Köpa nytt "tälthelv*te" eller måste jag sy själv?

Finns det inga vettiga tält för oss som är lite stelare än genomsnittsmänniskan, och lite längre? Tipi-kåta vet jag ju om men priset avskräcker så jag söker ett ev. självstagande med ståhöjd och rejäl förgård ("absid" låter så fjolligt) som man kan laga mat i och hänga blöta torrdräkter under. Igloovariant med förlängd ingång alltså hade varit perfekt och naturligtvis golv i tältet, och mygg-insektssäkrat med rejäl ventilation och gärna innertält för att slippa komma i kontakt med våt tältduk.

Nån som har ett förslag på nåt som inte kostar skjortan och behöver fraktas på lastbil i trosspackningen utan är lätt och bärbart, eller iaf. fraktbart på kajak?
 
Det där är ju verkligen nåt att kolla upp, då kan man ju tom. ha kamin i det. (Jaja, jag VET att det inte finns nån rökrörsgenomföring, men det fixar jag enkelt i så fall.)
 
Verkar vara ett jättetrevligt tält men kanske lite för tungt tyvärr. Ökad vikt är ju något alla högre tält har problem med men då kommer frågan: Hur långt lommer jag att släpa ett tält "för näve" eller på en ryggsäck då? Jag paddlar ju nästan enbart, eller har bilen nånstans i närheten så, är vikten egentligen nåt problem för mig?

Idag är det inget problem men jag vet ju inte i framtiden om jag kanske börjar vandra och kanske cykla. Det var ju en tråd här på forumet om att vandra med militärtält och allting går ju, men frågan är om kroppen håller?

Norska Helsport har ju ett rymligt och högt 4-manstält som verkar jättetrevligt och inte heller svindyrt men vikten, vikten.
 
Bestämt mig.

Nu är det så gott som spikat att det blir ett Bergans Fjellecamp dome telt. 1,80 höjd i innertältet och 2 meter totalt gör ju att jag inte slår huvet i taket och får hela nattens kondensfukt som ett regn över mig när jag ska klä på mig. Jag fattar inte att nån kan konstruera tält som man ska åla in i, och ut ur, och krypa runt i och samtidigt få skiten populärt och inne.

Tipin är ju inte heller optimal i mindre modeller för likadant där så är det ju bara intill stången som det är ståhöjd men tydligen går allt att sälja med mördande reklam.
 
Nu är det så gott som spikat att det blir ett Bergans Fjellecamp dome telt. 1,80 höjd i innertältet och 2 meter totalt gör ju att jag inte slår huvet i taket och får hela nattens kondensfukt som ett regn över mig när jag ska klä på mig. Jag fattar inte att nån kan konstruera tält som man ska åla in i, och ut ur, och krypa runt i och samtidigt få skiten populärt och inne.

Tipin är ju inte heller optimal i mindre modeller för likadant där så är det ju bara intill stången som det är ståhöjd men tydligen går allt att sälja med mördande reklam.

Ja, flera generationer friluftsfolk måste helt enkelt blivit lurade av de onda marknadsförarna och kapitalismen. Att man ens överväger ett lätt smidigt tält som inte har så mycket vindfång, så dum jag känner mig. Att jag inte har inte ens har fattat att det är ståhöjd och plats att hänga upp torrdräkter är de främsta kriterierna när man köper tält, ojoj,, så dum jag känner mig.

\Lavvo o Nammatj
 
Skulle du vara nöjd med att kräla runt i tältet och försöka klä dig utan att lyckas speciellt bra, och ändå vara tvungen att ta dig ut i regnet för att lyckas? Jag är det iallafall inte. Alla är inte skapta som gummimannen eller som sexualakrobater, och även om början i livet var ganska bra så händer det saker på vägen som kan inskränka på rörligheten men det verkar inte tälttillverkarna ta i beräkningen, eller också skiter dom i oss som inte längre är helt hundra i kroppen. Det gör tältandet och utelivet till en generations eller hellre, kroppslig statusfråga. Har man inte längre fullgod fysik får man stanna hemma eller bo på hotell,,,,,,om man har råd vill säga.
 
