Kroppens GPS

Till marjamaa (jonas marjamaa)skrev bla:

"...och inte ett enda spår såg lika ut, som var gjorda på samma tid punkt."
-----------------
BRAVO! Nu händer det grejer. Du gör aldrig samma spår! Det är samma sak att du gör aldrig samma saker varje dag. Det finns alltid en liten skillnad. Spåren är individuella men spåren har en signatur av dej.

Förtydligande: Även fast du förändrar dej i ditt utseende varje dag, klipper håret, sminkar dej (!), byter skor, borstar håret, tränar, äter osv, som kommer människor känna igen dej som Jonas. Förstår du min förklaring? VArje spår är unik, men det finns din signatur i det.

------------------------------------------------------
Rungá (Roland Jatko) skrev:

"Det beror på det gamla vanliga, eller som den gamla indianspåraren Nalyudi sade:
- White man is talking about tracking, I track."
-------
Roland, du är ju bara för skön! Helt underbart! Jordnära!
-----------------------------------------------------
"På sekunden? Jag blir förvirrad. Om det finns något som inte är beständigt så är det vädret. Växlande väderelek, sol, vind, regn påverkar spår på olika sätt. Är det viktigt med sekunder i tracking?"
------
Jo, hehe helt rätt. Tid är en referens i tracking och kan binda ihop ett stort antal spår i ett sammanhang. Det är lättare att få en översikt på en plats eller större område. Det finns en tidpunkt när regnet landade i spåret, när vinden vände osv och det kan man ha nytta av.

TrackerTeam; sa:
------------------------------------------------------

"Det beror på det gamla vanliga, eller som den gamla indianspåraren Nalyudi sade:
- White man is talking about tracking, I track."
-------
Roland, du är ju bara för skön! Helt underbart! Jordnära!
-----------------------------------------------------
Jo, nog är det så. Men jag håller mig inte alltid till den absoluta sanningen eftersom "I place spiritual truth above literal truth" ;-)

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Vi måste sluta använda alla dessa manicker som ska "förenkla" vårt liv.

Om vi använder dom, hur ska vi då kunna utveckla infrarött seende, snabbare självläkning, vingar, gälar?
Det är nu måste vi tänka på generationerna om 1 miljen år!

(och i förlängningen: Låt dom svaga dö)

Edit: Oj hm, va oseriös jag är.

lleberg; sa:
Vi måste sluta använda alla dessa manicker som ska "förenkla" vårt liv.

Om vi använder dom, hur ska vi då kunna utveckla infrarött seende, snabbare självläkning, vingar, gälar?
Det är nu måste vi tänka på generationerna om 1 miljen år!

(och i förlängningen: Låt dom svaga dö)

Edit: Oj hm, va oseriös jag är.

Men vart är vi på väg,de som ses som 'missfoster' idag kan lika gärna vara Homo Sapiens Sapiens 2.0.Det är så all utvekling börjar,med 'missfoster', t.ex har flertalet MBD och s.k bokstavs-sjuka 'dolda' talanger.

"I´m an exelent driver."
-Rainman-

peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips