Nytt liggunderlag

Hej

Jag ska köpa ett nytt s.k. självuppblåsande liggunderlag eftersom mitt gamla Metzeler har gjort sitt.
Hur bra är Vaude, Ajungilak och Artiach i jämförelse med Thermarest? Är det värt de extra kronorna som ett Thermarest innebär?

Mvh Henrik Davidsson, Mariestad
 
In-sula-mat

Jag har ett gammal in-sul-amat hemma som jag har använt mycket som jag tycker är kanon men jg vet inte om detta märke finns kvar på marknanden idag. Annars är min erfarenhet att pirat liggunderlagen har kommit i kapp Thermarest vad gäller komfort mm. Bara man undviker de värsta leverantörna som finns på marknanden. Jag kan säga att jag inte har hört så gott om Intersport egna variant..:)
 
skeptisk till orginalets "kvalité"

Jag köpte ett thermarest i borjan av 90-talet och det fungerade aldrig riktigt. Första gången jag använde det fick jag blåsa i det för att få det att expandera. Det var på en enveckas vintertur och jag blev nervös att jag skulle få en isklump att ligga på efter ett par dagar. Det gick dock bra. Jag har kvar liggunderlaget och använder det än sommartid. Det är attans skönt.
/Ola
 
Re: skeptisk till orginalets

mobmob; sa:
Första gången jag använde det fick jag blåsa i det för att få det att expandera.

Det behöver alla göra första gången för att "starta" liggunderlaget... När man köper ett Therm-A-Rest så har det ju legat ihoppackat ett tag och därför tagit den formen. När man köper ett nytt bör man alltså blåsa upp det ordentligt med munnen första gången (stänga ventilen så klart) och låta det ligga så drygt ett dygn, så att det tar formen av att vara upblåst. Det är även därför man ska långtidsförvara det utrullat med öppen ventil (öppen ventil för ventilationen om det kommit in fukt). Förvarar man det ihoprullat lång tid så minskar ju också dess sjävuppblåsbara förmåga, men att "spänna ut" det igen, brukar hjälpa bra.

/ Nicke, en nöjd Therm-A-Rest ägare, samma liggunderlag i åtta år, inge förvaringspåse, inge lagningssats och inga problem, trots att jag inte alls varit vidare försiktig med det.
 
Artiach

Har köpt ett Artiach Compact mat, 185X50X3 cm, väger 1 kg och är otroligt nöjd med det. Superbekvämt att sova på, litet och lätt. Kostar 700 spänn, men det är det värt!

Visst man måste blåsa upp det när det legat packar mer än ca 14 dagar + att man måste blåsa i lite extra luft om man vill ha det lite "hårdare", men det krävs inga superlungor direkt för att blåsa upp det. Rekomenderat köp!
 
Hej Henrik,

I vår familj har vi tre stycken uppblåsbara
liggunderlag (180x53x3,8) från Vaude.
Personligen hade jag problem med mitt första underlag,
eftersom det började läcka efter ett års användning. Vaude ger 3 års garanti på underlagen, så jag fick ett nytt utan några som helst problem. De övriga underlagen har fungerat perfekt. Vågar nog påstå att Vaude är ett tryggt köp.

Hälsningar,
Christer
 
Re: Re: skeptisk till orginalets

nickelag; sa:
...
När man köper ett nytt bör man alltså blåsa upp det ordentligt med munnen första gången (stänga ventilen så klart) och låta det ligga så drygt ett dygn, så att det tar formen av att vara upblåst. Det är även därför man ska långtidsförvara det utrullat med öppen ventil (öppen ventil för ventilationen om det kommit in fukt). Förvarar man det ihoprullat lång tid så minskar ju också dess sjävuppblåsbara förmåga, men att "spänna ut" det igen, brukar hjälpa bra.
...

Jag får blåsa i det varje gång jag använder det, trots att jag lagrar det stående med öppen ventil. Eller har jag bara för bråttom (tror aldrig jag väntat mer än en kvart)?
/Ola
 
Har ett Vaude 51x183x3,8 cm inkl kudde, funkar super. Hittils använt ca 20 nätter. Vintertid skadar det inte med ett vanligt cellplastunderlag i botten. Helnöjd.

mvh p-a
 
Håller med.

Det är samma med mitt, det suger in lite luft men definitivt inte tillräckligt för att sova på. Det spelar ingen roll om det får ligga en eller ett par timmar (!), jag måste iallafall blåsa in mer luft. Inget stort problem i och för sig, och det blir väldigt skönt när det är klart.
Min sambo har ett Insulamat som visserligen blåser upp sig bättre än mitt ThermaRest men det är ett smått
h-vete att få ur luften : ) Man får rulla och rulla om ett par tre gånger får att det ska bli hanterligt. Inte heller något stort problem men det är mycket tyngre att göra det jämfört med ThermaRest.
Kvaliteten i övrigt är bra, både mitt och sambons håller och är supersköna att sova på.

//PW
 
Der allra fiffigaste liggunderlaget

vore ett med en undersida av vanligt liggunderlag med slutna celler och en uppblåsbar ovansida. Alltså ett therm-a-rest (eller liknande) med undersida i vanligt cellplastmaterial. Varför finns inte det? Då hade man fått ett slitstarkt underlag som man utan tvekan kunde slänga ut i stenskravlet när man skall fika och samtidigt ett som hade varit mjukt och skönt när det är dags att natta sig. När man fikar behöver man ju inte blåsa upp det om man inte vill. Vikten borde inte behöva bli avskräckande. Mitt 3/4 therm-a-rest väger 480 g och mitt 18 mm cellplastunderlag väger 430 g. Tillsammans 910 g. Om man reducerade en tygsida av therm-a-resten skulle det säkert minska vikten med 80-100 g. Då skulle man landa på runt 820 g för ett otroligt användbart underlag.

Nu tvingas jag släpa med mig två liggunderlag, just de som jag nämt ovan, ett 3/4 ultralite och ett cellplastunderlag. Det känns onödigt och klumpigt. Eller är jag för rädd om therm-a-resten? Går det att sitta på det i alla terränger? Jag är rädd för hål. Har ni andra therm-a-restare (eller användare av andra uppblåsbara underlag) med er något extra underlag för fika och sittande i allmänhet? Särskilt om det är lite blött vill man ju inte använda therm-a-resten.

Kalle
 
Hej
Ajungeilak eller hur de nu stavar. Min kompis använde deras under vår cykeltur genom amerika (över 23 000 km) kan väl inte påstår att jag ska köpa deras efter denna turen. han förbrukade nämligen FYRA stycken!!.

Det första fick han en bubbla i, tyget släppte från skumgummit så det var bara att kasta.

Det andar fick han en pinne igenom, det är ju helt ok. Detta försokte vi laga, vilket vi inte lyckades med. Deras laglappar och klister FÄSTER INTE PÅ UNDERLAGET. Det låter helt sjukt, jag vet men vad jag förstår så finns det inte så många olika sätta att lag ett under lag på. Så det kastade vi också...

Länge lev cellplast

/Jocke
 
Ett smart liggunderlag!

Om man nu inte vill använda ett therm-a-rest i kombination med ett "vanligt" liggunderlag. Så kan jag rekommendera MHW liggunderlag. Det är ett liggunderlag med ett lager av cellplast med slutna celler mot marken och ett lager med öppna celler mot kroppen, sen är hela liggunderlaget i stoppat i en Nylon tasla fodral som håller vätan borta. Ett grymt bra liggunderlag som är lika mjukt som ett therm-a-rest, men helt omöjlig att punktera. Fungera utan problem på vintern. Enda nackdelen är att den är lite bulkig hoprullad. Vikte på ett 183cm underlag är ca 1000g.

http://www.mountainhardwear.com/web...id=250&hasChildren=False&isStyle=True&level=4

//Micke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
johan01 dags för nytt tält och liggunderlag - vilket..? Bo och sova 2
Eva_Lundgren Nytt liggunderlag från Everest (Stadium) Bo och sova 0
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Gråbuse MSR Hubba Hubba Nx 2 - vad är nytt för 2018? Bo och sova 1
Masken49 Behövs nytt tält ? Bo och sova 9
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
Glännman Suck dessa tält. Inte nöjd med soulo, vilket nytt? Bo och sova 17
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
andy69 Nytt Hilleberg tält som släpps 2016! Bo och sova 75
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
seww Behöver input, nytt tält 1-pers (lista!) Bo och sova 50
flierman Behöver köptips nytt tält 3pers Bo och sova 26
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
Mediana Behöver tips på nytt tält inför Kungsleden Bo och sova 22
Markholm Köpa nytt tält, HJÄLP!!! Bo och sova 15
claeshugo Nytt tält 2 mans kupol Bo och sova 17
SafeSurfer Nytt kupoltält för två, HB tarra eller staika? Bo och sova 7
per.bore Nytt tält och sovsäck Bo och sova 17
camoscio nytt tält - laser? Bo och sova 7
Mezzner Nytt tält, Typ Ringstind 2 Bo och sova 9
aksello Vaude Power Atreus, nytt tält, ev till salu Bo och sova 4
Glännman Dragkedja sönder på nytt tält, vad göra ? Bo och sova 9
Ulvskog Nytt 2 pers. lättviktstält Bo och sova 13
Teknikern Köpa nytt "tälthelv*te" eller måste jag sy själv? Bo och sova 26
aneper Göra om/sy nytt innertält till stort tunneltält Bo och sova 11
Leffe357 Nytt tält Bo och sova 12
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4
_coffe_ Nytt tält, tips sökes?! Bo och sova 10
raketjan Nytt tält, mycket som ska stämma ! Bo och sova 5
nsidirop Nytt tält - vad välja? Bo och sova 16
cwmint Nytt tält, vad välja? Bo och sova 6
niklas1965 Köpa nytt solotält. Bo och sova 7
jbella Nytt tältsystem Bo och sova 2
Broder Bob Nytt Hilleberg tält Bo och sova 3
pal2 Nytt fjällrävantält Bo och sova 0
kojja nytt liv i sovsäcken? Bo och sova 7
Sjöberg Nytt Nallo Bo och sova 9
skinny nytt Hilleberg Bo och sova 11
Strykarräven Nytt tält - men vilket? Bo och sova 31
zeromaker Inköp av nytt tält Bo och sova 0
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.