Mer tält och kompromisser lätt/billigt/bra

Enkel och tvåväggstält

På den tiden när tälten var enkla var de lätta, tills de blev blöta....Dubbelvävstälten sprang iväg till 3-4 kilon som startvikt...samtidigt blev säkerhetskraven större på allt...Ryggsäckaran för stora etc..
Tarpar och enkelvävstält på under kilot duger bra om man kan leva med kondensen alternativt draget...
Ett sätt (billigt) att öva enkelväggstältning, tarpning är att lämna innertältet hemma...
Alvens köpstoppsråd är väl värda att följa men utrustningsdetaljer från återbruket i lunchprisklass är tillåtna...Om de behövs...
Ang trollerier så är det märkligt att trots jobb med inklipp kan vattenytor få ha klara utlopp...Först räta upp...
Oavsett orsak är det så att små packningar ökar rörligheten och hastigheten..dvs säkerheten, så stod det i min första klättrarbok....
Hemsytt är lätt och ibland billigt...
//J

Ett: Kondens
På ett dubbelväggstält får man eventuell kondens på yttertältsduken, och märker oftast knappt av den.

Oftast märker man ju den ökade luftfuktigheten i ett dubbelväggigt tält genom att det blir rått på morgonen. Det beror i och för mest på dåligt handhavande (att man stänger istället för att öppna när man går och lägger sig), men rent pedagogiskt visar ju ett enkelvävstält tydligare när du har gjort fel, genom synlig kondens. Att man inte ser fukten i ett dubbelväggigt tält kan alltså vara en nackdel, eftersom man riskerar frysa utan att veta varför.
(Men för den som vet att ventilera är ju som sagt klimatet stabilare i ett dubbelväggigt tält)

Jag är kanske litet för bekväm för det mest extrema lättpackandet

Själv har jag börjat med lättpackande just för att jag är bekväm av mig :)

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Jag tycker ju inte att ett tält på drygt 2 kg är särskilt tungt. Jag lägger helst mina gram där, det är ju mitt hem och min borg i fjällen. :)

Jag förstår att du vill övertyga mig om enkelvävstältets överlägsenhet, men angående ventilation så är det precis som alven skrev, att när det gäller kondens är det viktigt att ventilera i yttertältet, så att draget går mellan tältdukarna, precis som i vanliga hus. Ventilationen i innertältet är däremot till för att ventilera ut värmen och fukten som alstras av dem som ligger där, och som behöver vara kvar om det blir kallt. Så länge man har ett yttertält som skydd är det dock som du säger bra att lämna en liten öppning i varje ände ändå, det brukar bli rätt dålig luft annars, men det går väl ändå inte att göra i ett enkelvävstält, där vinden bara kan blåsa rakt igenom och din alstrade kroppsvärme försvinner rakt ut?

Jag tycker ju inte att ett tält på drygt 2 kg är särskilt tungt. Jag lägger helst mina gram där, det är ju mitt hem och min borg i fjällen. :)

Jag förstår att du vill övertyga mig om enkelvävstältets överlägsenhet, men angående ventilation så är det precis som alven skrev, att när det gäller kondens är det viktigt att ventilera i yttertältet, så att draget går mellan tältdukarna, precis som i vanliga hus. Ventilationen i innertältet är däremot till för att ventilera ut värmen och fukten som alstras av dem som ligger där, och som behöver vara kvar om det blir kallt. Så länge man har ett yttertält som skydd är det dock som du säger bra att lämna en liten öppning i varje ände ändå, det brukar bli rätt dålig luft annars, men det går väl ändå inte att göra i ett enkelvävstält, där vinden bara kan blåsa rakt igenom och din alstrade kroppsvärme försvinner rakt ut?

