Mer tält och kompromisser lätt/billigt/bra

Jaaa, precis vad jag behöver. Och bara 99 kr! Då kan man ju köpa två och ha med sig ett i reserv...

Kondens vs drag

Här är förvisso ett annat argument för att ha drag i tältet :)

(Nej, jag oroar mig inte, trots att jag morgon och kväll kör mitt kök i absiden...)

För mig handlar dubbeltält mycket om att kunna slå upp yttertältet endast vid en ruggug lunchrast eller liknande och pula i skydd utan att behöva vara in i sovutrymmet och söla ner, samma sak gäller vid kvällen.

Nog har det hänt att man slagit upp endast innertältet som ett insektskydd någon gång men det är inte en så viktig funktion.

Säkerhet är nog viktigt men för en normalanvändare spelar din inte så stor roll här, då är en extra bågsektion nog mycket viktigare!

Jag kommer köra med endast yttertältet till mitt muddus och ev ett myggnät i fjällen i sommar, hur stort det blir det för visa sig när jag vet exakt hur många som ska hänga med, är man fyra kanske man kan lyxa till det med ett golv.

Jag vet inte hur Martin Fjäderlätt brukar ventilera när han har dubbelväggstält, men mitt brukar vara torrt inuti.

Mitt också.
Poängen med mitt inlägg var att inflika att även dubbelväggiga tält skapar problem om man inte ventilerar ordentligt, och att många* inte vet att det kan bli kallt för att man stänger till ventilerna.

* Bland andra jag själv när jag var en liten "Strövare", och vuxna kompisar jag har varit ute med. En kompis kompis tyckte under en höstpaddling att jag var dum som inte drog åt allt som gick att dra åt när vi gick och lade oss, utan öppnade upp. På morgonen, när han vaknade varm och go, lät det annorlunda.

Jaaa, precis vad jag behöver. Och bara 99 kr! Då kan man ju köpa två och ha med sig ett i reserv...

Jag köpte ett igår (priset har inte stigit för övrigt) och satte upp det i vardagsrummet. Det som kan konstateras är att det är myggtätt, men det vette fasen om det är regntätt ;) På grund av konstruktionen så ser jag möjligheten att lämna pinnarna hemma och bara ta med tältduken, behövs bara fyra utanpåliggande slanor eller om man sätter det under ett träd lite snören som håller upp taket. Med slak tältduk lär det iofs garanterat inte vara regntätt men jag skall sätta upp det till helgen och testa.

Det bidde ett Nallo. :) Det känns tryggt och bra, och jag tycker att vikten är väldigt ok, 800 gram per person om man är 3, 1200 om man är två.

Poängen med mitt inlägg var att inflika att även dubbelväggiga tält skapar problem om man inte ventilerar ordentligt, och att många* inte vet att det kan bli kallt för att man stänger till ventilerna.

Jo, det var just det, att öppna ett enkelvävstält lät i mina öron som att öppna rakt ut i det fria, och det tyckte jag lät kallt. Har man två väggar öppnar man ju omlott, så att minst en vägg är stängd överallt. Men ventilerna i enkelvävstält kanske är så pass skyddade att det inte spelar så stor roll?

När jag var scout tände vi en fotogenlampa i tältet på kvällarna för att få bort råheten. Snacka om livsfarligt på en massa sätt...

Jag köpte ett igår (priset har inte stigit för övrigt) och satte upp det i vardagsrummet. Det som kan konstateras är att det är myggtätt, men det vette fasen om det är regntätt ;) På grund av konstruktionen så ser jag möjligheten att lämna pinnarna hemma och bara ta med tältduken, behövs bara fyra utanpåliggande slanor eller om man sätter det under ett träd lite snören som håller upp taket. Med slak tältduk lär det iofs garanterat inte vara regntätt men jag skall sätta upp det till helgen och testa.

Menar du att du tänker använda det? Ja, det är ju också en utmaning... När alla berg är bestigna och alla tidsgränser hållna, och man inte ens kan skryta om att vara första pensionär eller första Vetlanda-bo på någonting, då kommer nästa trend: Bestig Mount Everest med billigast möjliga utrustning. Du kanske kan vara först på toppen med ett tält på under 100 spänn? ;)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
markusbacka Någon som provat/vet mer om detta tält? Bo och sova 3
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
vandrafjäll Vad skiljer tälten åt mer än drygt 1400:- Bo och sova 10
Jackiie Bo i snöka mer än en vecka? Bo och sova 2
Davva2 Mer/mindre kondens i ett enväggstält på vintern? Bo och sova 4
kristofer_wallmark Bergans Kompakt 2 - vill veta mer! Bo och sova 11
Corax Mer utförligt om Hilleberg Niak. Bo och sova 1
linus.palm Mer sovsäcksfrågor Bo och sova 2
eh mer billiga liggunderlag Bo och sova 4
Lidsman Vilka tillverkare ska jag kolla på för tält till sommarfjället Bo och sova 28
praame Bergans Trollhetta vs Hardangervidda Bo och sova 1
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Nachtgeist Tält 1 vuxen, 2 (växande) småbarn Bo och sova 6
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 113
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 10
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 20
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg