Lavinutrustning

Tänkt investera i lite av den varan men kan verkligen nada. En spade förstår jag ju hur den funkar, inte så svårt =) Men sedan ska man ha en sond? Det är en liten sak som reflekterar signaler från räddningsfolkets ehm tja vad det nu kallas? Är det något speciellt märke man ska satsa på? Som ni märker är jag rätt grön.
 
Sond

är pinnen man kan känna ner i snön med, normalt ca 2,5 meter. För att bena ut begreppen lite:

Hjälm. På huvudet. Bästa livräddaren i en lavin.

Tranciever. En liten radiodosa som skickar ut signaler och som kan söka efter andra trancievrar. Läs ett test och köp en du gillar. Ortovox M2 och Mammut kan rekommenderas.

Sond var pinnen. Det är viktigt att kunna känna ner i snön för att hitta lavinoffret. Träna på detta.

Spade. Lämpligen i ryggsäcken.

Gå en kurs, typ SLAO steg 1 och öva på att använda prylarna.

Lycka till
/föhl
 
Investera i kunskap!

Henriko; sa:
Tänkt investera i lite av den varan men kan verkligen nada. En spade förstår jag ju hur den funkar, inte så svårt =) Men sedan ska man ha en sond? Det är en liten sak som reflekterar signaler från räddningsfolkets ehm tja vad det nu kallas? Är det något speciellt märke man ska satsa på? Som ni märker är jag rätt grön.

jag tycker att du ska förs och främst investera i kunskap, för den dagen du behöver spaden, sonden och trancivern är det för sent!

Lavin säkehets kurs:
http://www.svenskaturistforeningen.se/re_display.asp?Paketid=2374

http://www.svenskaturistforeningen.se/re_display.asp?Menu=sv&paketid=2337


Info från Slao om laviner: http://www.slao.se/sakerhet-4.html

Micke


[Ändrat av MikeMike 2003-11-27 kl 13:46]
 
Jodå, jag ska gå en kurs i vår. Tänkte bara skaffa mig en lite större uppfattning om vad det handlar om innan. Finns det inte receiver också? Dvs någon sak som inte går att söka med men svarar på "anrop"?
 
Olika elektroniska ting

Det finns vad jag kenner till ett par varianter...
TransRecivers, kan du både senda och søka med
Transcivers, som bara sender even kallad egosendare, du kan alltså bli funnen av folk med transrcivers men kan inte finna polaren som ligger under snøn. (ganska ovanliga før tiden)
Recco, er en liten bricka som reflekterar signaler från en speciell søkare som de har (oftast) på alpin anleggningar.

TransRecivers er Dyra, Transivers mitt i mellan och reccos billiga.

TransRecivers krever veldigt mycket øvning før att du skall anvenda dem.
Trancivers er lite ego....
Reccos funkar bara i eller i nerheten av anleggningar med søkningutrustning.

Vad passar dig??
 
MikeMike; sa:
Henriko; sa:
Jodå, jag ska gå en kurs i vår. Tänkte bara skaffa mig en lite större uppfattning om vad det handlar om innan. Finns det inte receiver också? Dvs någon sak som inte går att söka med men svarar på "anrop"?

Menar du Recco eller.... http://www.recco.se/ bra att ha när man åker nära en skidanläggning!

//micke

Den ser ju till ialla fall att du kan vara med på din egen begravning. Vet inte om jag skulle lite så mycket på att pistpersonalen hinner kommer med sin Reccoutrustning innan det är försent.

Kamraträddning känns som det största hoppet men om det ska fungera måste alla i gruppen ha kunskap och utrustning.
 
Men det absolut viktigaste man kan lera sig om på en kurs måste vara att undvika att hamna i en lavin. Hamnar du i en så har du mer eller mindre trampat i skiten!! Fast reddning er också viktigt...
 
kunskap, sedan prylar!

Det är viktigare att veta var man kan åka säkert än att ha prylarna. Jag rekommenderar att gå en riktig lavinkurs. instruktörernas erfarenhet är ovärderlig!

Den vanligaste utrustningen:
Transceiver - En radiosändare/pejlare som gör att man kan hitta personer under snön, för att det ska fungera måste alla i gruppen ha en egen transceiver.

Recco - En reflektor som kan sökas med Recco-pejlare. Reflektorn kostar bara ca en hundralapp men sökutrustningen runt 50 000 kr. Används av skidpatrullerna för sök runt skidsystemen. Är inte särskilt nyttig för skidalpinism då man inte har sökutrustningen på plats vid olycka.

Sond - Lång stav som används för att sondera snön efter lavinoffer. Förkortar tiden till att man får upp personen vid sök med transceiver genom att man kan få reda på exakt var man ska gräva. Fungerar även för att få upp folk utan transceiver. Tyvärr krävs då en sökkedja med mycket personal och utrustning, detta är tidskrävande och gör att personerna under snön ofta hinner dö innan man kommer fram.

Spade - Krävs för att få upp en person ur snön.

Well, det var allt du behöver för att vara cool på krogen. För att vara säker i fjällen så behövs övning, övning, övning och erfarenhet av snö.

Mitt sista tips: Beställ prylarna på internet och spara några hundralappar!
 
Re: Olika elektroniska ting

joakimjanninge; sa:
Det finns vad jag kenner till ett par varianter...
TransRecivers, kan du både senda och søka med
Transcivers, som bara sender even kallad egosendare, du kan alltså bli funnen av folk med transrcivers men kan inte finna polaren som ligger under snøn. (ganska ovanliga før tiden)

TransRecivers er Dyra, Transivers mitt i mellan och reccos billiga.

TransRecivers krever veldigt mycket øvning før att du skall anvenda dem.
Trancivers er lite ego....

Jag trodde Transcievers var en sammanskrivning av bägge begreppen - en vanlig transciever från ex Ortovox gör ju bägge sakerna - när du bär den i selen på kroppen så sänder den per automatik. Och skulle sedan en lavin gå - och man blir tvungen att söka - så kopplas den över automatiskt till mottagare när man kopplar loss den från selen...

Inte så svårt - och inte så dyrt (mellan 2-3.000 kr för en transciever, rätt så billig livförsäkring - förutsatt att alla har en och vet hur de skall använda dem)...

MVH / Calle
 
Re: Re: Olika elektroniska ting

ghostface; sa:
rätt så billig livförsäkring - förutsatt att alla har en och vet hur de skall använda dem)...

MVH / Calle

Den dagen du tror att en Tranciver är en livförsäkring så är du illa ute. Kunskap och omdömme är vad jag kan kalla en livförsäkring. För om lavinen har gått så har du misslyckas med de grövsta!!!

//Micke
 
Missförstå mig rätt - självklart är kunskap det nödvändigaste... Kunskap om snöförhållanden osv så att man inte hamnar i en dylik situation!

Men om olyckan är framme - det är ju då en transciever och övrig utrustning behövs!

Eller är jag ute och cyklar här? Jag trodde tråden handlade om "lavinutrustning"...

/calle
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.