lättast möjliga mat

Boken är säkert bra men bygger sannolikt på hypotesen att vi måste äta mängder kolhydrater för att kunna prestera vilket många elitidrottare och motionärer nu motbevisat. Mer bränlse kan man äta i form av fett och proteiner, återigen pratar du om svält. Snälla försök förstå att det bara är du som pratar om svält ingen annan.

Måhända har jag skygglappar på men jag har fortfarande inte sett något bevis för att elitidrottare eller motionärer har presterat utan ansenlig mängd kolhydrater om vi pratar om längre distanser (och speciellt flera dagar i följd). Löpning 8 mil på 12:30 (utan packning) som du länkade till förut är ett tempo som till och med jag hade klarat på fettdrift även om jag känt mig seg..
 
Hur man kommer fram till fakta?

Vetenskap/ Pseudovetenskap?

Är den vetenskapliga metodiken fel?

Ska vi vara kritiska?... i alla artiklar, böcker ...och anekdoter ...Det betyder inte att man inte tror på innehållet..nya frågeställningar kanske föds till kommande forskningsprosjekt?
Om det finns någon forskningsgrupp med det intresset vill säga..(jobba på det?)

LCHF, Paleo etc. Är ett svårt ämne och jag tror inte vi kan enas om något här...det ska vi komma ihåg, respektera och vara ödmjuka inför...

Dock har jag också min bestämda uppfattning i frågan :)
 
Det enklaste är ju att köpa någon färdigblandad müsli. Välj en sort med högt energiinnhåll och blanda kanske i lite mer nötter eller energirika frön. Om man tycker att smakar för blaskigt att äta müsli med vatten så kan man ta med torrmjölk, den ger i princip ingen extra energi men det smakar åtminstone mjölk.

och ger iaf lite proteiner,
 
Hur man kommer fram till fakta?

Vetenskap/ Pseudovetenskap?

Är den vetenskapliga metodiken fel?

Ska vi vara kritiska?... i alla artiklar, böcker ...och anekdoter ...Det betyder inte att man inte tror på innehållet..nya frågeställningar kanske föds till kommande forskningsprosjekt?
Om det finns någon forskningsgrupp med det intresset vill säga..(jobba på det?)

LCHF, Paleo etc. Är ett svårt ämne och jag tror inte vi kan enas om något här...det ska vi komma ihåg, respektera och vara ödmjuka inför...

Dock har jag också min bestämda uppfattning i frågan :)

Jag är helt enig med dig och det är därför jag upprepade gånger skrivit, vi vet inte vilken kolhydratnivå som är optimal vid hård ansträngning, det finns folk som presterar på både hög och lågkolhydratkost, man kan må bra både med låg och hög kolhydratkost osv. "Motståndarsidan" däremot är ofta (inte alltid) mer religös och enkelriktad i sin tro på den enda rätta läran. Jag har dessutom bett om ursäkt för eventuell tråkig ton, någon ursäkt från motståndarsidan har jag inte hört. Men det blir ju ofta så, man tycker personer är otrevliga som tycker annorlunda eller för in ett "nytt" (i detta fallet gammalt)
koncept. Folk blir ledsna och arga för det fanns andra sanningar också.
 
Några förslag från långvandrare är: Jordnötssmör, mandelsmör, vanligt smör eller ghee, jerky. Jag har självt gjort energikakor av malda nötter, kokosolja (ej härdat i aluförpackning från varuhuset) och kakao, tillsätter du lite torkad frukt så går du över på MCHF vilket är helt ok, det är ingen tävling i vem som äter minst kolhydrater. Kött/grönsakssoppa.

Egentligen kan du tänka så här, både i skogen och hemma: Ersätt tomma kolhydrater (pasta, mjöl och liknande) med broccoli, blomkål, eller andra grönsaker och tillsätt sedan smör, kokosolja eller något annat gott. Det blir förstås svårare om man äter köpefrystorkat då allt är blandat men torkar man sin egen mat så är det ingen större skillnad i arbetsinsats. Om man tycker att man får för lite kolhydrater så kan man ju fylla på med torkade bär/frukt, nötter. Någon torr ost (ex parmesan) håller också bra och höjer matlagningen till nästan hemmanivåer :)
/T

Tack för tipset. Vad skulle sådan här proviant kunna väga för en dag? Vad blir energiinnehållet? Är det något jag inte är villig att kompromissa med så är det energiprincipen, man kan inte få ut mer energi än man sätter in i kroppen.

Nu vill jag inte röra upp några känslor, men uttrycket "tomma kolhydrater" köper jag inte. Mer processade, snabba eller dylikt, men tomma är de inte. De finns faktiskt också en hel del vitaminer i mjöl t ex. I slutändan är det ju mest glykos som driver kroppen och skillnaden är hur man kommer dit, genom att spjälka kolhydrater eller proteiner och fett.
 
Från "the pemmican manual som du kan ladda ner här: http://www.traditionaltx.us/images/PEMMICAN.pdf

"How Much Do I Need?
One half ( ½ ) pound of pemmican per day is about the minimum required for a sedentary
adult and provides about 1,500 calories. Someone doing light activities might find ¾ pound
more appropriate to their needs and this would provide about 2,200 calories. Twice this
amount (or more) could easily be necessary when doing hard physical labor (think digging
ditches or mountain climbing).
Pemmican is the perfect food for backpacking and hiking. Ten pounds of pemmican will
easily sustain a backpacker for a full week providing 1 ½ pounds of pemmican per day which
would supply 4,400 calories – enough to support strenuous climbing at high altitude and in
cold weather. The same 10 pounds of pemmican would supply food for two full weeks of
leisure camping activities at ¾ pound per day providing 2,200 calories."

Angående "tomma kolhydrater". Jag borde kanske sagt "relativt tomma" på mikronutrienter jämfört med bär och grönsaker och i förhållande till hur mkt kolhydrater de innehåller. Dessutom innehåller "fabriksprocessade" spannmål fortfarande höga halter av fytinsyra som Wikipedia säger så här om: "Fytinsyra (inositolhexafosforsyra) är en känd absorptionshämmande faktor som förekommer i cerealier och vegetabilier som bland annat hämmar upptaget av mineralämnen, såsom järn, zink, magnesium och vissa proteiner." Innan industraliseringen bakades surdegsbröd (syrningen minskar fytinhalten) och man tror också att en del av säden har spontangroddats (börjat gro innan man hann mala och tillreda den). Groddning minskar också fytinhalten och "omvandlar" mkt av kolhydraterna till fett och proteiner. Vetegroddar (vete) : fett 25% (4%) proteiner 33% (13%) kolhydrater 35% (81%). Siffrorna från Fineli.fi Det är alltså stor skillnad på det bröd vi åt för 100 år sedan och det vi äter idag. Gammaldags bröd skulle jag inte kalla tomma kolhydrater ;-)
 
Tack, det var intressant information. Ca 750g per dag alltså om man bara äter högoktanig pemmican. Det är känns väldigt nära det som en dagsportion frystorkat (frukost,lunch, middag) plus snacks kan väga.
 
Måhända har jag skygglappar på men jag har fortfarande inte sett något bevis för att elitidrottare eller motionärer har presterat utan ansenlig mängd kolhydrater om vi pratar om längre distanser (och speciellt flera dagar i följd). Löpning 8 mil på 12:30 (utan packning) som du länkade till förut är ett tempo som till och med jag hade klarat på fettdrift även om jag känt mig seg..

Precis. En ultralöpare på elitnivå springer nästan dubbelt så snabbt. Tveksam till evidensen...

//J
 
Tack, det var intressant information. Ca 750g per dag alltså om man bara äter högoktanig pemmican. Det är känns väldigt nära det som en dagsportion frystorkat (frukost,lunch, middag) plus snacks kan väga.

Sist jag räknade låg REAL,s frystorkat på dubbla vikten eller halva energiinnehållet beroende på hur man ser på det. Så det är helt klart inte samma vikt för samma energi...
 
Ferry äter enligt sin egen bok 60% fett, 25% protein, 15% kolhydrater alltså enligt de flestas definition en lågkolhydratkost. Dock äter han 5000 kcal per dygn vilket ger 187,5 gram kolhydrater/dygn. Tänk på att han ligger på en tränings/tävlingsnivå som få om ens någon av oss kommer upp till... Kör ni ännu hårdare än Ferry får ni äta ytterligare kolhydrater ;-)

Lycka till!
 
Coltings blogg:

http://nyheter24.se/blogg/coltings-den-nakna-sanningen/2010/11/min-kostregistrering-the-full-monty/

Även där lågkolhydrat jämfört med "normalt" men man kan hitta en del redbull och coca-cola som ni hänger upp er på men titta på helheten och tänk på att han ligger på 1200+ kcal i timmen, något du och jag aldrig kommer i närheten av.



Så nu är det bara för er att testa och återkomma efter några månader när tvättbrädan syns genom T-shirten och ni mår bättre än någonsin eller om det inte blev så berätta hur det gick...

/T
 

Bilagor

  • 15-nov-blogg-002.jpg
    15-nov-blogg-002.jpg
    49.2 KB · Visningar: 308

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.