Kroppens GPS

Till marjamaa (jonas marjamaa)

Hej! Har du gått kurser i spårning hos Tom Brown jr? Om inte, var, hur och vem? Nyfiken!

Är du en tracker kompis kanske?
 
Re: Eldunderstöd

TrackerTeam; sa:
Tack Rungá (Roland Jatko) för lite eldunderstöd! Det värmer :)
Misstolka inte, det handlar inte om elduderstöd utan om att jag vill hålla i gång debatten så länge som möjligt och så skjuter jag på alla. Dessutom var det 'hårda fakta'... *riktar om granatkastaren*...
 
Strykarräven; sa:
Sätt "spåraren" i en sluten labyrint med tak, så får vi se vad magnetiten i näsbenet är värd! Annars är det väl inget större fantasteri med att använda t ex solen (skuggor), havet och större landmärken (Kaknäs...) för att orientera sig även i en storstad. Även om det inte växer några myrstackar på Söder-sidan av Slussens T-banestn...

Nu handlar dett inte om jacka X utan om något så subitilt som våra sinnen. Därmed är vi genast ute på grumligt vatten - ex. beskriv hur känslan av att vara iaktaten uppstår. Då finns det utrymme för lite flum.

Stänga in i en labyrint? De låter som dessa vetenskapsmän som lovar 1 miljon dollar till den slagrtuteman som hittar en hink vatten under ett golv i ett hus. Det är inte vad slagrutan handlar om. Sätt en magnet på duvans huvud så får vi se vad som händer. Nää ..

Hur kan det komma sig att jag i mörker, i en främmande granskog där jag aldrig varit och som är så tät att jag knappt ser stjärnorna kan känna att jag går i en båge åt vänster?

Att jag sedan byter riktning, tar fram kompassen för att hålla en så rak kurs som möjligt för att hitta till vägen är en pragmatisk lösning på problemet eftersom jag inte ville tillbringa hela natten snubblande omkring bland stenar i en blöt risig granskog - jag hade ju kommit inom syhåll för elden jag lämnade om jag fortsatt vara vilse.

Det är också mäkrligt att vi går en en cirkel tillbaka dit där vi förlorade riktiningen?
 
Re: Till marjamaa (jonas marjamaa)

TrackerTeam; sa:
Hej! Har du gått kurser i spårning hos Tom Brown jr? Om inte, var, hur och vem? Nyfiken!

Är du en tracker kompis kanske?

i svenska överlevnadssälskapets(www.overleva.se)
eftersökningskurs samt i jakt kurser har det ingått spårning, men det är inte något som jag har lagt ner någon tid på.
 
Rungá; sa:
Nu handlar dett inte om jacka X utan om något så subitilt som våra sinnen. Därmed är vi genast ute på grumligt vatten - ex. beskriv hur känslan av att vara iaktaten uppstår. Då finns det utrymme för lite flum.
Ja, om man vill ägnar sig åt nån slags kunskapsrelativism. Annars kan man förklara "känslan" med t ex psykologi, som faktiskt går att testa vetenskapligt. Tråkigt och oromantiskt. Jepp, men icke desto mindre. Jag upprepar: Att lavarna växer på nordsidan och att en lätt person lämnar grundare spår än en tung person, kan påvisas vetenskapligt även om kunskapen har sitt ursprung "förvetenskapliga" tider. Jämför med överlevnadskunskap, där t ex modern näringsforskning bättre kunnat visa vad som är lönt att äta respektive inte äta. Listan över "bra att äta i naturen" blev plötsligt mycket kortare (i norrland återstod nästan bara lavarna), och teoretiskt kan en sån sak rädda liv. Liksom att systematiskt söka lavinoffer med sond och Recco istället för med slagruta, eller spå i kaffesump.

Stänga in i en labyrint? De låter som dessa vetenskapsmän som lovar 1 miljon dollar till den slagrtuteman som hittar en hink vatten under ett golv i ett hus. Det är inte vad slagrutan handlar om. Sätt en magnet på duvans huvud så får vi se vad som händer. Nää ..

Sedan, för att återgå till ursprungsfrågan: Själv tror jag inte att all teknologi och modern kunskap tar oss längre bort från naturen. Jag kan inte fatta varför en metafysik ("öppna sinnen" etc) skulle ta en närmare naturen än en "fysik" (t ex att man orienterar rätt hyggligt med en kompass). Utan mextex, bra kängor och kompasser skulle färre våga sig ut, vilket knappast kan sägas föra oss närmare naturen.

Däremot är det tråkigt att möta någon i fjällen som har ögonen så fästa på sin GPS att han inte ens tittar på utsikten (det hände i somras). Det roliga var att han hade helt fel på sin karta om var han befann sig, eftersom han inte orienterade "efter naturen", dvs tittade på hur fjällen runtomkring egentligen såg ut!
 