Ett tält typ Hilleberg Nallo/Kaitum, någon av Helsports motsvarande modeller (Rondande, Fjellheimen) väger helt klart OK (och sedan finns det naturligtvis fler tillverkare, det var så klart bara exempel). Vill man komma ännu lägre i vikt blir det ofta enkelvägg och då hamnar vi i de kompromisser som diskuterats. Det jag själv inte vill kompromissa med är vikten. Andra bär hellre lite mer för att få med sig de fördelar som den personen upplever att det ger. För mig personligen ger inte dubbelväggstältet några direkta fördelar eftersom jag ändå försöker maximera ventilationen i innertältet och nästan alltid misslyckas (jag sover bättre ju kallare luft jag andas helt enkelt; stämmer i alla fall ner till 10-15 minusgrader, bara jag har varm kropp, och det fixar jag medelst dun). Men det viktigaste är väl att man gör ett rimligt väl informerat val, inte vad man till slut väljer.

Det viktigaste är inte att bära lätt utan att bära rätt!

Senast ändrad:
Precis, alven. Jag vet inte hur Martin Fjäderlätt brukar ventilera när han har dubbelväggstält, men mitt brukar vara torrt inuti. Däremot har jag sett kondens mellan tälten på den tiden vi fällde ytter- och innertält separat. Det kan bli kallt, men det åtgärdar jag genom att stänga till mer när jag går upp och kissar på natten, och det hjälper. Det kan ju bero på vilken sorts tält man har också, om det blir rått, ventilationssystemen skiljer sig kanske mellan bra och dåliga tält.

Jag tycker nog att det som här kallas "drag" är den stora skillnaden, i kombination med kondens.

Blåser det hårt och iskallt blir det mycket och kallt "drag" längs marken inne i ett enkelvävstält om man inte stänger till mot backen. Stänger man till mot backen får man mycket kondens. Mitt Ringstind 1 glipar alltid mot marken, någonstans, och utan innertältet blir det iskallt längs backen när det blåser kallt.

Med tvåväggstält har man en skyddande badkarskant i innertältet och behöver inte stänga till lika mycket för att slippa "drag" längs marken. Med mitt Ringstind betyder det att med innertältet uppe behöver jag inte ligga i sovsäcken annat än när jag ska sova.

Bäst är naturligtvis en kåta i enkelduk bomull/poly som "andas". Inget drag längs backen och inga kondensproblem:)

Raskesven

Jag tycker nog att det som här kallas "drag" är den stora skillnaden, i kombination med kondens.

Blåser det hårt och iskallt blir det mycket och kallt "drag" längs marken inne i ett enkelvävstält om man inte stänger till mot backen. Stänger man till mot backen får man mycket kondens. Mitt Ringstind 1 glipar alltid mot marken, någonstans, och utan innertältet blir det iskallt längs backen när det blåser kallt.

Det du beskriver finns inte i enkelvävar.Det är mer ett tarpproblem.

Bäst är naturligtvis en kåta i enkelduk bomull/poly som "andas". Inget drag längs backen och inga kondensproblem:)

Raskesven

:)

peter

Och det problemet finns inte på sommarhalvåret utom i ytterst sällsynta undantagsfall.Det krävs en viss temperaturskillnad.

peter

Är det därför ni slipper kondens? För att ni har så kallt inuti tältet så att det inte blir någon skillnad från ute? Nej, jag måste öva kondensfri sömn innan jag vågar köpa ett enkelväggigt tält, om jag någonsin vågar. Fast jag vet ju inte om det blir kondens, jag har aldrig tittat efter i mitt nyaste tält, som jag f ö aldrig har frusit i heller.

Frusit i tältet har jag faktiskt bara gjort en gång, och det var när jag hade min sommarsovsäck på campingplatsen i Gällivare midsommarafton 1992, i ett annat tält, med 2 dm glipor mellan yttertältet och marken. Undrar om det var för golvdragets eller för sovsäckens skull, eller något annat, eller en kombination, jag vet inte... Jag misstänker sovsäcken. :)

Är det någon som har testar ett tält med mycket myggnät i innertältet? Är det kallare än ett enkelvävstält? Det borde ju inte ha problem med kondens i alla fall.

Varför inte det här enkeltältet, lätt, billigt (199:- på Rusta) , smidigt självflyttande....
Så sluta o krångla med dubbeltälten, varför bära mer än man behöver????

Bilagor

• tältenkel.jpg
    tältenkel.jpg
    62.7 KB · Visningar: 736

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips