Bergans Kompakt 2 - vill veta mer!

Jag har sökt och läst ganska mycket om detta tält, eller rättare sagt så mycket man kan läsa om det, även på detta forum. Vattenpelare på 5000 mm räcker nog gott och väl till mina (våra) behov. Men jag undrar över tältgolvet - är det samma vattenpelare där, eller gäller det bara själva tältduken? Man vill ju att det ska hålla tätt på regnvåt mark.

Absidern - är det tältgolv där också? Vet nämligen att en del absidier saknar det och även om det inte är någon större nödvändighet kan det vara skönt att ha det torrt där också.

Hur är det med fästen för stormlinor? Finns det sådana och hur många? Det är skönt att lägga sig ner i trygg vetskap om att tälten inte blåser iväg.

Jag är intresserad av just detta tält p.g.a. det låga priset (1995:- på northstar.se), dessutom så bedömer jag att det är ett mycket prisvärt tält som räcker gott och väl för enklare turer i skog och fjäll.
 
kristofer_wallmark; sa:
Jag har sökt och läst ganska mycket om detta tält, eller rättare sagt så mycket man kan läsa om det, även på detta forum. Vattenpelare på 5000 mm räcker nog gott och väl till mina (våra) behov. Men jag undrar över tältgolvet - är det samma vattenpelare där, eller gäller det bara själva tältduken? Man vill ju att det ska hålla tätt på regnvåt mark.
Ja, det är 5000 mm även där.

kristofer_wallmark; sa:
Absidern - är det tältgolv där också? Vet nämligen att en del absidier saknar det och även om det inte är någon större nödvändighet kan det vara skönt att ha det torrt där också.
Nej, absiderna har inget golv.

kristofer_wallmark; sa:
Hur är det med fästen för stormlinor? Finns det sådana och hur många? Det är skönt att lägga sig ner i trygg vetskap om att tälten inte blåser iväg.
Ja, stormlinor finns. Det sitter två i varje bågkanal - en på varje sida - samt en i skärmen ovanför ventilen i den stora absiden. Dvs totalt fem medföljande linor. Linorna och länfästernas placering (se bild) medger att man fäster fler linor om nu ens håg står till det.
6002_large.jpg

Däremot tycker jag de medföljande linorna kanske är i kortaste laget, funderar på att byta ut dom. Ett ytterligare pinnfäste på långsidorna vore också smutt.

kristofer_wallmark; sa:
Jag är intresserad av just detta tält p.g.a. det låga priset (1995:- på northstar.se), dessutom så bedömer jag att det är ett mycket prisvärt tält som räcker gott och väl för enklare turer i skog och fjäll.
Jo.
 

Guest

Gäst
Jag har kikat på ett Bergans Kompakt 2, men eftersom jag är ganska så lång (1.90) så är jag rädd att tältets sidor sluttar för brant så att tältets effektiva längd blir för kort för mig, kan det stämma?
 
jonsvensson; sa:
Jag har kikat på ett Bergans Kompakt 2, men eftersom jag är ganska så lång (1.90) så är jag rädd att tältets sidor sluttar för brant så att tältets effektiva längd blir för kort för mig, kan det stämma?

Ja, om man är så lång och inte vill ligga med tårna mot tältduken är det för kort. Jag är 1,93 och varken Bergans Kompakt eller Hilleberg Nallo tycker jag funkar.
Det behövs åtminstone 10 cm till, som på mitt Haglöfs Twin Peak.
 
Sarvi: Tack för ett uttömmande och bra svar!


Hur räknar man ut vattenpelartrycket på golvet? Jag är allt annat än matematiker så hur stor vikt på golvet motsvarar 5000mmVP? D.v.s. hur mycket vikt tål golvet innan vätan under tränger in?

Jag är inte fet - men det kan vara kul att veta!
 
jonsvensson; sa:
Misstänkte det, avskriver Bergans Komakt från min lista. I den prisklassen ska jag i stället kolla upp Vaude Taurus 1. Det är också listat med 220cm som innemått men det verkar inte slutta så tvärt.
http://www.vaude.de/hps/upload/cmi24/produkt_bilder/15742_GROSS.jpg

Jag har ett Taurus II och tycker det har ganska dåligt med benutrymme.
Innertältet är väldigt lågt i fotänden, framförallt längs sidorna.

Edit: På bilder ser det ut som om man lagt itll en möjlighet att spänna ut duken i fotänden. Denna har inte mitt tält.

