Mer tält och kompromisser lätt/billigt/bra

Nu har jag roat mig ännu mer med att surfa runt och leta tält, och hittat alla dessa amerikanska lättviktstält som inte kostar multum, men har jag fattat rätt att de har bara myggnät som innertält, alternativt är enkelvävstält?! Det funkar ju inte i svenska fjällen. Tälten är specificerade som lämpliga för "hiking" respektive "mountaineering", men tittar man på tälten verkar "hiking" syfta på trevliga skogspromenader i soliga Californien, medan vindpinade kalfjället är "mountaineering" rakt av?! Och då är man genast uppe i samma viktklasser och priser som Hilleberg ändå. Och asch, då, där rök det hoppet att komma billigt undan med ett lätt och bra tält. ;)

Däremot hittade jag ett märke som heter warmlite, som verkar både bra och lätt (dock inte billigt, men det är ju inte Hilleberg heller). Är det så pålitligt som det ser ut, för med den vikten är det definitivt värt att fundera på som alternativ till Nallo, förutsatt att det är lika anpassat för svenska fjällen?
 
Warmlite är klart intressanta. Tyvärr är deras webbplats helt horriblel. Själv har jag inte lyckats ta mig tillräckligt djupt in i träsket av pladder och naturister för att kunna bedöma om de är värda att stå på listan över möjliga köp.

Men deras tält har haft gott anseende i flera decennier.

(Och visst funkar enkelvävstält i fjällen)
 
Jag trodde det var nödvändigt med dubbla tältdukar, eftersom jag är uppvuxen med kondensfuktiga tältdukar och stängda innertältsdörrar för att inte frysa i min -35 graderståliga dunsovsäck. Det finns säkert andra material nu, men varför är de flesta tält fortfarande dubbla i så fall? Jag frågar eftersom de enda jag har sett som använder enkelvävstält är de som hellre fryser häcken av sig än spränger 10-kilosgränsen, bara för prestigens skull. ;) Är ni sådana, eller menar ni att enkelvävstält är lika varma och torra som dubbla tält?

Jag har släpat ett bra men tungt Hilleberg Keron, som jag fick av min pappa, på 167942 fjällturer, men det blev för tungt när jag började vandra med mina barn, därför ville jag ha information om vilka andra sorter som finns och som är bra, förutom de som finns på Naturkompaniet. Jag har aldrig reflekterat om "tältvetenskap" förr eftersom jag aldrig har behövt köpa ett tält, för jag har haft ett fungerande tält och är ingen överkonsumerande prylnörd.

Jag hoppas det inte är mig du sätter trollvarningen på, alven, det är riktigt oförskämt!
 
Jag trodde det var nödvändigt med dubbla tältdukar, eftersom jag är uppvuxen med kondensfuktiga tältdukar och stängda innertältsdörrar för att inte frysa i min -35 graderståliga dunsovsäck. Det finns säkert andra material nu, men varför är de flesta tält fortfarande dubbla i så fall? Jag frågar eftersom de enda jag har sett som använder enkelvävstält är de som hellre fryser häcken av sig än spränger 10-kilosgränsen, bara för prestigens skull. ;) Är ni sådana, eller menar ni att enkelvävstält är lika varma och torra som dubbla tält?

Jag har släpat ett bra men tungt Hilleberg Keron, som jag fick av min pappa, på 167942 fjällturer, men det blev för tungt när jag började vandra med mina barn, därför ville jag ha information om vilka andra sorter som finns och som är bra, förutom de som finns på Naturkompaniet. Jag har aldrig reflekterat om "tältvetenskap" förr eftersom jag aldrig har behövt köpa ett tält, för jag har haft ett fungerande tält och är ingen överkonsumerande prylnörd.

Jag hoppas det inte är mig du sätter trollvarningen på, alven, det är riktigt oförskämt!

Inte meningen att förolämpa, ber ödmjukast om ursäkt -- men ämnet inbjuder till en... låt oss säga... intensiv diskussion :)

I mina ögon är det ffa tre saker som skiljer enkelväggstält från dubbeldito.

Ett: Kondens
På ett dubbelväggstält får man eventuell kondens på yttertältsduken, och märker oftast knappt av den. I bästa fall har man ett drag genom tältet som för bort den. På ett enkelväggstält hamnar eventuell kondens på insidan av den enda tältduken och man märker den därmed. Jag har inte haft akuta problem, men jag har en trasa tillhands på morgonen när jag vaknar och torkar då av duken, det tar nån minut max. Man bör se till att sovsäcken inte går emot duken, jag brukar dra vindjackan över fotänden på sovsäcken för att minska effekten av nedblötning. Att enkelväggstältet har bra ventilation är A och O, kanske viktigare än på dubbelväggstält eftersom man riskerar att komma i kontakt med den.

Två: Drag
Detta följer av Ett. För att få bort kondens är bra ventilation centralt, det gäller både enkel- och dubbelväggstält. I dubbelväggstälten är draget mellan de två dukarna och drabbar alltså inte de boende. I ett dubbelväggstält kan man alltså få upp temperaturen lite inne i tältet. I ett enkelväggstält får man acceptera drag för att minimera kondens. De som förespråkar enkelväggstält brukar gilla att påpeka att det är bättre att investera gram i form av en varmare sovsäck än i form av ett innertält, eftersom man får ut större värmeeffekt av de grammen. Men drag kan det bli, ja. Själv har jag inget emot det, jag sköter det mesta i sovsäcken i alla fall. Vill man ha varmare inomhus så talar det för dubbelväggstält.

