lättast möjliga mat

Jag tror att folk generellt presterar sämre vid fysiskt aktivitet med någorlunda intensitet med lågt kolhydratsintag, och att detta blir tydligare desto mer intensiv aktivitet man har. Detta eftersom syrefri förbränning (glykolysen) som ger snabbare energiproduktion behöver kolhydrater enl den fysiologi jag känner till. Oberoende av om man har en invänjningsfas eller inte. Vid en dags marathonvandring som du gjorde kan jag mycket väl tänka mig fungera utan mycket kolhydrat då intensiteten sannolikt är låg och det bara sträcker sig över en dag. Lägg på en tung ryggsäck på det så borde intensiteten öka..... Om du sen ska vandra på hög höjd så är syretillgången också sämre med höjden och det borde logiskt bli svårare att bränna fett som kräver mer syre att förbrännas än kolhydrat. Jag kan inte riktigt förstå grunden till varför man rekommenderar en sådan kost i vandringssammanhang? Självklart kan man göra mat mer vikteffektiv med hög fetthalt samt låg halt kostfiber och vatten, men det kan också finnas en gräns, som kanske är individuell

"Jag tror att folk generellt presterar sämre vid fysiskt aktivitet med någorlunda intensitet med lågt kolhydratsintag, och att detta blir tydligare desto mer intensiv aktivitet man har. Detta eftersom syrefri förbränning (glykolysen) som ger snabbare energiproduktion behöver kolhydrater enl den fysiologi jag känner till."
Jo så säger den gamla skolan men det finns någon studie som inte ser någon större skillnad. Som sagt vid riktigt hård tävling så kanske det är bra med mer kolhydrater men det är inte utrett, för alla oss andra så funkar lågkolhydratkost mkt bra. En stor fördel när man är ute är att man inte får lågt blodsocker och blir seg och tillochmed darrig i kritiska situationer. Skulle man tex inte kunna laga lunch pga storm så är det inga problem med lågkolhydratkost men många inklusive mig själv hade blivit väldigt klen och inte klartänkt i en sådan situation på pasta-drift. Lågt blodsocker någon?

Jag skulle tro att min marathonpromenad (43km) på 7 h var i högre tempo än 95% av andra skogs/fjällvandrare, fortfarande relativt lågintensivt men ändå.

Jag har testat kolhydrater innan löpturer för jag har också trott att jag skulle springa snabbare/ha lägre puls. Jag loggar alla löpturer med gps och pulsklocka men jag har inte kunnat se någon skillnad(Jag vet att det inte gör det vetenskapligt bevisat men jag berättar bara om mina egna erfarenheter). Dock kan jag erkänna att jag inför tävlingar har ätit lite extra kolhydrater för att vara på den säkra sidan, proffsen gör ju så fast det har inte gjort mig till proffs :)

Det går inte komma ifrån att runekakor är skräpmat (sirap, socker, havregryn och grädde det sistnämnda är inte skräp). Vill man äta skräpmat så får man göra det men återigen läs på vad sådan mat gör med oss. Läs tex Weston Price,s studier på folk precis i övergången till socker/vitt mjöl samhället. Weston såg för övrigt att man åt väldigt olika %-andelar makronutrienter men alla folkslag åt mättat fett och protein om de kom åt det. I övrigt så förespråkade han inte LCHF så det är riktigt intressant att läsa även om man är rädd för LCHF.
 
Hur individen reagerar på bärning och rask marsch i timmar är individuellt och beror i hög grad på träningsnivå, om de ätit tillräckligt före samt äter tillräckligt under.
Vid fler än ett tillfäll har ego sett att de som är ängsliga för att behöva göra nr 2 ute i skogen fuskat med maten i samband med dagsmarscher, det man stoppar in måste ju ut.

Äter man för lite före och under marsch så måste förbränningen ta behövd energi från där den finns. Blodsockret ryker först för det är direkt tillgängligt. Vätskeutjämningen sätter igång från det lagrade fettet. Fortsätter sen späkningsövningen tömms leverreserven och därefter börjar muskelfibrer brytas ner. Blir marschen med för lågt näringintag länge med övernattningar och nya kartblad, gäller det att ha pryl i utrustningen för snabbt tar hålen i livremmen slut samtidigt som de som går blir svagare, grinigare och fryser lättare.

Lättaste mest snabblagade maten är den som väger minst och kräver minst tillagning. Av praktiska försök vet vi att mättnadskänslan och näringsintaget av likvärdig mat blir störst om maten är i soppform och extremt finfördelad. Nackdelen med dylik mat är att ögat och gommen uppfattar den som gröt eller sörja.

Kompromissen blir då torkad och frystorkad mat. Karavanmaten i form av torkade frukter till skins och frön samt nötter vilka torkats eller rostats för att få minskat vätskeinnehåll. Dylk mat kan ätas i dagar men traditionella karavaner gick med jämna mellanrum in i seraljer vid oaserna och lät sig väl smakas av animalier oxså. Förutom färsk frukt och dito grönsaker.

Att jämföra våra västerländska magar med inuiternas låter sig ej göras, vår lever är för liten för deras diet.
Pemikan som i litteraturen upphöjs till det allra bästa, har vid praktiska försök visat sig vara just inte det.
Monotonin i gröt har både Monsen och ofrivilliga försökspersoner understrukit med dubbla streck.

Varm dryck och mat ökar välbefinnandet.

Lever man längre tid på kall mat så kommer snart drömmarna om varm dito.

Dygnspaket med tillräckligt med näring i väger kring kilot. Väger du det du sätter i dig hemma under ett dygn kommer du lätt upp i 3-4,5kg. Enbart "sallad" är energiglesare och större vikter och volymer måste intas samt därav blir måltiderna längre.

Är man vegeterian så får man planera sina måltider smart. Billigaste lösningen är alltid att laga och torka hemma. Dyraste att köpa färdigt.

go tur
 
"Jag tror att folk generellt presterar sämre vid fysiskt aktivitet med någorlunda intensitet med lågt kolhydratsintag, och att detta blir tydligare desto mer intensiv aktivitet man har. Detta eftersom syrefri förbränning (glykolysen) som ger snabbare energiproduktion behöver kolhydrater enl den fysiologi jag känner till."

Jo så säger den gamla skolan men det finns någon studie som inte ser någon större skillnad. Som sagt vid riktigt hård tävling så kanske det är bra med mer kolhydrater men det är inte utrett, för alla oss andra så funkar lågkolhydratkost mkt bra. En stor fördel när man är ute är att man inte får lågt blodsocker och blir seg och tillochmed darrig i kritiska situationer. Skulle man tex inte kunna laga lunch pga storm så är det inga problem med lågkolhydratkost men många inklusive mig själv hade blivit väldigt klen och inte klartänkt i en sådan situation på pasta-drift. Lågt blodsocker någon?.

Du får gärna hänvisa till en sådan vetenskaplig studie, skulle vara intressant att ta del av.

" En stor fördel när man är ute är att man inte får lågt blodsocker och blir seg och till och med darrig i kritiska situationer." - Det är knappast bättre att vara seg och orkeslös vilket uppenbarligen blir resultatet för många som går på LCHF (om man är aktiv längre perioder). Lågkolhydratkost fungerar bra för många men det är ingen universallösning som fungerar för alla eller i alla situationer.

"Det går inte komma ifrån att runekakor är skräpmat (sirap, socker, havregryn och grädde det sistnämnda är inte skräp). " - Dåligt exempel att hänvisa till, det finns mycket livsmedel som är skräp och det finns många bra och hälsosamma kolhydratkällor!
 
Har många ggr prövat på friska starka frivilliga män med frukost utan kolhydrater samt stärkande 2 mila marsch med rejäl packning fram till lunch. Det är en enorm skillnad om frukosten innehåller både snabba och långsamma kolhydrater. Det går inte bara lättare utan oxså problemfriare för individerna. Bäst går det om man tillåter egen påfyllning efter hand. Hängraster och dryck likadant för bägge grupperna.
Knoppen behöver vara med om det skall gå väl och vara skoj.
 
Har många ggr prövat på friska starka frivilliga män med frukost utan kolhydrater samt stärkande 2 mila marsch med rejäl packning fram till lunch. Det är en enorm skillnad om frukosten innehåller både snabba och långsamma kolhydrater. Det går inte bara lättare utan oxså problemfriare för individerna. Bäst går det om man tillåter egen påfyllning efter hand. Hängraster och dryck likadant för bägge grupperna.
Knoppen behöver vara med om det skall gå väl och vara skoj.

Det är klart, de är ju värdelösa på att bränna fett eftersom de inte är vana vid "fettdrift", helt irrelevant för diskussionen.
 
" - Det är knappast bättre att vara seg och orkeslös vilket uppenbarligen blir resultatet för många som går på LCHF (om man är aktiv längre perioder).

Man blir inte seg om man är van vid fettdrift och inte springer i tävlingstempo dvs nära maxpuls." Det som många kallar sin egen erfarenhet är att göra som Seaobserver beskriver ovan, låta någon som normalt äter massa kolhydrater utföra fysisk aktivitet utan kolhydrater. Jag har också påpekat för Seaobserver att svält inte har med diskussionen att göra men han verkar inte riktigt förstå det. Som sagt Sveriges minnesmästare går över till strikt LCHF när han tävlar så om han inte är ett freak of nature så blir inte hjärnan seg heller...

"Lågkolhydratkost fungerar bra för många men det är ingen universallösning som fungerar för alla eller i alla situationer. " Lågkolhydratkost fungerar fysiologiskt för i princip alla men exakt vilken kolhydratnivå en elittränande person ska ligga på vet vi som sagt inte.

Jag ska se om jag hittar studien.
 
" - Det är knappast bättre att vara seg och orkeslös vilket uppenbarligen blir resultatet för många som går på LCHF (om man är aktiv längre perioder).

Man blir inte seg om man är van vid fettdrift och inte springer i tävlingstempo dvs nära maxpuls." Det som många kallar sin egen erfarenhet är att göra som Seaobserver beskriver ovan, låta någon som normalt äter massa kolhydrater utföra fysisk aktivitet utan kolhydrater. Jag har också påpekat för Seaobserver att svält inte har med diskussionen att göra men han verkar inte riktigt förstå det. Som sagt Sveriges minnesmästare går över till strikt LCHF när han tävlar så om han inte är ett freak of nature så blir inte hjärnan seg heller...

Det stämmer ju tyvärr inte alls det du säger. De fall jag känner till (inklusive mitt eget) är baserat på erfarenheter från personer som levt på strikt lchf under en längre period och inte alls vid högintensiv aktivitet utan vid medelaktivitet som överstiger ett par timmar (ex fjällvandring, bergsbestigning). Innan jag själv gick över till Paleo åt jag enligt LCHF.

Jag hade inga problem att leva på LCHF-kost med vanlig träning men vid aktivitet som översteg ett par timmar var jag körd!

TILLÄGG.. Jag känner faktiskt en LCHF-anhängare som det fungerar för även på långpass, hon kan köra på timme efter timme utan problem. Sockersuget slipper hon dock inte undan fullständigt.. I hennes fall kan det dock bero på att aktivitetsnivån helt enkelt är FÖR låg jämfört med hennes kapacitet (vilopuls på 35).
 
Senast ändrad:
Det är klart, de är ju värdelösa på att bränna fett eftersom de inte är vana vid "fettdrift", helt irrelevant för diskussionen.

Din ton är obehaglig!

De här ynglingarna var vältränade, t o m mycket bättre än de flesta. Men kolhydraterna gjorde skillnaden. Det är relevant även om det inte passar dig.

Fettmotorn hade de startat månader innan vi började anstränga dem.
 
Din ton är obehaglig!

De här ynglingarna var vältränade, t o m mycket bättre än de flesta. Men kolhydraterna gjorde skillnaden. Det är relevant även om det inte passar dig.

Fettmotorn hade de startat månader innan vi började anstränga dem.

Då är vi överens om en sak till nämligen att vi inte gillar varandras ton ;-) Du har för vana att ta upp ickerelevanta saker i de flesta diskussioner här på utsidan. Ett annat exempel är gengasspisdiskussionen. det verkar lite som du pratar vid sidan om diskussionen, tex svält.

Hur satte ni igång fettdriften månader innan? Om det var så strukturerat så ni förberedde deltagarna i månader i förväg så finns det säkert en rapport skriven också, den hade varit intressant att läsa...

"De fall jag känner till (inklusive mitt eget) är baserat på erfarenheter från personer som levt på strikt lchf under en längre period och inte alls vid högintensiv aktivitet utan vid medelaktivitet som överstiger ett par timmar (ex fjällvandring, bergsbestigning). Innan jag själv gick över till Paleo åt jag enligt LCHF"

Dina egna erfarenheter kan jag inte ta ifrån dig eller förkasta men jag är intresserad av vilken pulsnivå du pratar om samt ungefär hur många gram kolhydrater du åt per dygn? De gånger jag har upplevt liknande har varit när jag ätit något sött eller kolhydratrikt någon timme innan träning, då har jag gått i väggen ordentligt även vid väldigt låg ansträngning (klassikt lågt blodsocker). Kan det vara så för din del? De gånger jag inte ätit rena kolhydrater innan träning eller fyllt på under tiden har jag inte fått samma fenomen.
 
Tänk vad snabbt en tråd spårar ur när ett troll virvlar in i diskussionen. Maken till säkrare påståenden och tråkigare ton vet jag inte om jag läst sedan den stora K-I-K-A-R-T-R-Å-D-E-N :-D
 
Troll

Tänk vad snabbt en tråd spårar ur när ett troll virvlar in i diskussionen. Maken till säkrare påståenden och tråkigare ton vet jag inte om jag läst sedan den stora K-I-K-A-R-T-R-Å-D-E-N :-D

Om det nu är så att jag är ett troll så är det så att sådana som kommenterar trollet är de som ger det liv.

Nu anser jag inte mig vara ett troll, det finns andra som gör det jobbet bättre med ovidkommande kommentarer fast jag tror egentligen inte han menar något illa med det.

Vad är din egen åsikt om diskussionen?
 
Tänk vad snabbt en tråd spårar ur när ett troll virvlar in i diskussionen. Maken till säkrare påståenden och tråkigare ton vet jag inte om jag läst sedan den stora K-I-K-A-R-T-R-Å-D-E-N :-D

Inte då! Det här är ju ljusår från K-I-K-A-R-T-R-Å-D-E-N. :) Till och med läsvärd stundtals.

Mvh
Peter P.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.