Behövs nytt tält ?

Jag har ett Fjällmark Xperience 4P, ett 4 manna kupoltält. Nu är det bara dotter och jag som vandrar varför ett 4manna tält är lite stort (vikt 4,5 kg). Dessutom insåg vi i veckan i Sylarna att det skakar duktigt vid blåst. Borde jag skaffa ett nytt mindre tunneltält om vi ska fortsätta med fjällvandringar ? Bergans Trollhetta 2 verkar det ju vara kampanjer på just nu.
 
Väl en avvägning mellan vikten på packningen och vikten på plånboken ;). Det tält ni har duger säkert, men det är ju nice att kapa ~2 kg på packningen för en ändå rimlig summa :).
 
Allt e relativt. Men ett två persons är väl att föredra. Hade aktat mig för bergans. Känner många aom köpt produkter därifrån som gått sönder, spruckit i sömmar, slutat fungera, släppt in vatten etc... Ska du köpa ett nytt satsa då på kvalité. Visst det kostar men i det stora hela tjänar du på det när du inte behöver köpa nytt tält dem närmsta 20 åren vid rätt köp. Testa, undersök och forska i vad du vill ha, vad du BEHÖVER o vad det kan få kosta. :) kör på ett Kaitum 2 gt. Lite stort volymmässigt för en person kanske men när den där andra personen kommer eller hunden så klarar vi oss utan att behöva köpa ett nytt tält igen. Även om vi e alla tre. 👍 Ser ut som när jag köpte det 2013 men använt det frekvent sedan dess i alla situationer och miljöer.
 
Jag har haft Bergans och många med mig utan att uppleva problem med det. Innertältet har en bra storlek, det enda jag är lite fundersam över är absidens storlek och om ni blir nöjda med den.
 
Jag har ett Fjällmark Xperience 4P, ett 4 manna kupoltält. Nu är det bara dotter och jag som vandrar varför ett 4manna tält är lite stort (vikt 4,5 kg). Dessutom insåg vi i veckan i Sylarna att det skakar duktigt vid blåst. Borde jag skaffa ett nytt mindre tunneltält om vi ska fortsätta med fjällvandringar ? Bergans Trollhetta 2 verkar det ju vara kampanjer på just nu.

Ett tält rister och skakar i hård vind. Ett bra och hyfsat uppsatt tält med alla barduner / förankringslinor / tvingar ned tältet och säkrar i vinden. Ett segel exempelvis i en båt slår och skakar rejält innan man exempelvis skotat hem seglen. Exakt samma sak gäller tältet. Ett bra förankrat tält fladdrar och hörs ändå som ett fladder inferno. Om du förankrat tältet med långa linor som sträcker sig lågt ned i alla dess fästpunkter brukar det aldrig vara något problem. Även ett enkelt modernt tält klarar hård vind men du måste förankra tältet med alla linor. Själva tältduken klarar då vinden. Om du inte tvingar ned tältet med dessa lintor i hård vind kan det bli problem.. Det vanligaste problemet är att tältet satts upp i stiltje och plötsligt kommer ett kraftigt regn med kraftiga vindar som stökar till det hela om det inte förankrats på ett bra sätt.
 
Att tältet skakar köper jag. Min fråga var mer om tunneltält är mindre vindkänsliga, även om man sätter upp dem fel ur vindsynpunkt.
 
Att tältet skakar köper jag. Min fråga var mer om tunneltält är mindre vindkänsliga, även om man sätter upp dem fel ur vindsynpunkt.

Skulle kunna tänka mig att ett litet välbyggd kupoltält är mindre vindkänslig än ett tunneltält rent generellt. Får du kraftig vind in på tunneltältets långsida blir det ännu sämre.

Rymligt fjälltält för hårda tag står det i reklamen för ditt tält du har men jag undrar om det stämmer. Märket är inte speciellt känt vad jag vet och när jag tittar på bilderna av tältet med dess stora förgård till absid så ser det mer ut som ett mindre campingtält. Kan tänka mig att den stora absidkonstruktionen fångar upp vinden och den geodesiska kupolkonstruktionen går förlorad.
 
Senast ändrad:
Nej, det är Friluftsvarors eget märke, men är så vitt jag kan bedöma välbyggt. Du har säkert rätt avseende absiden, men storleken är rätt bra att ha om man är fyra (vilket det är avsett för). Jag bör kanske titta på ett 2 personers kupotält om jag förstår rätt.
 
