Nytt tält och sovsäck

Hallå
Nu ska ja köpa mitt första tält och seriösa sovsäck för att göra en ensamvandring i sommar. Skulle vilja ha lite feedback på det jag har kollat på.

Tält: Arctic Alpine Design VELOCE För mig som inte vet något om tält låter det bra och folk verkar gilla det här på forumet. Vill ha ett tält ja kan använda själv men också dela med någon annan. Kan man sätta upp det här tältet överallt eller finns det något vettigare alternativ? Är ju ett väldigt bra pris på det här tältet...

Sovsäck: Haglöfs Zensor 3s comf -2 ext -26
eller haglöfs Zensor 2s comf 2 ext -18
Vet att 3s tål lite i för mycket kanske men är så jävla trött på att frysa när jag vandrar, ja vill kunna använda den vår sommar höst men kanske framförallt sommar. Dock tänker ja att det bara är att knäppa upp om det blir för varmt på sommaren?
 
Gällande sovsäcken så brukar man rekommendera -5 för vandring i fjällen sommartid.
Jag vandrade med en +5 säck i jämtland i augusti och det blev några grader under nollan och jag fick stiga upp på natten och ta på understället, inte jättekul.
Fast med en +/-0 hade jag nog klarat mig men den hade min son och han frös han med :)
 
Jag har en +6 och en -3 säck för vår-sommar-höst i fjällen. Håller med om att +-0 eller lägre komforttemp är bra i fjällen. Hade nollgradigt och snöblandat 10 juli i somras i Jämtland. När jag är iväg med sambon så brukar jag ändå köra med den svalare säcken och underställ. Man bör nog ha två säckar för att täcka in vår-sommar-höst om man även är på varmare ställen i Sverige. Jobbigt med en alldeles för varm säck också.
 
Som de flesta som svarat på den här tråden så är det sovsäcksvalet jag som jag har lite funderingar över. Som jag förstår så funderar du på en renodlad vintersovsäck, vilket i och för sig inte är fel om du någon gång får för dig att tälta vintertid. Vintersovsäckar är dyra, framför allt Hagöfs modeller är riktigt dyra. Vintersovsäckar är dessutom tyngre och har en större packvolym vilket en del kanske tycker är marginellt. Jag skulle nog satsa på en billigare säck för vår-sommar bruk. Kolla även andra fabrikat. Marmout har hög kvalitet på sina produkter men är mkt billigare än Haglöfs.

Tältvalet verkar riktigt intressant!

God tur!
 
Om vi först tittar på Zensor 2S, så står följande på Haglöfs hemsida
Comfort temp (EN 13537):
2ºC T comf
-3ºC T lim
Extreme temp (EN 13537):
-18ºC T ext

Detta innebär följande: 2°C är komforttemperatur för damer, -3°C komforttemperatur för herrar, -18°C gränsen då det börjar bli "hälsoskadligt" för en kvinna att sova i säcken.
För en "Ensamvandring i sommar" är den fullt tillräcklgit varm, jag sover gott i min -0 t-lim säck i -4, jag har testat. :)

Sen tycker jag inte du bör rikta in dig på varken syntet eller Haglöfs..
Jämfört med dun är syntetisolering väldigt bulikigt nerpackat och betydlgit tyngre. Du kan köpa en dunsovsäck för nästa samma pris som väger hälften så mycket.
Köp helre från http://www.sleepingbags-cumulus.com/ www.alpkit.com, eller custom made från www.roberts.pl (har själv två säckar från roberts, sök på forumet så hittar du)

Och köp dun. :)

Exempelvis.. Culmulus Light line 300 (+2 comf damer precis som haglöffsäcken ovan)
Eller Culmulus Light line 400 (-6 comf damer som en 3S, inget som behövs förrän kanske sent september i fjällen)
 
Senast ändrad:
Alpkit Pipedream 400 kan jag gå i god för. Köpte den för några år sen för 1400 kr inkl frakt och den är i samma klass som min Marmot för 2700 kr.
 
