Köpa nytt tält, HJÄLP!!!

Nu är det dags att köpa nytt tält.
Jag har kollar på jack wolfskin yellowstone ii och bergans compact light 2, eftersom dessa har ett relativt lågt pris, då jag som student inte har någon toppenekonomi.

Tältet kommer främst användas för vandring, i både lågland och fjällmiljö, det ska vara lätt och rymma ca. 2 personer, då jag vill ha extra utrymme till fotoutrustning (inne i tältet).
Priset får inte vara för högt, eftersom jag är student, vilket innebär låg ekonomisk inkomst.

Därav har jag framförallt kollat på dessa tält:

Jack Wolfskin yellowstone ii
Bergans compact light 2
jack wolfskin eclipse ii
jack wolfskin gossamer
Bergans compact 2 (ej light)

Jag vill gärna ha möjlighet att sitta raklång inne i tältet (jag är 175 cm) och det är som sagt en stor fördel om det är så billigt som möjligt.

Har ni några andra förslag får ni gärna, eller tips på vilket jag ska välja får ni gärna säga till.

Tack på förhand!

Mvh Gustav
http://markholmsfoto.weebly.com/
 
Båda Wolfskin-tälten väger nästan 4 kilo! Slår mig som ganska ordentligt inte lätt. Bergans tält känns mer rimliga. Och har du verkligen så mycket fotoutrustning att den behöver en egen sovplats? Dock håller jag med om att ett tvåmanstält ofta är mer användbart än ett enmans (andra har andra åsikter i den frågan :)).

Men hur som, jag såg att Northstar fått in en ny sorts ultralätt tält:
http://www.northstar.se/se/produkter/sova-ute/talt/ultralatta/camp-minima-1sl-1.html

Har inte testat det, men 2200 kronor och 1300 gram låter det helt ok i mina öron. Dock som Northstar själva säger, ett ultralätt tält är inte lika hållbart som ett vanligt. Kanske inte tillräckligt högt heller?
Bor du i närheten av Umeå eller Malmberget kan du gå in i butiken och kolla lite :).
 
Jag kör själv Hilleberg som är bra på alla sätt förutom priset, XXL har rejält nedsatta priser på bl.a The North Face tält, jag har dock ingen erfarenhet av modellen men det kan du ju alltid kolla upp på nätet.