Mer tält och kompromisser lätt/billigt/bra

Jaaa, precis vad jag behöver. Och bara 99 kr! Då kan man ju köpa två och ha med sig ett i reserv...

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Kondens vs drag

Här är förvisso ett annat argument för att ha drag i tältet :)

(Nej, jag oroar mig inte, trots att jag morgon och kväll kör mitt kök i absiden...)

För mig handlar dubbeltält mycket om att kunna slå upp yttertältet endast vid en ruggug lunchrast eller liknande och pula i skydd utan att behöva vara in i sovutrymmet och söla ner, samma sak gäller vid kvällen.

Nog har det hänt att man slagit upp endast innertältet som ett insektskydd någon gång men det är inte en så viktig funktion.

Säkerhet är nog viktigt men för en normalanvändare spelar din inte så stor roll här, då är en extra bågsektion nog mycket viktigare!

Jag kommer köra med endast yttertältet till mitt muddus och ev ett myggnät i fjällen i sommar, hur stort det blir det för visa sig när jag vet exakt hur många som ska hänga med, är man fyra kanske man kan lyxa till det med ett golv.

Jag vet inte hur Martin Fjäderlätt brukar ventilera när han har dubbelväggstält, men mitt brukar vara torrt inuti.

Mitt också.
Poängen med mitt inlägg var att inflika att även dubbelväggiga tält skapar problem om man inte ventilerar ordentligt, och att många* inte vet att det kan bli kallt för att man stänger till ventilerna.

* Bland andra jag själv när jag var en liten "Strövare", och vuxna kompisar jag har varit ute med. En kompis kompis tyckte under en höstpaddling att jag var dum som inte drog åt allt som gick att dra åt när vi gick och lade oss, utan öppnade upp. På morgonen, när han vaknade varm och go, lät det annorlunda.

Jaaa, precis vad jag behöver. Och bara 99 kr! Då kan man ju köpa två och ha med sig ett i reserv...

Jag köpte ett igår (priset har inte stigit för övrigt) och satte upp det i vardagsrummet. Det som kan konstateras är att det är myggtätt, men det vette fasen om det är regntätt ;) På grund av konstruktionen så ser jag möjligheten att lämna pinnarna hemma och bara ta med tältduken, behövs bara fyra utanpåliggande slanor eller om man sätter det under ett träd lite snören som håller upp taket. Med slak tältduk lär det iofs garanterat inte vara regntätt men jag skall sätta upp det till helgen och testa.

Det bidde ett Nallo. :) Det känns tryggt och bra, och jag tycker att vikten är väldigt ok, 800 gram per person om man är 3, 1200 om man är två.

Poängen med mitt inlägg var att inflika att även dubbelväggiga tält skapar problem om man inte ventilerar ordentligt, och att många* inte vet att det kan bli kallt för att man stänger till ventilerna.

Jo, det var just det, att öppna ett enkelvävstält lät i mina öron som att öppna rakt ut i det fria, och det tyckte jag lät kallt. Har man två väggar öppnar man ju omlott, så att minst en vägg är stängd överallt. Men ventilerna i enkelvävstält kanske är så pass skyddade att det inte spelar så stor roll?

När jag var scout tände vi en fotogenlampa i tältet på kvällarna för att få bort råheten. Snacka om livsfarligt på en massa sätt...

Jag köpte ett igår (priset har inte stigit för övrigt) och satte upp det i vardagsrummet. Det som kan konstateras är att det är myggtätt, men det vette fasen om det är regntätt ;) På grund av konstruktionen så ser jag möjligheten att lämna pinnarna hemma och bara ta med tältduken, behövs bara fyra utanpåliggande slanor eller om man sätter det under ett träd lite snören som håller upp taket. Med slak tältduk lär det iofs garanterat inte vara regntätt men jag skall sätta upp det till helgen och testa.

Menar du att du tänker använda det? Ja, det är ju också en utmaning... När alla berg är bestigna och alla tidsgränser hållna, och man inte ens kan skryta om att vara första pensionär eller första Vetlanda-bo på någonting, då kommer nästa trend: Bestig Mount Everest med billigast möjliga utrustning. Du kanske kan vara först på toppen med ett tält på under 100 spänn? ;)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips