Köpa nytt tält, HJÄLP!!!

Nu är det dags att köpa nytt tält.
Jag har kollar på jack wolfskin yellowstone ii och bergans compact light 2, eftersom dessa har ett relativt lågt pris, då jag som student inte har någon toppenekonomi.

Tältet kommer främst användas för vandring, i både lågland och fjällmiljö, det ska vara lätt och rymma ca. 2 personer, då jag vill ha extra utrymme till fotoutrustning (inne i tältet).
Priset får inte vara för högt, eftersom jag är student, vilket innebär låg ekonomisk inkomst.

Därav har jag framförallt kollat på dessa tält:

Jack Wolfskin yellowstone ii
Bergans compact light 2
jack wolfskin eclipse ii
jack wolfskin gossamer
Bergans compact 2 (ej light)

Jag vill gärna ha möjlighet att sitta raklång inne i tältet (jag är 175 cm) och det är som sagt en stor fördel om det är så billigt som möjligt.

Har ni några andra förslag får ni gärna, eller tips på vilket jag ska välja får ni gärna säga till.

Tack på förhand!

Mvh Gustav
http://markholmsfoto.weebly.com/
 
Båda Wolfskin-tälten väger nästan 4 kilo! Slår mig som ganska ordentligt inte lätt. Bergans tält känns mer rimliga. Och har du verkligen så mycket fotoutrustning att den behöver en egen sovplats? Dock håller jag med om att ett tvåmanstält ofta är mer användbart än ett enmans (andra har andra åsikter i den frågan :)).

Men hur som, jag såg att Northstar fått in en ny sorts ultralätt tält:
http://www.northstar.se/se/produkter/sova-ute/talt/ultralatta/camp-minima-1sl-1.html

Har inte testat det, men 2200 kronor och 1300 gram låter det helt ok i mina öron. Dock som Northstar själva säger, ett ultralätt tält är inte lika hållbart som ett vanligt. Kanske inte tillräckligt högt heller?
Bor du i närheten av Umeå eller Malmberget kan du gå in i butiken och kolla lite :).
 
Jag kör själv Hilleberg som är bra på alla sätt förutom priset, XXL har rejält nedsatta priser på bl.a The North Face tält, jag har dock ingen erfarenhet av modellen men det kan du ju alltid kolla upp på nätet.

The North Face Meso 2
3-säsongstält anpassat för 2 personer.
- Vikt: 1,84 kg
1990:-(3399:)

http://www.xxl.se/vildmarksliv/talt-kaator/talt/meso-2-1071006
 

Bilagor

  • 1071006_1.jpg
    1071006_1.jpg
    29.5 KB · Visningar: 2,807
Nu är det dags att köpa nytt tält.
Jag har kollar på jack wolfskin yellowstone ii och bergans compact light 2, eftersom dessa har ett relativt lågt pris, då jag som student inte har någon toppenekonomi.

Tältet kommer främst användas för vandring, i både lågland och fjällmiljö, det ska vara lätt och rymma ca. 2 personer, då jag vill ha extra utrymme till fotoutrustning (inne i tältet).
Priset får inte vara för högt, eftersom jag är student, vilket innebär låg ekonomisk inkomst.

Därav har jag framförallt kollat på dessa tält:

Jack Wolfskin yellowstone ii
Bergans compact light 2
jack wolfskin eclipse ii
jack wolfskin gossamer
Bergans compact 2 (ej light)

Jag vill gärna ha möjlighet att sitta raklång inne i tältet (jag är 175 cm) och det är som sagt en stor fördel om det är så billigt som möjligt.

Har ni några andra förslag får ni gärna, eller tips på vilket jag ska välja får ni gärna säga till.

Tack på förhand!

Mvh Gustav
http://markholmsfoto.weebly.com/

Precis som nämdes,så har northstar.se i Gälivare prisvärda tält. Wbt2 är en beprövad modell som är prisvärd och hyfsad vikt för ett 2-mans tält. Priset är ok enl min mening.
 
Begagnat?

Skall man komma undan billigt är det bästa att köpa bega......

Annars kan jag bara ställa upp i hyllningskören avseende Northstar.se's tält - jag har ett WBT3 och det är suveränt med underbar GT-absid... till en ensamtältning har jag även skaffat deras Veloce, och det är också kalas.
Nu är jag 2m så jag är lite kinkig med ligglängden, varför det där "Camp Minima" inte är tänkbart för mig (och då pratar jag alltså inte om ligglängden 1cm från botten utan den som gäller 20cm från botten).

Skall du absolut köpa nytt - köp ett WBT3 !
 
...håller med hfw. Köpa begagnade tält är oftast den klart bästa affären rent ekonomiskt. Dessutom är de ofta lite använda. Med lite tur så är det halva priset mot nytt.





Nu är det dags att köpa nytt tält.
Jag har kollar på jack wolfskin yellowstone ii och bergans compact light 2, eftersom dessa har ett relativt lågt pris, då jag som student inte har någon toppenekonomi.

Tältet kommer främst användas för vandring, i både lågland och fjällmiljö, det ska vara lätt och rymma ca. 2 personer, då jag vill ha extra utrymme till fotoutrustning (inne i tältet).
Priset får inte vara för högt, eftersom jag är student, vilket innebär låg ekonomisk inkomst.

Därav har jag framförallt kollat på dessa tält:

Jack Wolfskin yellowstone ii
Bergans compact light 2
jack wolfskin eclipse ii
jack wolfskin gossamer
Bergans compact 2 (ej light)

Jag vill gärna ha möjlighet att sitta raklång inne i tältet (jag är 175 cm) och det är som sagt en stor fördel om det är så billigt som möjligt.

Har ni några andra förslag får ni gärna, eller tips på vilket jag ska välja får ni gärna säga till.

Tack på förhand!

Mvh Gustav
http://markholmsfoto.weebly.com/
 
Eftersom du skall bära på fotoutrustning vid sidan om lägerutrustning är det nog vettigt att börja med att viktmaximera tältet. Därefter välja modell och hitta detta på begagnademarknaden. Hilleberg må ha många anhängare här men det görs många andra utmärkta tält utomlands. Exped har jag goda erfarenheter av.
go tur
 
Hmm, jag håller med om att wbt-tälten är bra, men jag skulle snarare rekommendera wbt2 om han ska ensamtälta tillsammans med sin fotoutrustning.
 
Jag tycker du ska leta mer och även ta en titt på utländska, inom eu, hemsidor. Det finns en uppsjö med tyska och brittiska sajter som säljer lätta tält till en billig peng. Vill du ha rymd/höjd i tältet så är det inte skönt med ett lätt tunneltält. Jag har själv ägt tunneltält, ett Hilleberg Nallo 3 GT, och är själv kort, 168 cm, och erfarenheten med det tältet var att det är lågt, och att fotändan sluttar så mycket att min dunsäck blir blöt av kondens, för det är dålig ventilation.
www.ultralightoutdoorgear.co.uk
www.backpackinglight.co.uk
www.fieldandtrek.com
www.sackundpack.de
www.outdoorfair.de
www.springfield-camping.co.uk

Annars har du ett enväggskupoltält på Rusta för 99 kr, med tejpade sömmar. Byt ut stängerna till Hillebergs aluminium, impregnera tältet och täta sömmarna (som man får göra på alla ultralätta tält i vilket fall), så har du ett grymt tält, 130 cm brett och du sitter raklång i det, gott och väl, för under 1000-lappen.Väger endast 1,3 kg med alustänger. Köp till en liten tarp så täcker du även ingången.
 
Tack för alla svar, uppskattas verkligen!
En del säger att jag borde satsa på ett begagnat tält och nu har jag hittat ett Bergans compact 2 (ej light) för 1000 kr och tänkte bara kolla om ni tycker jag ska köpa detta tält?

Mvh Gustav
 
Precis!

"fotändan sluttar så mycket att min dunsäck blir blöt av kondens"

Det är Nallo det, med ventilationen vid marken i en hängande fotände.
Det är där som WBT3 står ut med en upphängning i fotänden och bra ventilation. Fabrikslösningen är dock gjord av en som inte riktigt har koll på mekanik så den har jag fått göra om, men det blir riktigt bra (trä om lite spännband och ordna en snitsig upphängning... Biltema har fiffiga kabelhållare i plast som funkar, även om jag kör med mikrokarbiner i plast).

Beträffande WBT2 kan jag bara hålla med Arkfiskare...
Jag läste "2-personer", men anar nu att Markholm snarare var ute efter kamerautrymme och då är WBT2'an bättre lämpad pga vikten. Markholm får ju med sig ett objektiv extra med viktskillnaden ;o)

Bergans Compact 2 för 1000 är mycket tält för pengarna och 2000 mindre än för ett nytt WBT2... köp du berganstältet!
Men vet nu att det är ganska lågt, inte minst i fotänden!
Det kan bli ett bra andratält i framtiden när du har bättre med stålar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Teknikern Köpa nytt "tälthelv*te" eller måste jag sy själv? Bo och sova 26
niklas1965 Köpa nytt solotält. Bo och sova 7
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
edwinprimus Köpa Warbonnet Ridgerunner Bo och sova 4
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Frippeflyer Köpa tält - vilket märke? Bo och sova 10
Slemelie Köpa tält Bo och sova 19
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Pebo Köpa tält - Vaude Taurus 3p? Bo och sova 5
Sonesson Köpa begagnat tält Bo och sova 10
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
busnicke Vilket tält ska jag köpa? Bo och sova 7
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
Gurkdjur Köpa ny sovsäck Bo och sova 12
thureb Var köpa impregnerat moskitnät? Bo och sova 4
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
aksello Köpa tyvek till groundsheet i sverige Bo och sova 18
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Tobbe3214 Köpa 2 mans tält Bo och sova 27
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
hireliath_hotmail.com Vilket tält bör jag köpa Bo och sova 13
Karolina P Köpa begagnat tält - kontrollpunkter? Bo och sova 16
desireman Varför finns det så få 4 mans tält att köpa? Bo och sova 6
kvaark Köpa liggunderlag o sovsäck för sommaren Bo och sova 3
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
bengtfalke Var kan man köpa Western Mountaineerings sovsäckar? Bo och sova 5
LivveHult Köpa Nallo 2 gt från 2002? Bo och sova 17
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
Karolina P Måste jag köpa ett Hilleberg? Bo och sova 41
Winell Var köpa lintillbehör och "clingons" Bo och sova 7
Brune Köpa ny en del till tältbåge Bo och sova 1
Spinspider Ringstind 2 - var köpa? Bo och sova 1
3338 Köpa/beställa Synmat ev Downmat Bo och sova 2
Fogel Hjälp, ska köpa tält. Bo och sova 1
Gohan Köpa sovsäck utomlands? Bo och sova 0
GAVIAARCTICA Hur lång sovsäck ska man köpa? Bo och sova 16
moms82 På väg att köpa tält Bo och sova 0
Frejjsan Köpa tält? Tips/förslag Bo och sova 8
lizardking Var kan man köpa nya tältpinnar?? Bo och sova 11
bjolletz Köpa tält från USA Bo och sova 7
henkee Köpa tält på Biltema...tips Bo och sova 60
pajaflow Hjälp mig köpa Hilleberg Bo och sova 27

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.