Tunneltält är flitigt använda och måste betraktas som väldigt vindstabila. För ett välkonstruerat tunneltält är mest sannolikt felaktig placering (dvs för utsatt position) som orsakar ett haveri, snarare än modellen i sig.Fördelen är större utrymme till lägre vikt.
 
Kunskap är alltid nyckeln till success!

Att tältet skakar köper jag. Min fråga var mer om tunneltält är mindre vindkänsliga, även om man sätter upp dem fel ur vindsynpunkt.

Nah sätter du upp ett tunneltält fel så får du lida. "Fördelen" med ett kupol är att båda hållen är fel, alltså du kan inte sätta upp tältet i fel riktning. Dock sätter du upp ett tunneltält i rätt riktning och förankrar alla linor så kan du komma "undan" vinden. Dock behöver du tänka innan du sätter upp ett tunneltält och behöver mer yta än om du har ett kupol. Dock har du chansen att komma undan vinden i ett tunneltält imed att du har absider som tar den första vinden och ett mellanrum som tar upp eventuell tältförvrängning innan du märker av det i innertältet. Detta är om tältet är rätt uppsatt. Annars kommer du att känna tältduken smeka dig om vinden kommer från sidan. Ryck och slit kommer du aldrig ifrån men kan avvärja det bättre i ett tunnel än kupoltält.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Chrabban Behövs ett fotprint till compact light ? Bo och sova 6
melody Behövs underlag till tält? Bo och sova 17
Persson.F Behövs footprints för vandringen ? (Abisko - Mårma - Tjeurolahko - Nikkaloukta) Bo och sova 4
nils73 Behövs stormmattor till fjälltält? önskar synpunkter Bo och sova 2
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Gråbuse MSR Hubba Hubba Nx 2 - vad är nytt för 2018? Bo och sova 1
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
Glännman Suck dessa tält. Inte nöjd med soulo, vilket nytt? Bo och sova 17
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
andy69 Nytt Hilleberg tält som släpps 2016! Bo och sova 75
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
seww Behöver input, nytt tält 1-pers (lista!) Bo och sova 50
flierman Behöver köptips nytt tält 3pers Bo och sova 26
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
Mediana Behöver tips på nytt tält inför Kungsleden Bo och sova 22
Markholm Köpa nytt tält, HJÄLP!!! Bo och sova 15
claeshugo Nytt tält 2 mans kupol Bo och sova 17
SafeSurfer Nytt kupoltält för två, HB tarra eller staika? Bo och sova 7
per.bore Nytt tält och sovsäck Bo och sova 17
camoscio nytt tält - laser? Bo och sova 7
Mezzner Nytt tält, Typ Ringstind 2 Bo och sova 9
aksello Vaude Power Atreus, nytt tält, ev till salu Bo och sova 4
Glännman Dragkedja sönder på nytt tält, vad göra ? Bo och sova 9
Ulvskog Nytt 2 pers. lättviktstält Bo och sova 13
Teknikern Köpa nytt "tälthelv*te" eller måste jag sy själv? Bo och sova 26
aneper Göra om/sy nytt innertält till stort tunneltält Bo och sova 11
Leffe357 Nytt tält Bo och sova 12
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4
_coffe_ Nytt tält, tips sökes?! Bo och sova 10
raketjan Nytt tält, mycket som ska stämma ! Bo och sova 5
johan01 dags för nytt tält och liggunderlag - vilket..? Bo och sova 2
nsidirop Nytt tält - vad välja? Bo och sova 16
cwmint Nytt tält, vad välja? Bo och sova 6
niklas1965 Köpa nytt solotält. Bo och sova 7
jbella Nytt tältsystem Bo och sova 2
Eva_Lundgren Nytt liggunderlag från Everest (Stadium) Bo och sova 0
Broder Bob Nytt Hilleberg tält Bo och sova 3
pal2 Nytt fjällrävantält Bo och sova 0
kojja nytt liv i sovsäcken? Bo och sova 7
hdn Nytt liggunderlag Bo och sova 11
Sjöberg Nytt Nallo Bo och sova 9
skinny nytt Hilleberg Bo och sova 11
Strykarräven Nytt tält - men vilket? Bo och sova 31
zeromaker Inköp av nytt tält Bo och sova 0
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.