/M
 
jonsvensson; sa:
Jag har kikat på ett Bergans Kompakt 2, men eftersom jag är ganska så lång (1.90) så är jag rädd att tältets sidor sluttar för brant så att tältets effektiva längd blir för kort för mig, kan det stämma?
Jo det stämmer säkert, duken mot fotändan sluttar rejält. Dessutom är innertältets maximala höjd bara 90 cm, dvs 10 cm lägre än Nallo 2. Finns säkert bättre tält om man inte är begåvad med lagom höjd över havet. ;)

/Sven (175 cm)
 
Bilder

Funderar på att beställa ett Bergans kompakt 2, men tänkte höra om någon av er har några bilder på erat när ni är ute på äventyr, typ inne i absiden och så.
/Alex
 
Jag har ett Taurus II och tycker det har ganska dåligt med benutrymme.
Innertältet är väldigt lågt i fotänden, framförallt längs sidorna.

Edit: På bilder ser det ut som om man lagt itll en möjlighet att spänna ut duken i fotänden. Denna har inte mitt tält.

/M

Jag har ett Taurus 1 och det är inte stora marginaler för fötterna och jag är 184 cm, Tältet är lagom för en person, "absiden" får man inte plats med mycket i, ryggan har jag inne i tältet brevid mig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sezziyanen Bergans Kompakt Light 3 Bo och sova 31
desireman Är Bergans kompakt 4 ett bra tält? Bo och sova 4
Kroppefjäll Bergans kompakt 3, skyddsgolv? Bo och sova 2
meringa Bergans Kompakt eller Vaude Taurus? Bo och sova 2
forslund Golv till bergans kompakt Bo och sova 5
Kroppefjäll Tält, Bergans kompakt 3 Bo och sova 6
angrytino Bergans Kompakt Light 2 vs. Arctic Alpine design 2 Bo och sova 3
pal2 Ska Bergans Kompakt vara så här? Bo och sova 7
österdahl Aluminiumrör till Bergans Kompakt 2 ??? Bo och sova 2
akerman Bergans Kompakt Bo och sova 2
ripnils Nya Bergans Kompakt Bo och sova 1
Colonel_Anders Bergans Kompakt 2 eller Fjällräven Skule R/S Bo och sova 2
reflex Bergans Kompakt? Bo och sova 8
lallen Skillnad mellan Bergans kompakt 3 och FR skule R/S 3? Bo och sova 2
rezet Bergans Kompakt 3 Bo och sova 7
Larrys Problem med Bergans Kompakt? Bo och sova 0
skogstösen Bergans Kompakt 3/HB Nallo Bo och sova 3
sunderlux Bergans kompakt Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
hsp Bergans Extreme skador Bo och sova 1
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
KarinAH Footprint Bergans Romsdal 3p Bo och sova 1
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
Pernilala Urberg vs Bergans Bo och sova 12
Joell Bergans-tält Bo och sova 7
Farbror Bergans Trollhetta Tunnel 1, resa och justera Bo och sova 22
Daniel___ ev dumsnålhet och Bergans Trysil Bo och sova 20
C Sanglert Bergans Tight & Light Bo och sova 3
Johan_olsson Bergans lavvu 4-6p Bo och sova 1
Emmelin Skillnad på Bergans tält? Bo och sova 1
Kierkai Bergans Trollheta 2 eller 3P? Bo och sova 10
Roddan76 Bergans Compact 2 vintertid Bo och sova 8
Magnus_N Bergans Trollhetta 3p Bo och sova 3
Tundraman Bergans compact Light vs compact winter Bo och sova 2
johanzell Tält Bergans Trollhetta 3p Bo och sova 5
robinlu Bergans Compact light 2 Bo och sova 12
srimpila Urberg Rapadalen 3 p eller Bergans Compact 3 p Bo och sova 8
såg Eld i Bergans Lavvo. Bo och sova 3
Osterberg Bergans Compact light 2 Bo och sova 8
anders998 Bergans tältkåta Bo och sova 10
Didgeridoohan Bergans Rondane Tält Bo och sova 13
Micke_k_d Bergans tält? Bo och sova 12
Topi Bergans Wiglo LT4 - familjetält i fjällen? Bo och sova 11
utesälen Hilleberg eller Bergans...? Bo och sova 41
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
KristoferE Innermått på WBT 2 och Bergans Compact Light 2 Bo och sova 4
Naturtjejen Bergans Compact 2 el 3 Bo och sova 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.