Skulle du vara nöjd med att kräla runt i tältet och försöka klä dig utan att lyckas speciellt bra, och ändå vara tvungen att ta dig ut i regnet för att lyckas? Jag är det iallafall inte. Alla är inte skapta som gummimannen eller som sexualakrobater, och även om början i livet var ganska bra så händer det saker på vägen som kan inskränka på rörligheten men det verkar inte tälttillverkarna ta i beräkningen, eller också skiter dom i oss som inte längre är helt hundra i kroppen. Det gör tältandet och utelivet till en generations eller hellre, kroppslig statusfråga. Har man inte längre fullgod fysik får man stanna hemma eller bo på hotell,,,,,,om man har råd vill säga.

Det börjar låta som den blinda tanten som klagade över att hon inte kunde se på TV och kände sig diskriminerad :p
 
Skulle du vara nöjd med att kräla runt i tältet och försöka klä dig utan att lyckas speciellt bra, och ändå vara tvungen att ta dig ut i regnet för att lyckas? Jag är det iallafall inte. Alla är inte skapta som gummimannen eller som sexualakrobater, och även om början i livet var ganska bra så händer det saker på vägen som kan inskränka på rörligheten men det verkar inte tälttillverkarna ta i beräkningen, eller också skiter dom i oss som inte längre är helt hundra i kroppen. Det gör tältandet och utelivet till en generations eller hellre, kroppslig statusfråga. Har man inte längre fullgod fysik får man stanna hemma eller bo på hotell,,,,,,om man har råd vill säga.

Nu får du väl ändå ge dig. Kommer man inte in i ett 'vanlig' tunneltält får man börja stretcha/öva/banta/sluta lipa. Eller så får du helt enkelt syssla med nåt annat. Alla ska inte med, iaf inte på samma villkor. Men så svårt är det inte att ta sig in och ur ett tält.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Markholm Köpa nytt tält, HJÄLP!!! Bo och sova 15
niklas1965 Köpa nytt solotält. Bo och sova 7
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
edwinprimus Köpa Warbonnet Ridgerunner Bo och sova 4
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Frippeflyer Köpa tält - vilket märke? Bo och sova 10
Slemelie Köpa tält Bo och sova 19
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Pebo Köpa tält - Vaude Taurus 3p? Bo och sova 5
Sonesson Köpa begagnat tält Bo och sova 10
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
busnicke Vilket tält ska jag köpa? Bo och sova 7
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
Gurkdjur Köpa ny sovsäck Bo och sova 12
thureb Var köpa impregnerat moskitnät? Bo och sova 4
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
aksello Köpa tyvek till groundsheet i sverige Bo och sova 18
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Tobbe3214 Köpa 2 mans tält Bo och sova 27
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
hireliath_hotmail.com Vilket tält bör jag köpa Bo och sova 13
Karolina P Köpa begagnat tält - kontrollpunkter? Bo och sova 16
desireman Varför finns det så få 4 mans tält att köpa? Bo och sova 6
kvaark Köpa liggunderlag o sovsäck för sommaren Bo och sova 3
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
bengtfalke Var kan man köpa Western Mountaineerings sovsäckar? Bo och sova 5
LivveHult Köpa Nallo 2 gt från 2002? Bo och sova 17
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
Karolina P Måste jag köpa ett Hilleberg? Bo och sova 41
Winell Var köpa lintillbehör och "clingons" Bo och sova 7
Brune Köpa ny en del till tältbåge Bo och sova 1
Spinspider Ringstind 2 - var köpa? Bo och sova 1
3338 Köpa/beställa Synmat ev Downmat Bo och sova 2
Fogel Hjälp, ska köpa tält. Bo och sova 1
Gohan Köpa sovsäck utomlands? Bo och sova 0
GAVIAARCTICA Hur lång sovsäck ska man köpa? Bo och sova 16
moms82 På väg att köpa tält Bo och sova 0
Frejjsan Köpa tält? Tips/förslag Bo och sova 8
lizardking Var kan man köpa nya tältpinnar?? Bo och sova 11
bjolletz Köpa tält från USA Bo och sova 7
henkee Köpa tält på Biltema...tips Bo och sova 60
pajaflow Hjälp mig köpa Hilleberg Bo och sova 27

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.