Nytt tält, tips sökes?!

Hejsan!

Jag skulle behöva införskaffa mig ett nytt tält... Jag är så dålig på vad som finns och som kan tänkas passa mig, är även dålig på vad det finns för hemsidor att titta på (förutom naturkompaniet) så jag har inte så stor koll på priser...

Först ska vi se om vi inte kan besvara de flesta "basic"-frågorna...

Jag ska använda det till fjällvandring under vår-, sommar- och höstperioden, mestadels sommar... Jag behöver inte det för vinterbruk med andra ord...

Mestadels är det även till ensamvandringar, så vikten är ganska så trevlig om vi inte håller allt för hög, då man får så mycket annat att kånka på om man är ensam en längre period... Det ska alltså rymma mig + 1 person till när tillfällen bjuds...

Gärna en större absid om vi pratar om tunneltält (vilket jag har fått för mig passar mig bäst)...

Priset behöver inte gärna rusa iväg alltför mycket, men ändå inte det billigaste då jag hellre betalar 1000:- mer och får ett som håller något år längre...


Är det något annat jag glömt att besvara??


Tipsa mig väldigt gärna om vad ni tycker skulle passa, samt kanske en liten motivering/omdöme och kanske även en länk till återförsäljare (mycket begärt :))
 
I det här fallet är nog tipset att söka på gamla trådar. Det finns hur många åsikter som helst nedskrivna redan. När du väl bestämt dig kan du komma tillbaka och fråga om du ska köpa ett rött eller grönt tält ;-)
 
Haha, det var faktiskt ett av det svar som jag misstänkte att jag skulle få... Men den svenska latheten (eller vad det nu är) slår alltid till när man sitter framför ett forum (något man kanske har börjat märka mer och mer?!)... Det är ju lättare att ställa frågan igen istället för att söka informationen själv :p


Skämt å sido, några snabba tips på hemsidor o.dyl. jag kan kika lite på?
 
Bergans Kompakt Light 2

Get Out.se säljer dessa till lägre pris under deras mässa i helgen, åk till Bodafos och fynda...

2,5 kilo för ett tunneltält går ju att släpa på även om man är ensam,eller..?
 
Jag har precis suttit och sökt runt lite (applåder till mig själv :)) och funnit ut att bergans kompakt 2 verkar väldigt intressant, har även sett att northstar har släppt sin Arctic Alpine Design wbt 2, men jag visste inte att den var såpass ny att den inte ännu är testad här riktigt... Men det verkar ju också vara ett riktigt fint tält!!
 
2,5 kilo för ett tunneltält går ju att släpa på även om man är ensam,eller..?

Jag kör ett vanligt bergans kompakt 2.. vet inte om det väger 3.3 eller nåt. Det har jag alltid på ensamturer också - lite väl tugnt tycker jag... men i förhållande till priset är jag ändå nöjd. Det har funkat fint i många olika klimat.
 
Vi har haft ett Nallo 3GT i tre år nu. Som vi är mycket nöjda med.
Jag har använt det när jag ensamvandrat, väger 2.8 kg.
Fungerar även till två utan problem.
Nu är vi två plus två vuxna.

Vi köpte de på 20% rea för 5 år sedan och det var dyrt redan då.
Antar att det inte har blivit billigare.

/Jonas
 
Jag har ett Hilleberg Nallo 3 som jag är jättenöjd med! Väger 2.4 kg så får väl räknas som relativt lätt tält när man får plats två eller till och med tre om man är nära vänner.

Annars är ju Hilleberg Unna en lösning om du oftast är ensam. Det är ett enmanstält utan absid, men om man inte har något emot att ligga tätt så får man plats två stycken. Packningen får då ligga utanför tältet.

Själv så ska jag nog köpa ett Hilleberg Soulo som enmanstält under sommaren, dock är det bara för en person, så det är nog inte aktuellt för dig om det är ett krav att två personer ska kunna sova i tältet.
 
Jag har kollat runt lite och ett bergans är nog det som passar min plånbok mest och verkar vara ett väldigt prisvärt tält... Tittade lite på Bergans kompakt 2 ligth, väger visst bara 2,5 kg... Den verkar väldigt prisvärd tycker jag, någon som har några synpunkter på ligth jämfört med ordinare kompakt 2?
 
Fjällräven Skule Shape kanske kan vara ett alternativ. Visserligen en liten absid men annars är det helt ok, ska man bara sova i det så kan man vara två personer men ska man bo i det så bör man vara ensam, det väger c:a 2kg.
 
Ett rejält problem

är att tält har man över åren pch nästan varje säsong kommer det flera nya, som man nyfiket tittar på men egentligen inte vet något om....Mkt få här och annorstädes har erfarenheter av senaste tältmodellerna. Så att fråga om dem visar att man vet lite om hur erfarenheter byggs upp....
Men till att börja med tre säsonger på fjället kräver ett fyrsäsongstält, jag har varit med om snöfall i Juni och i Augusti, t o m i Juli, kommer bara rätt väder så blir det vitt och det går fort.
Efter att ha gått med enmanstält och tvåpersoners solo ber jag att få rekommendera det senare, Tunnel- eller båtformade- brukar vara vida lättare än kupoltält. Avser du gå i sällskap med en satsa redan från början på ett 3p, utrymme inne i tältet är viktigare än stor absid till cyklar och vagnar.
När du nu betalat åtskilliga 1000kr för ett tält, följ köksttillverkarans anvisningar och tältmakarnas, håll köksplaten en bit från tältet, moderna plasttält brinner som fnöske, du har inget tält och kanske ingen utrustning eller i varje fall bristfällig kvar, spar matlagning inne i tältet tills dess du vet exakt vad du gör och vädret tvingar dig till det. Jag har aldrig varit med om att vädret varit så busigt, men däremot sett mer en en tältbrand även på ögonbrynsavstånd....
Grabbarna på Siriuspatrullerna eldar regelbundet i sina tält, behöver det och vet vad de gör, de har å andra sidan inget val. Sannorlikt kommer du att ha flera val.
Nordiskt sammansatta tält, bindningar mellan ytter- och innertält, vilka reses i ett svep rekommenderas. Även om du bör och kan spara vikt på påse och vissa tbh, bör du ha rejälare tältpinnar med dig, åtminstone till vindsidan. Nya tält behöver tätas i yttertältets taksömmar, silicon och fotogen är betydligt billigare än seamsealer i löjligt små tuber, appiceras med liten moddlare (platt pensel).
Så läs gärna trådarna, det finns många här samt på andra walk- och utrustningssidor, kom gärna åter när beslutångersten gäller, brunt, grönt, rött eller sandfärgat tält. Även där finns sannorlikt lika många åsikter som tältägare här inne.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mediana Behöver tips på nytt tält inför Kungsleden Bo och sova 22
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Masken49 Behövs nytt tält ? Bo och sova 9
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
Glännman Suck dessa tält. Inte nöjd med soulo, vilket nytt? Bo och sova 17
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
andy69 Nytt Hilleberg tält som släpps 2016! Bo och sova 75
seww Behöver input, nytt tält 1-pers (lista!) Bo och sova 50
flierman Behöver köptips nytt tält 3pers Bo och sova 26
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
Markholm Köpa nytt tält, HJÄLP!!! Bo och sova 15
claeshugo Nytt tält 2 mans kupol Bo och sova 17
per.bore Nytt tält och sovsäck Bo och sova 17
camoscio nytt tält - laser? Bo och sova 7
Mezzner Nytt tält, Typ Ringstind 2 Bo och sova 9
aksello Vaude Power Atreus, nytt tält, ev till salu Bo och sova 4
Glännman Dragkedja sönder på nytt tält, vad göra ? Bo och sova 9
Leffe357 Nytt tält Bo och sova 12
raketjan Nytt tält, mycket som ska stämma ! Bo och sova 5
johan01 dags för nytt tält och liggunderlag - vilket..? Bo och sova 2
nsidirop Nytt tält - vad välja? Bo och sova 16
cwmint Nytt tält, vad välja? Bo och sova 6
Broder Bob Nytt Hilleberg tält Bo och sova 3
Strykarräven Nytt tält - men vilket? Bo och sova 31
zeromaker Inköp av nytt tält Bo och sova 0
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Gråbuse MSR Hubba Hubba Nx 2 - vad är nytt för 2018? Bo och sova 1
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
SafeSurfer Nytt kupoltält för två, HB tarra eller staika? Bo och sova 7
Ulvskog Nytt 2 pers. lättviktstält Bo och sova 13
Teknikern Köpa nytt "tälthelv*te" eller måste jag sy själv? Bo och sova 26
aneper Göra om/sy nytt innertält till stort tunneltält Bo och sova 11
niklas1965 Köpa nytt solotält. Bo och sova 7
jbella Nytt tältsystem Bo och sova 2
Eva_Lundgren Nytt liggunderlag från Everest (Stadium) Bo och sova 0
pal2 Nytt fjällrävantält Bo och sova 0
kojja nytt liv i sovsäcken? Bo och sova 7
hdn Nytt liggunderlag Bo och sova 11
Sjöberg Nytt Nallo Bo och sova 9
skinny nytt Hilleberg Bo och sova 11
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.