryggsäckar hund kläder och skor får gott om plats. Den är ordenligt regntestad med gott resultat, vattnet stannade utanför. Den ryms i ryggsäcken. Man slår upp den ensam, även om det blåser hårt. Vad gäller priset kan jag bara säga att visst svider det i butiken men på fjället är det skönt.
 
Tillsammans?

En annan metod för att komma billigare undan är ju om du kan tänka dig att dela tält med någon god vän eller släkting. (som inte skall med på samma tur). Ett tält blir ju oftast liggande 90% av året. Ta en funderare på om någon i din bekantskapskrets också skulle vara intresserade av ett halvt tält. Skulle ni någon gång vilja gå ut tillsammans, så kan ju en av er ha ett billigt tält. Om det går sönder kan det ju funka att tränga ihop sig.

Värt att fundera på iallafall.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Masken49 Behövs nytt tält ? Bo och sova 9
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
Glännman Suck dessa tält. Inte nöjd med soulo, vilket nytt? Bo och sova 17
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
andy69 Nytt Hilleberg tält som släpps 2016! Bo och sova 75
seww Behöver input, nytt tält 1-pers (lista!) Bo och sova 50
flierman Behöver köptips nytt tält 3pers Bo och sova 26
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
Mediana Behöver tips på nytt tält inför Kungsleden Bo och sova 22
Markholm Köpa nytt tält, HJÄLP!!! Bo och sova 15
claeshugo Nytt tält 2 mans kupol Bo och sova 17
per.bore Nytt tält och sovsäck Bo och sova 17
camoscio nytt tält - laser? Bo och sova 7
Mezzner Nytt tält, Typ Ringstind 2 Bo och sova 9
aksello Vaude Power Atreus, nytt tält, ev till salu Bo och sova 4
Glännman Dragkedja sönder på nytt tält, vad göra ? Bo och sova 9
Leffe357 Nytt tält Bo och sova 12
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4
_coffe_ Nytt tält, tips sökes?! Bo och sova 10
raketjan Nytt tält, mycket som ska stämma ! Bo och sova 5
johan01 dags för nytt tält och liggunderlag - vilket..? Bo och sova 2
nsidirop Nytt tält - vad välja? Bo och sova 16
cwmint Nytt tält, vad välja? Bo och sova 6
Broder Bob Nytt Hilleberg tält Bo och sova 3
zeromaker Inköp av nytt tält Bo och sova 0
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Gråbuse MSR Hubba Hubba Nx 2 - vad är nytt för 2018? Bo och sova 1
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
SafeSurfer Nytt kupoltält för två, HB tarra eller staika? Bo och sova 7
Ulvskog Nytt 2 pers. lättviktstält Bo och sova 13
Teknikern Köpa nytt "tälthelv*te" eller måste jag sy själv? Bo och sova 26
aneper Göra om/sy nytt innertält till stort tunneltält Bo och sova 11
niklas1965 Köpa nytt solotält. Bo och sova 7
jbella Nytt tältsystem Bo och sova 2
Eva_Lundgren Nytt liggunderlag från Everest (Stadium) Bo och sova 0
pal2 Nytt fjällrävantält Bo och sova 0
kojja nytt liv i sovsäcken? Bo och sova 7
hdn Nytt liggunderlag Bo och sova 11
Sjöberg Nytt Nallo Bo och sova 9
skinny nytt Hilleberg Bo och sova 11
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.