Nytt Nallo

Nu ligger bild och beskrivning på Hillebergs nya Nallo ute på hilleberg.se
det verkar som om dom tagit bort gamla Nallo ur sortimentet (som jag hade planer på att köpa...) Så vad tycker ni om den nya modellen????? som bara väger 200g mindre (2-mans), det är 100g var... priset verkar vara detsamma.
 
Jag märkte också att de hade lagt ut en ny modell, jag är också är i tältletartagen! :)

Vi får hoppas på att återförsäljarna rear ut den gamla modellen!
Om någon vet något ställe som gör det, skriv gärna en rad!

/ Stefan
 
Nallo, 200 gram lättare

Hej!

Jag såg det igår att Hilleberg hade lanserat det nya
tältet Nallo. Men det jag inte förstår, de har tagit fram en lättare väv, Kerlon 1000, som är 4 ggr starkare. Sedan har de minskat 10 cm på ena båge. Ändå blir det bara ynka 200 gram lättare?

Är detta för att möta ny konkurrens, tro?

Annars kan man resonera att det är bättre med den äldre modellen som har starkare väv och har lika höga bågar så att det blir en jämn takhöjd?

Är detta värt att förändra Nallo med ynka 200 gram?

Mvh
Jonas
 
Större förgård på Nallo2

Främre bågen på Nallo2 är 12cm längre, ger lite mer takhöjd där det som bäst behövs.Dessutom hamnar ventilen nästan högst upp, vilket borde bidra till bättre ventilasion.Jag tror helt klart att nallo2 har utveklats ett steg i rätt rikning.Nallo3 blir riktigt lätt delat på tre,800g per person.
 
Nallo GT

Har funderat på tält nåt halvår, hade nästan bestämt mig för ett Niak, men ändå inte riktigt. Nallo kom på stark andra plats men jag har dålig erfarenhet av kondens i det tältet. Har inte legat i så fruktansvärt många olika tält men av dom jag provat var Nallo absolut inte bland dom bättre vad gäller kondens. Det var dock i början på min "friluftskarriär" så det är möjligt att det finns några knep jag inte kände till. Erfarenheter, någon??

Nya Nallo GT ser mycket intressant ut. Väljer inte Nallo i första hand för viktens skull, utan mer för att deras andra tunnelmodeller är för dyra. Tälta i vinterfjällen blir nog aldrig aktuellt, och då bedömer jag det som att det "klenare" Nallo duger bra. Att det sedan är lätt är ju ingen nackdel.
Tält som ser likvärdiga ut i vikt och utförande är Helsport, men jag hittar inga prisuppgifter på http://www.helsport.com. Nån som har kommentarer och pris på deras Borgefjell?

...Johan...
 
Kondens och fladder

Johan, några kommentarer om gamla och nya Nallo. Vi har själva ett 3 år gammalt Nallo 2 som använts vid diverse turer. Det funkar bra till allt vi försökt oss på, ok det är mer plats i en GT absid men är man inte rädd för varandra så är det tillräckligt med plats. Vi har två packningar i tältet/absiden samtidigt som vi lagar mat i absiden utan problem.

Det är egentligen två saker som inte funkar 100% varav kondens är det ena och fladdret i yttertältet det andra. Kondensen kan avhjälpas genom att spänna upp bakre delen av yttertältet med linor, blir bättre drag igenom då. Under vår/sommar/höst är det knappast ett större problem, den kondens som blir fastnar på yttertältet. Upplever den inte värre än den i tex Staika. Vintertid däremot, speciellt vid dåligt väder då man vill gräva ner tältet lite, så är ventilationen för dålig. Det ska kunna avhjälpas genom att lägga en tunn skumplast under tältet för att isolera lite och få mindre avdunstning från snön. Har dock inte provat det själv.

Fladdret i yttertältet kan bli ganska kraftigt i dåligt väder och man undrar ibland om tyget inte skall gå sönder snart... Det är snudd på omöjligt att spänna upp tältet så att det inte blir någon liten pöl med vatten i om det regnar och ibland är det jobbigt att sova i det oregelbundna fladdrandet.

På turen i höstas var det med en som lånat ett nytt Nallo GT från Hilleberg, de kännde visst varandra. Det har en avseevärt tunnare och fladdrigare väv. Det går att spänna upp mer vi backen och ventilen sitter lite högre så det är bättre ventilation. De hade dock problem med kondens i absiden och blev ofta våta på ryggen när de kröp ut på morgonen. De fick också kondens på sovsäckarna vid fotändan pga den lägre bågen. Vikten på Nallo GT är dock smått otrolig, mycket mer utrymme till nästan ingen ökad vikt (200g).

Ska man komma tillrätta med dessa problem så finns det inte så många alternativ, Staika eller Tarra är väl kanske de mest intressanta men då kommer ökad vikt som nackdel direkt, för att inte nämna priset. Såg ett par sätta upp ett MountainHardware tält i ösregn i Salto. Innan de fått på överdelen ran det en smal stril med vatten ur öppningen...
Trots priset och vikten blir det nog ett Tarra nästa gång, det är ingen ide att uppgradera om det inte medför dramatiska förbättringar eftersom Nallo är så bra som det är.