Det hela är mycket enkelt och jag upprepar mitt citerande av Carl Sagan tidigare i tråden:

"Extraordinary claims require extraordinary evidence"

Kommer man med påståenden som ter sig otroliga men utan att kunna leverera något som understödjer dem bör man anta en väldigt skeptisk hållning. Särskilt när det är pengar involverade. Varför ska jag tro mer på Connys förmåga att lukta sig till sjukdom än på alla andra scharlataner som med mer eller mindre märkliga metoder tror sig kunna diagnosticera och behandla sjukdomar? Vilka belägg har han för att det han påstår fungerar?
 
dave1; sa:
...Kommer man med påståenden som ter sig otroliga men utan att kunna leverera något som understödjer dem bör man anta en väldigt skeptisk hållning...
Hihi, anar en livshållning här. Du jobbar på Lab i Sunderbyn, jag forskar på barnastma. Ska vi inte "vidga sinnena" lite, köra slagruta på en radda serumrör? Studera framtiden i urinsediment? (skillnaden mot kaffesump är faktiskt rätt liten!)
 
Strykarräven; sa:

Då väntar jag på den psykologiska förklaringen av att jag kan känna mig iaktagen.

Att lavar växer på nordsidan är en sanning med modifikation liksom att grenarn är längst till söder och att myrorna stackar i söder. Tro inte på allt du läser.

Att ett tyngre djur lämnar djupare spår behövs nog inga vetenskapliga undersökningar för att bekräfta. Alla viste att jorden suger innan myten om Newton och äpplet uppkom.

Vi från norr har aldrig förstått detta men överlevnad eftersom en lagom fet man som jag kan klara mig i månader utan att laka ur hänglav. Däremot kan man knapa i sig tuschlav för det är enkelt att tillgodogöra sig. Sedan gäller det bara att lura en ren så har man käket fixat. Eller så kan man gå hem.

Att söka efter lavinoffer med slagruta vore ju lite dumt eftersom den i flesta fall använda för att leta efter vattenådror under maarkytan. Om folk fattade att man inte kan leka på snösluttninger skulle man inte behöva leta efter någon genom att systematiskt söka lavinoffer med sond och Recco. Kaffesumpen kan man glo i om man lyckas hitta nån i lavinen. Det är faktiskt många som kolar trots alla grejer de ha med sig.

Det sammma gäller kängor och mex-tex. Dessa fantastiska produkter som kan lösa alla problem. Använd den och du blir aldrig blöt, skaffa dig en sändare så fixar du att ligga i en lavin. En GPS som visar dig vägen hem. Eller en kompass?

När jag var barn undrade jag hur kompassen kunde veta var jag bodde? Sedan fattade jag att den inte kunde veta det, den kunde inte ens säga var jag var. En GPS berättar mer så länge den har batterier, sedan är den värdelös. Jag har alltid lita till mina sinnen när jag är ute i skogen eller på fjället. Sällan kommer kompassen fram, det är bara ett hjälpmedel när mina sinnen inte håller rätt riktning.

Vi kommer alla från natur, vi består av natur, våra byggstenar är natur och vad vi än gör och vilka mojänger vi än har så kommer vi att förbli natur och återvända till natur. Våra förfäder behövde inget av det vi har men de levde i naturen och kunde röra sig i kända marker eller förflytta sig till nya marker utan att vara beroende av att hitta hem och hinna tillbaka till jobbet i tid.

Sedan är det svårt att kvantiferia vad som är närmare eller längre bort från naturen? Om jag eller du klär av oss nakna, spriger ut i skogen och rullar runt i blåbärsris och tallbarr är vi fysiskt sett närmare naturen. Men vi är fortfarande den vi är med tex mex lager på oss.

Jag har också läst i böcker och sett riktiga narurmuppar på TV som vitt och brett snackat om närhet, känslor och bla bla bla för att sedan ta på sig lurar till MP3 spelaren, vandra i väg med favvomusiken i öronen, gloende på sin GPS för att hitta till närmaste bäck där det skitit. ..*en liten överdrift här*...

Om jag därmot flyttade ut i skogen i dag och levde där resten av mitt lit skulle jag kunna uttolka naturen på ett bättre sätt än jag gör i dag. Om denna uttolkning sedan är certifierad eller härlett ur naturveteskapliga undersökningar är inte så viktigt men jag skulle vara 'närmare' naturen.

Det finns de som fortfarande försöker bevisa att jorden är platt, militärer stod och tittad på provsprängningar, DDT var absolut ofarligt i 30 år och man drack hormoslyr i TV. Veteskapen är ett trubbigt instrument men kompassen är bra om man vill hålla en riktning i okända marker utan sol, måne och stjärnor.

...*var fan är spåret, nu har jag spårat ur*...
 
