lättast möjliga mat

Om det är den studien du syftar till (Cox GR et al.J Appl Physiol. 2010 Jul;109(1):126-34.) så ska man veta att det är en enorm skillnad på att leva på näst intill 0kolhydratskst (pemican), och 380g kolhydrat/dag som lågkolhydratsgruppen i gällande studie åt. Och det är stor sannolikthet att den skillnaden i kolhydratsintag (0g VS 380g, nämner man inte skillnaden försöker man ju vilseleda!) har stor betydelse för prestation, även på relativt låg intensitet om durationen är lång tid. Eller finns det några belägg som pekar på något annat? Om du läser mycket av vad Jacob skriver så vet du nog också att det finns stor grund till att misstro mycket som kostdoktorn försöker påstå då han medveten misstolkar och framställer vetenskap på ett felaktigt sätt för att det ska passa hans syften.

Kul att läsa den anekdoten på kostdoktorns sida förstås, men det är bara en anekdot och kan inte användas som kunskapsunderlag i något sammanhang, enligt det sätt jag är van att ta till mig kunskap iallafall.

Jag vet att det är en anekdot och tidigare anekdoter (mina egna) har jag refererat till som anekdoter. En vanlig scenario inom forskning är anekdot-hypotes-forskning-resulatat och som vanligt kommer olika forskare fram till olika resultat. Anekdoterna börjar nu bli så pass många så det går inte att blunda för dem längre. Att motståndet är väldigt stort beror som vanligt på att folk inte kan erkänna att de haft fel. Felet är att forskare sedan 70-talet sagt att enda sättet att gå ner i vikt är "ät mindre fett och träna mer" nu visar det sig att det finns andra bättre metoder och då är det svårt att erkänna detta. Det är ett mänskligt beteende och det ser vi naturligtvis bevis på även här på utsidan eftersom vi alla är människor.

För att dra ännu en anekdot så var jag väldigt skeptisk till LCHF i början men efter 10 års magproblem som läkarna sa berodde på stress såg jag en mindre studie som visade att 90% blev bättre i magen på LCHF. Jag läste på och testade. Efter en vecka var 10 års problem borta!

Ha det gott Och om jag har trampat någon på tårna så får ni tänka på att jag har mjuka skor utan hårda klackar :) men jag ber ändå om ursäkt om ni har uppfattat det som en tråkig ton!

/T
 
Jag vet att det är en anekdot och tidigare anekdoter (mina egna) har jag refererat till som anekdoter. En vanlig scenario inom forskning är anekdot-hypotes-forskning-resulatat och som vanligt kommer olika forskare fram till olika resultat. Anekdoterna börjar nu bli så pass många så det går inte att blunda för dem längre. Att motståndet är väldigt stort beror som vanligt på att folk inte kan erkänna att de haft fel. Felet är att forskare sedan 70-talet sagt att enda sättet att gå ner i vikt är "ät mindre fett och träna mer" nu visar det sig att det finns andra bättre metoder och då är det svårt att erkänna detta. Det är ett mänskligt beteende och det ser vi naturligtvis bevis på även här på utsidan eftersom vi alla är människor.

För att dra ännu en anekdot så var jag väldigt skeptisk till LCHF i början men efter 10 års magproblem som läkarna sa berodde på stress såg jag en mindre studie som visade att 90% blev bättre i magen på LCHF. Jag läste på och testade. Efter en vecka var 10 års problem borta!

Ha det gott Och om jag har trampat någon på tårna så får ni tänka på att jag har mjuka skor utan hårda klackar :) men jag ber ändå om ursäkt om ni har uppfattat det som en tråkig ton!

/T

En strikt LCHF-diet tar vanligtvis bort alla kostfaktorer (FODMAP) som vetenskapligt visats kunna ge IBS-symtom. Så om får en lugnare mage av LCHF kan man med största sannolikthet få samma effekt med en långt mindre dramatisk kostförändring då LCHF-dieten i sig med största sannolikt inte har något alls med mekanismerna att göra. Googla FODMAP om du vill läsa mer om det området.
 
En strikt LCHF-diet tar vanligtvis bort alla kostfaktorer (FODMAP) som vetenskapligt visats kunna ge IBS-symtom. Så om får en lugnare mage av LCHF kan man med största sannolikthet få samma effekt med en långt mindre dramatisk kostförändring då LCHF-dieten i sig med största sannolikt inte har något alls med mekanismerna att göra. Googla FODMAP om du vill läsa mer om det området.

Tack för tipset men i mitt fall håller det inte riktigt:

Jag äter det mesta av detta som man enligt fodmap ska dra ner på:

Vegetables

Artichokes
Asparagus
Avocado
Beets
Broccoli
Brussel sprouts
Cabbage
Cauliflower
Garlic (with large consumption)
Fennel
Leeks
Mushrooms
Okra
Onions
Peas
Radiccio lettuce
Scallions (white parts)
Shallots
Sugar snap peas
Snow peas

Då drar jag hellre enbart ner på socker, cerealier och frukt. LCHF är som sagt inte så extrem som många tror.

Mvh

T
 
Jag försöker väcka denna religiösa tråd till liv. Jag är nu helt allvarlig när jag undrar hur ett exempel på LCHF-diet för fjällvandring skulle kunna se ut. Vad kan käket tänkas väga per dag? Finns det någon som kan uttala sig om hur det funkade på en tur längre än några dagar? Det blir väl inte pemmican varje dag hoppas jag ;)

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Träffade en som gått en längre marsch på pemican, ja de var nära 40, som höll på i 4 veckor, med storpackning enligt SFmodellen. De fick så dåliga värden och ork att de blev tvingade att byta diet.

Inuiter och nordliga indiananer har vida större lever än oss veklingar. Lagom är som vanligt bäst.

Men visst kan jag vid datorn leva på LCHF, men vid marsch behöver knoppen kolhydrater om än långsamma och lite fruktos, annars blir det väl segt.
 
Träffade en som gått en längre marsch på pemican, ja de var nära 40, som höll på i 4 veckor, med storpackning enligt SFmodellen. De fick så dåliga värden och ork att de blev tvingade att byta diet.

Inuiter och nordliga indiananer har vida större lever än oss veklingar. Lagom är som vanligt bäst.

Men visst kan jag vid datorn leva på LCHF, men vid marsch behöver knoppen kolhydrater om än långsamma och lite fruktos, annars blir det väl segt.

Du börjar tappa mer och mer trovärdighet. Hur gick det med det test där du lät deltagarna vänja sig vid låg kolhydratnivå innan de gick 2 timmars kvällspromenad? Är det bara jag som ser att forumguden Seaobserver oftast ger kommentarer som inte för diskussionen framåt?? Det återkommer ofta, inte alltid men väldigt ofta.

Nu åter till Gusbos fråga:

Några förslag från långvandrare är: Jordnötssmör, mandelsmör, vanligt smör eller ghee, jerky. Jag har självt gjort energikakor av malda nötter, kokosolja (ej härdat i aluförpackning från varuhuset) och kakao, tillsätter du lite torkad frukt så går du över på MCHF vilket är helt ok, det är ingen tävling i vem som äter minst kolhydrater. Kött/grönsakssoppa.

Egentligen kan du tänka så här, både i skogen och hemma: Ersätt tomma kolhydrater (pasta, mjöl och liknande) med broccoli, blomkål, eller andra grönsaker och tillsätt sedan smör, kokosolja eller något annat gott. Det blir förstås svårare om man äter köpefrystorkat då allt är blandat men torkar man sin egen mat så är det ingen större skillnad i arbetsinsats. Om man tycker att man får för lite kolhydrater så kan man ju fylla på med torkade bär/frukt, nötter. Någon torr ost (ex parmesan) håller också bra och höjer matlagningen till nästan hemmanivåer :)

Disclaimer: " Ersätt tomma kolhydrater (pasta, mjöl och liknande) med broccoli, blomkål, eller andra grönsaker och tillsätt sedan smör" Detta är ett livsfarligt tillvägagångssätt och görs på egen risk. Hårt processad och näringsfattig spannmål i form av pasta bör inte i längden ersättas av essentiella fettsyror och mikronutrientfylld broccoli/spenat/blomkål. Dylika aktiviteter utföres helt på egen risk och innebär sannolikt stora risker. (Disclaimer på disclaimern: Den framförs med en viss sarkasm)

/T
 
Det är klart, de är ju värdelösa på att bränna fett eftersom de inte är vana vid "fettdrift"... /.../ ...klen och inte klartänkt i en sådan situation på pasta-drift. Lågt blodsocker någon?

Att kolhydrater leder till en dipp är ju bara sant om man äter enbart snabba kolhydrater utan något till. Långsamma kolhydrater ger ingen dipp. Äter man snabba kolhydrater i kombination med fiber, protein och fett utjämnas energiflödet från kolhydraterna så att det varar längre, utan någon dipp. Om du istället är kalibrerad för "fettdrift" fungerar detta kanske sämre för dig?

Weston såg för övrigt att /.../ alla folkslag åt mättat fett och protein om de kom åt det.

Att folk har ett sug efter mättat fett och protein bevisar inte att det är bra att äta så mycket som möjligt av det. Vi har ju ett sug efter socker också - i så fall måste väl raffinerat socker också vara nyttigt?
 
Senast ändrad:
Vem blir klen och dåsig av att äta pasta på vandring? Inte jag iaf. Att kolhydrater leder till en dipp är ju bara sant om man äter enbart snabba kolhydrater utan något till. Långsamma kolhydrater ger ingen dipp. Äter man snabba kolhydrater i kombination med fiber, protein och fett utjämnas energiflödet från kolhydraterna så att det varar längre, utan någon dipp. Om du istället är kalibrerad för "fettdrift" fungerar detta kanske sämre för dig?"

De flesta av oss känner till blodsockerdippar även om man äter blandat. Även mat med lågt glykemiskt index ger blodsockersvängningar, hur vi hanterar dessa varierar men många känner till de negativa effekterna.

"Jag förstår varför man vill undvika vitt mjöl och raffinerat socker. Men rädslan för kolhydrater i allmänhet inom LCHF har jag svårt att förstå. Läkarna brukar hänvisa till medelhavskost och japansk kost som hälsosamma förebilder. Båda dessa är högkolhydratkoster. Även de folkgrupper som lever längst i världen (vissa bergsfolk i Kaukasus, Himalaya och Latinamerika) lever på högkolhydratkost. Detta bevisar inte att lågkolhydratkost måste vara dålig, men däremot verkar det ju tala för att en kost dominerad av (men inte begränsad till) kolhydrater (av rätt sort) inte är jättefarlig. Både fett och protein anses livsnödvändiga, men i måttliga mängder."

Rädda för kolhydrater behöver bara de vara som är sockersjuka, överviktiga, har sockerberoende eller känner av stora blodsockersvängningar. Resten kan nöja sig med att dra ner på skräpet och äta resten. Jag har vid flera tillfällen påpekat att både låga och medelhöga mängder kolhydrater fungerar bra hela livet så vi behöver inte argumentera det vi är överens om ;-)


"Att folk har ett sug efter mättat fett och protein bevisar inte att det är bra att äta så mycket som möjligt av det. Vi har ju ett sug efter socker också - i så fall måste väl raffinerat socker också vara nyttigt?"

Nja, Weston pratar inte om sug utan vad som behövs för att överleva och där ingår mättat fett och protein men inte socker.
 
Uppenbart i diskussen här är att många inte har grunderna klara för sig. Exemplet "jag" förekommer väldigt ofta.
Läs gärna http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3100&all=1 så får ni reda på vad vi kan nyttja till att börja med.

Höjer man sen metabolismen med fysiskt arbete gå och bära behövs det mera bränsle. Det man inte kan tillgodogöra sig blir till avfall men kan även förgifta systemet.

Att äta vad vi är vana vid är att vara snäll mot maskinen. Få lever hemma på industrifrystorkat.

Eftersom Tornado tappar argument och går till personangrepp även i den här tråden så lämnar ego er åt era öden i dessa cirkelresonemang. De för föga framåt.
 
"Altaret nu heter LCHF. Svammlet ser vi varifrån det kommer."

Ovanstående är Seaobservers kommentar som tydligen är bättre och mer ämnesrelaterad än mitt "personangrepp"

@Seaobserver: Du behöver inte lämna ämnet men håll dig till ämnet och ta inte upp en massa sidospår hela tiden. Ibland är det kanske bättre att inte skriva något alls än att skriva något bara för sakens skull.
 
Uppenbart i diskussen här är att många inte har grunderna klara för sig. Exemplet "jag" förekommer väldigt ofta.
Läs gärna http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3100&all=1 så får ni reda på vad vi kan nyttja till att börja med.

Höjer man sen metabolismen med fysiskt arbete gå och bära behövs det mera bränsle. Det man inte kan tillgodogöra sig blir till avfall men kan även förgifta systemet.

Att äta vad vi är vana vid är att vara snäll mot maskinen. Få lever hemma på industrifrystorkat.

Eftersom Tornado tappar argument och går till personangrepp även i den här tråden så lämnar ego er åt era öden i dessa cirkelresonemang. De för föga framåt.

Boken är säkert bra men bygger sannolikt på hypotesen att vi måste äta mängder kolhydrater för att kunna prestera vilket många elitidrottare och motionärer nu motbevisat. Mer bränlse kan man äta i form av fett och proteiner, återigen pratar du om svält. Snälla försök förstå att det bara är du som pratar om svält ingen annan.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.