Hade varit kul att veta var du tänkte ensamvandra?
Alla verkar utgå ifrån att du ska till fjällen men det går ju (O du oortodoxa, på gränsen till hädande, tanke!) att vandra på andra ställen än i fjällen........ faktiskt...............

/O.
 
sovsäck

Sno dig på.dom säljer marmot wave IV på get out.se för 855:- . ordinarie pris 1195:- Comfort temp -4 Köpte en i veckan Har hört mycket gott om modellen. Ska bli kul att testa
 
Haha jo nu tänker ja faktiskt vandra i svenska fjällen längs med kungsleden eftersom jag inte sett så mkt av de svenska fjällen och redan vandrat lite utomlands. Men summa summarum så borde ja ta en säck med limit under eller vid nollan så borde det funka. Jag är lite rädd för att köpa dun vet inte om ja kommer orka sköta om den och tänkt om den blir blöt!? Eller är de inte så omtåliga och svåra att ta hand om som ja tänker? Vilka märken finns det mer än marmot? Gör fjällräven några bra sovsäckar nu förtiden?

Med tält valet är det någon som har något bättre förslag eller är det här ett tält som borde fungera för det mesta?
 
Snö och frost är ju en komponent som kan komma när konditionerna stämmer, året om. Sovsäck med komforttemperatur -5 föredrar ego.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Masken49 Behövs nytt tält ? Bo och sova 9
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
Glännman Suck dessa tält. Inte nöjd med soulo, vilket nytt? Bo och sova 17
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
andy69 Nytt Hilleberg tält som släpps 2016! Bo och sova 75
seww Behöver input, nytt tält 1-pers (lista!) Bo och sova 50
flierman Behöver köptips nytt tält 3pers Bo och sova 26
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
Mediana Behöver tips på nytt tält inför Kungsleden Bo och sova 22
Markholm Köpa nytt tält, HJÄLP!!! Bo och sova 15
claeshugo Nytt tält 2 mans kupol Bo och sova 17
camoscio nytt tält - laser? Bo och sova 7
Mezzner Nytt tält, Typ Ringstind 2 Bo och sova 9
aksello Vaude Power Atreus, nytt tält, ev till salu Bo och sova 4
Glännman Dragkedja sönder på nytt tält, vad göra ? Bo och sova 9
Leffe357 Nytt tält Bo och sova 12
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4
_coffe_ Nytt tält, tips sökes?! Bo och sova 10
raketjan Nytt tält, mycket som ska stämma ! Bo och sova 5
johan01 dags för nytt tält och liggunderlag - vilket..? Bo och sova 2
nsidirop Nytt tält - vad välja? Bo och sova 16
cwmint Nytt tält, vad välja? Bo och sova 6
Broder Bob Nytt Hilleberg tält Bo och sova 3
Strykarräven Nytt tält - men vilket? Bo och sova 31
zeromaker Inköp av nytt tält Bo och sova 0
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Gråbuse MSR Hubba Hubba Nx 2 - vad är nytt för 2018? Bo och sova 1
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
SafeSurfer Nytt kupoltält för två, HB tarra eller staika? Bo och sova 7
Ulvskog Nytt 2 pers. lättviktstält Bo och sova 13
Teknikern Köpa nytt "tälthelv*te" eller måste jag sy själv? Bo och sova 26
aneper Göra om/sy nytt innertält till stort tunneltält Bo och sova 11
niklas1965 Köpa nytt solotält. Bo och sova 7
jbella Nytt tältsystem Bo och sova 2
Eva_Lundgren Nytt liggunderlag från Everest (Stadium) Bo och sova 0
pal2 Nytt fjällrävantält Bo och sova 0
kojja nytt liv i sovsäcken? Bo och sova 7
hdn Nytt liggunderlag Bo och sova 11
Sjöberg Nytt Nallo Bo och sova 9
skinny nytt Hilleberg Bo och sova 11
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.