Lycka till med ditt tältval!
/Björn
 
Ett halvt steg uppåt

För att minska fladdret i Nallo kan man spänna ventilen som finns och sätta extralinor i stängerna :). Tyvärr får man ju inga markfästen vid stängerna på Nallot (vet inte om de nya har markfästen) så Nallot kan "hoppa" lite i hård vind, det är inte så farligt men bidrar naturligtvis till lite högre volym :(.

Nammatj 2/3 fladdrar mindre än Nallo eftersom modellerna har ventiler med tre fästpunkter som kan dras ut i båda riktningarna. Det gör lite skillnad faktiskt. Störst skillnad är det dock på ventilationen som är överlägsen i Nammatj:).

Mvh
/J
 
det är inte lätt

Tack Björn och Johan för era synpunkter.

Tänk vad lätt det var att välja friluftsprylar innan Utsidans diskussionsforum fanns. Man var helt (nästan) utlämnad i säljarens händer. Nu får man i stället så många synpunkter att fundera på att det blir snudd på omöjligt. I förra veckan hade jag bestämt mig för Nallo GT, men har nu svängt över lite mot Nammatj. Men absiden i standardmodellen verkar väldigt liten, (mindre än i Niak och det var därför jag valde bort det), och Nammatj GT väger 3,5 kilo och kostar lite för mycket...Får nog fundera några månader till.
Köper man Hilleberg bäst (billigast) på deras egen hemsida? Sportsnet har bra priser men dom har inte Nammatj. Globetrotter tar 700 E för Nammatj2 GT, låter dyrt.
Det finns en butik som brukar annonsera i Utemagasinet om att dom har alla tält uppställda. Någon som vet var den ligger?

...Johan...
 
vem har sagt att det skall vara lätt? :)

Lite kort bara, nya Nallo har markfästen vid bågarnas fästen, jag har sytt på egna sådan på mitt gamla Nallo. Det hjälper en hel del.
Visst är ventilationen bättre i Nammatj men min erfarenhet är att den inte är SÅ mycket bättre. Skillnaden märks nästan bara vintertid då man nästan kommer undan kondens i innertältet men på yttertält är det ungefär lika. Sommartid har jag inte lyckats få kondens i innertältet på Nallot så där tillför liksom Nammatj inget förutom vikt och några extra fästpunkter.

Köp ett Tarra och spring några extra varv i spåret för att orka med vikten, sedan är problemen lösta och samtidigt slipper du oroa dig för vad du skall lägga dina pengar på eftersom du inte har några kvar!

/Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Gråbuse MSR Hubba Hubba Nx 2 - vad är nytt för 2018? Bo och sova 1
Masken49 Behövs nytt tält ? Bo och sova 9
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
Glännman Suck dessa tält. Inte nöjd med soulo, vilket nytt? Bo och sova 17
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
andy69 Nytt Hilleberg tält som släpps 2016! Bo och sova 75
seww Behöver input, nytt tält 1-pers (lista!) Bo och sova 50
flierman Behöver köptips nytt tält 3pers Bo och sova 26
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
Mediana Behöver tips på nytt tält inför Kungsleden Bo och sova 22
Markholm Köpa nytt tält, HJÄLP!!! Bo och sova 15
claeshugo Nytt tält 2 mans kupol Bo och sova 17
SafeSurfer Nytt kupoltält för två, HB tarra eller staika? Bo och sova 7
per.bore Nytt tält och sovsäck Bo och sova 17
camoscio nytt tält - laser? Bo och sova 7
Mezzner Nytt tält, Typ Ringstind 2 Bo och sova 9
aksello Vaude Power Atreus, nytt tält, ev till salu Bo och sova 4
Glännman Dragkedja sönder på nytt tält, vad göra ? Bo och sova 9
Ulvskog Nytt 2 pers. lättviktstält Bo och sova 13
Teknikern Köpa nytt "tälthelv*te" eller måste jag sy själv? Bo och sova 26
aneper Göra om/sy nytt innertält till stort tunneltält Bo och sova 11
Leffe357 Nytt tält Bo och sova 12
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4
_coffe_ Nytt tält, tips sökes?! Bo och sova 10
raketjan Nytt tält, mycket som ska stämma ! Bo och sova 5
johan01 dags för nytt tält och liggunderlag - vilket..? Bo och sova 2
nsidirop Nytt tält - vad välja? Bo och sova 16
cwmint Nytt tält, vad välja? Bo och sova 6
niklas1965 Köpa nytt solotält. Bo och sova 7
jbella Nytt tältsystem Bo och sova 2
Eva_Lundgren Nytt liggunderlag från Everest (Stadium) Bo och sova 0
Broder Bob Nytt Hilleberg tält Bo och sova 3
pal2 Nytt fjällrävantält Bo och sova 0
kojja nytt liv i sovsäcken? Bo och sova 7
hdn Nytt liggunderlag Bo och sova 11
skinny nytt Hilleberg Bo och sova 11
Strykarräven Nytt tält - men vilket? Bo och sova 31
zeromaker Inköp av nytt tält Bo och sova 0
Lavskrikan Kaitum 3/Kaitum 3 GT/Nallo 4 GT Bo och sova 28
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.