Kroppens GPS

Jag undrar varför vi människor är så teknikfixerade? Är det ett latmanssyndrom att inte vilja anstränga sig att utveckla kropp och sinne?

Jag anser att människor är djur som har mycket avancerade färdigheter inbyggda i kroppen för att göra livet möjligt. Vi tappar mer och mer kontakten med dessa då vi söker lösningar utanför kroppen när vi istället har det i kroppen.
 
Till skillnad från t ex fåglar så saknar vi så vitt bekant möjlighet att känna av magnetfältet och bestämma solhöjd genom ljusets polarisering. Det är väl fåglarna som är teknikfixerade då.

För att inte tala om alla djur som använder ultrajus som sonar och infraljud för undervattenskommunikation.

Men visst är det charmigt att kolla på vilken sida av träden mossan växer.
 
Jag ser charmen att söka djupare i oss och har vi verkligen nått gränsen för vår förmåga? Kan vi utveckla förmågor inspirerade från djuren? Jag tror det. Vi kan komma längre om vi släpper föremålen och jobbar med kroppen.

Jag har som mål att vara så "naken" som möjligt i naturen och leva lätt och ledigt. Det gör mej mindre beroende av att teknik sak fungera. Dessutom är det mycket stimulerande och utvecklande.
 
Varsågod. Det står dig fritt. Jag tror inte det är någon här som vill hindra dig. Du får gärna skriva och berätta om dina framsteg också.
 
Exempel: känslan som verktyg.

Känslan kan vara svår att beskriva. Oftast vet vi bara att det är någon eller något vår närvaro. Vi känner oss iaktagna då någon tittar på oss, vi känner att någon ljuger när vi samtalar men någon osv.

Denna känsla är utvecklingsbar och gör oss mer alerta. Ett sätt att utveckla känslan är att gå i naturen i mörker eller använda ögonbindel. Genom att använda känslan utviker jag att krocka med träd.
 
jonasolof; sa:
Till skillnad från t ex fåglar så saknar vi så vitt bekant möjlighet att känna av magnetfältet och bestämma solhöjd genom ljusets polarisering. Det är väl fåglarna som är teknikfixerade då.

För att inte tala om alla djur som använder ultrajus som sonar och infraljud för undervattenskommunikation.

Men visst är det charmigt att kolla på vilken sida av träden mossan växer.

Det är knappast det han menar.

Jag tror mer han menar att vi blir mer och mer beroende av teknik både i hemmet och i naturen.

Idag finns det ju prylar för allt. Prylar prylar prylar, manualer manualer manualer -----> stress

Bakmaskin, popcornmaskin, pastamaskin, gps, pulsmätare, barometerklocka, lavinsändare, plb , satellittelefon, multikök ....

Det blir då svårare att vara ett med naturen.

// Som då är likvärdigt med det han sa ovan. Närvarokänslan minskar.
[Ändrat av Snubben 2007-03-02 kl 22:47]
 
Exempel: Lukten.
Lukten som navigeringsverktyg?

Djur använder sig som bekant näsan att hitta mat, byten och sina faror (som rovdjur tex). Hur mycket använder vi människor av detta "bortglömda" sinne?

Jag tränar min näsa för att förstå det som finns i min omgivning som jag inte kan se. Genom att identifiera lukter framförda av vind, kan man få info om tex. vatten, hav, skog, stad, åker, osv. vilket ger en "positionering". Det är fanstasin som sätter våra gränser.

Jag har känt lukt av rädsla, ilska, blod, svett, fotspår, brutna grenar osv. Det ger mej en mängd info.
 
Men, när det regnat över spåren, och spåren leder än hit än dit och dimman lägrar sig, då är det allt bra skönt med en pålitlig kompass.....
 
TrackerTeam; sa:
Exempel: Lukten.
Lukten som navigeringsverktyg?

Djur använder sig som bekant näsan att hitta mat, byten och sina faror (som rovdjur tex). Hur mycket använder vi människor av detta "bortglömda" sinne?

Jag tränar min näsa för att förstå det som finns i min omgivning som jag inte kan se. Genom att identifiera lukter framförda av vind, kan man få info om tex. vatten, hav, skog, stad, åker, osv. vilket ger en "positionering". Det är fanstasin som sätter våra gränser.

Jag har känt lukt av rädsla, ilska, blod, svett, fotspår, brutna grenar osv. Det ger mej en mängd info.

Jag förstår men tror vi är på lite olika plan. Du går nog lite längre än jag. :)

Tämkte tidigare nämna just lukten som exempel på där djuren har 100 gånger mer utvecklat luksinne än vi.

Kontentan blir då att visst kan man utvekla sinnena men jag skulle inte heller romantisera.

Mao så kommer du aldrig att kunna bli en hund. :)

// Kollade din info sida då jag fick känslan av en lite romatiserande sida. Av dina intressen att döma så verkar det så. :)
[Ändrat av Snubben 2007-03-03 kl 01:04]
 
gundj; sa:
Men när dina svampar är slut så får du förlita dig på tekniska hjälpmedel.

Vad är det där för idiotdattityd? Tagit en öl för mycket?

Han verkar seriös och det är ett spännade ämne.

Jag har varit med om en del sjuka grejer när jag använt mitt "sjätte sinne".

En gång när jag låg i lumpen i en specialpluton så fick jag en så enormt stark känsla av att jag var iaktagen. Det här var i bushen mitt i natten och inga spår fanns att tillgå. Ingen vad jag vet i min tropp på 10 man fick samma känsla. Jag lokaliserade till och med iaktagarna trots att det var typ omöjligt att veta var de var. Gick sedan fram och sa hej till iaktagarna utan att någon i min tropp ens märkte någonting. Iaktagarna var 40 meter bort och helt gömda och vi var på patrull. Jag kan säga att iaktagarna var smått förvånade.

Bit på den...
[Ändrat av Snubben 2007-03-03 kl 06:10]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18
swimwhizz GPS för båtfiske Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.