Rungá; sa:
Då väntar jag på den psykologiska förklaringen av att jag kan känna mig iaktagen.
Hela psykologin går väl ut på att förklara tankar och känslor... Men om du menar hur man kan känna att man är iakttagen och sedan VARA det, så är det väl ett rimligt antagande att känslan "jag är iakttagen" väcks av något, t ex ett ljud eller en doft, eller att fåglarna tystnar. Knappast är det "magnetiten i ditt näsben" som känner magnetiten i älgmulen eller whatnot. Sen kommer man ihåg de gånger man faktiskt haft rätt och VARIT iakttagen, men inte alla de andra nojjiga stunderna då man faktiskt var väldigt ensam.
Att lavar växer på nordsidan är en sanning med modifikation liksom att grenarn är längst till söder och att myrorna stackar i söder. Tro inte på allt du läser.
Precis, men gissa vad jag har kompassen till? Jag litar mer på kompassen än på lavarna, och mer på lavarna än på magneten i min näsa. För den har så ofta fel, särskilt när jag löporienterar, det skymmer och jag är lite skakis. Då liksom brusar det märkligt i magneten.

Att ett tyngre djur lämnar djupare spår behövs nog inga vetenskapliga undersökningar för att bekräfta. Alla viste att jorden suger innan myten om Newton och äpplet uppkom.
Visst, men genom systematiska studier av spår kan man dra en del slutsatser som på sikt blir säkrare än "Min farfar sa alltid att..." eller "indianernas uråldriga visdom säger att...". Liksom systematiska studier av t ex människans psyke i en gå-vilse-situation.

...Om folk fattade att man inte kan leka på snösluttninger skulle man inte behöva leta efter någon genom att systematiskt söka lavinoffer med sond och Recco. Kaffesumpen kan man glo i om man lyckas hitta nån i lavinen. Det är faktiskt många som kolar trots alla grejer de ha med sig.
Här instämmer jag till fullo: tekniken gör att människor lämnar förnuftet hemma och ger sig ut på branta snösluttningar, tunna isar etc. Förlitar sig på GPS:en och tappar orienteringen. Förlitar sig på sin -20-sovsäck men glömmer att dricka ordentligt, etc. Men frågan är vad som hände om vi tog bort tekniken: skulle folk gå ut ändå, eller skulle de stanna hemma med espressomaskinen och TV3? Vilket tar dem "närmare naturen"?


Jag har alltid lita till mina sinnen när jag är ute i skogen eller på fjället. Sällan kommer kompassen fram, det är bara ett hjälpmedel när mina sinnen inte håller rätt riktning.
Visst, om man med sinenna menar t ex ögonens förmåga att läsa dalgångar (följa en stig!) och jämföra med kartan. Men i s f använder man väl ögonen även för att titta på kompassen... Tror det skulle kännas rätt kefft att dra ut en dimmig regnvecka i fjällen utan en karta, även om all "uråldrig nedärvd visdom" satt i näsan och styrde ens steg. Don't you think? Jag använder sällan kompassen (mest för att mäta avstånd på kartan), men inte stör det precis min naturupplevelse att den ligger i topplocket.

Det finns de som fortfarande försöker bevisa att jorden är platt...
Visst, eller påstår att de kan "spåra" cancer med näsan, i de "fotavtryck" cancern lämnar på kroppen (jag har alltid misstänkt att stetoskopet var ett "tracker"-verktyg...) Men det är inte vetenskap, serru, även om charlatanerna gärna lånar naturvetenskapens uttryck för att legitimera sina sysslor, som oftast har till syfte att dra in stålar på andra människors godtrogenhet, okunskap eller sökande efter en fast punkt i livet.

...militärer stod och tittad på provsprängningar, DDT var absolut ofarligt i 30 år och man drack hormoslyr i TV. Veteskapen är ett trubbigt instrument men kompassen är bra om man vill hålla en riktning i okända marker utan sol, måne och stjärnor...
Visst stämmer det att den moderna vetenskapen står för en oändlig massa j*velskap, men den går ut på att testa en hypotes, se att den håller, testa nästa etc. På så sätt utvecklar man kunskapen, istället för att lita på "våra förfäder". Även om de kunde hitta från skithuset till lagårn när det grydde, utan GPS.
 
Re: Till marjamaa (jonas marjamaa)

marjamaa (jonas marjamaa) skrev:

"i svenska överlevnadssälskapets(www.overleva.se)
eftersökningskurs samt i jakt kurser har det ingått spårning, men det är inte något som jag har lagt ner någon tid på."
--------------------------------------------------
Då antar jag att det var den sk. "visuella spårningen" som RPS och hemvärn använt? Var det med mätsticka?
--------------------------------------------------
marjamaa (jonas marjamaa) skrev tidigare:
"Har gått några kurser där spårnings moment har varit en del i kursen. och man ser om någon har vridit på huvudet och tittat bakåt genom att man går upp på tå med ena foten och vrider den. detta syns tydligt om man går på fuktig sand och man vet vad man skall titta efter."
---------------------------------------------------
Helt rätt vännen! Huvudet är tungt och påverkar balansen mycket då den är så högt upp, hävstångsprincipen. Det kan man testa själv genom att stå stilla och vrid huvudet och uppmärksamma hur tårna kompenserar de förändrade vikt/balansförhållanden i kroppen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 6
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.