Tre: Säkerhet
Detta argument har jag bl.a. hört från representanter till ett känt svenskt tältmärke som nästan uteslutande tillverkar dubbelväggstält (och som inte ens vill kalla sitt enda enkelväggstält för tält...). Om yttertältsduken blåser sönder så har man ett lager kvar. För min egen del tycker jag det är ganska poänglöst som argument, skulle jag vara nervös för det skulle jag ta en lätt bivybag och komplettera mitt enkelväggstält med den, och fortfarande komma lättare (och i relation till just det nyss anförda tältmärket) billigare undan. Men ärligt talat så är jag inte nervös för det. Bär alltså inte på nån bivy... (Det kommer nästa år när jag testar tarp på kalfjället...)

Huvudpoängen är förstås att det blir lättare på ryggen. Mitt Six Moon Designs Lunar Solo e har mycket goda innerutrymmen och väger 762 g inklusive tältpinnar. Hur det klarar vind etc vet jag inte, men jag kommer att ta med det på en enveckastur i Abiskofjällen i mitten av juli. Recension följer... Efter det följer en vecka med ett GoLite Trig2 (det på bilden i mitt inlägg ovan), och senare i sommar blir det en vecka till i mitt Trig2. Trig2 har jag slagit upp i storm och det stod pall; det var dessutom lättare att slå upp än det Hilleberg Nallo 2 jag slog upp vid samma tillfälle.


PS
Jag vägrar frysa häcken av mig och jag spränger inte femkilosgränsen ;)
 
Senast ändrad:
Jag har släpat ett bra men tungt Hilleberg Keron, som jag fick av min pappa, på 167942 fjällturer, men det blev för tungt när jag började vandra med mina barn, därför ville jag ha information om vilka andra sorter som finns och som är bra, förutom de som finns på Naturkompaniet.

Imponerande många turer, och att du hålit räkningen ;) Precis familjetältliv i fjällen var det som började dra mig åt lättviktandet...

Jag har aldrig reflekterat om "tältvetenskap" förr eftersom jag aldrig har behövt köpa ett tält, för jag har haft ett fungerande tält och är ingen överkonsumerande prylnörd.

Respekt för det; Don't buy it...
 
Jag trodde det var nödvändigt med dubbla tältdukar, eftersom jag är uppvuxen med kondensfuktiga tältdukar och stängda innertältsdörrar för att inte frysa i min -35 graderståliga dunsovsäck. Det finns säkert andra material nu, men varför är de flesta tält fortfarande dubbla i så fall? Jag frågar eftersom de enda jag har sett som använder enkelvävstält är de som hellre fryser häcken av sig än spränger 10-kilosgränsen, bara för prestigens skull. ;) Är ni sådana, eller menar ni att enkelvävstält är lika varma och torra som dubbla tält?

Det är överlägset. Det handlar inte om kyla. Mer kondens och insekter.
 
Tack för det alven! Det du beskriver stämmer rätt bra med det jag trodde angående punkt 1 och 2. Punkt 3 var urlöjlig, om yttertältet blåser sönder är det väl rätt kört ändå. Jag är kanske litet för bekväm för det mest extrema lättpackandet, jag går nog hellre några km kortare per dag, men det är ju mitt val, jag är inte ute efter några hetsiga diskussioner. :) Men det är bra att veta vad man kompromissar om, vad det finns för alternativ.

Min pappa var däremot galen åt andra hållet. Jag minns en gång när vi vägde hans ryggsäck och den vägde 28 kg! Och då hade vi ett knappt tvåkilos pyramidtält, som tyvärr har framlidit...

...och måste ersättas, sent omsider. (Angående köpstopp) ;)
 
Men det är bra att veta vad man kompromissar om, vad det finns för alternativ.

Absolut! Det handlar ju om att tänka igenom vad man vill uppnå i sin friluftsupplevelse. För min del tycker jag att jag har ökat komforten med lättviktstänkandet, även när jag bär en veckas mat för två pers plus all gemensam utrustning kommer jag under 20 kilo, vilket är skäligt. Nu i sommar ser jag fram emot att på min första solotur gå riktigt lätt. I mitt fall har det hela i stor utsträckning drivits av knäproblem, det är inte längre ett alternativ att bära mycket.

För mig har "lägerliv" aldrig varit grejen, det är timmarna i rörelse jag älskar mest.

...och måste ersättas, sent omsider. (Angående köpstopp) ;)

"Replacement if beyond repair" ;)
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
markusbacka Någon som provat/vet mer om detta tält? Bo och sova 3
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
vandrafjäll Vad skiljer tälten åt mer än drygt 1400:- Bo och sova 10
Jackiie Bo i snöka mer än en vecka? Bo och sova 2
Davva2 Mer/mindre kondens i ett enväggstält på vintern? Bo och sova 4
kristofer_wallmark Bergans Kompakt 2 - vill veta mer! Bo och sova 11
Corax Mer utförligt om Hilleberg Niak. Bo och sova 1
linus.palm Mer sovsäcksfrågor Bo och sova 2
eh mer billiga liggunderlag Bo och sova 4
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.