Kroppens GPS

Re: Re: Till marjamaa (jonas marjamaa)

TrackerTeam; sa:
marjamaa (jonas marjamaa) skrev:

"i svenska överlevnadssälskapets(www.overleva.se)
eftersökningskurs samt i jakt kurser har det ingått spårning, men det är inte något som jag har lagt ner någon tid på."
--------------------------------------------------
Då antar jag att det var den sk. "visuella spårningen" som RPS och hemvärn använt? Var det med mätsticka?
--------------------------------------------------
marjamaa (jonas marjamaa) skrev tidigare:
"Har gått några kurser där spårnings moment har varit en del i kursen. och man ser om någon har vridit på huvudet och tittat bakåt genom att man går upp på tå med ena foten och vrider den. detta syns tydligt om man går på fuktig sand och man vet vad man skall titta efter."
---------------------------------------------------
Helt rätt vännen! Huvudet är tungt och påverkar balansen mycket då den är så högt upp, hävstångsprincipen. Det kan man testa själv genom att stå stilla och vrid huvudet och uppmärksamma hur tårna kompenserar de förändrade vikt/balansförhållanden i kroppen.

Eftersöket var enligt MSO och spårningen var visuell med mätsticka. på jakt kursen gjorde vi spårlådor och där såg man att det är extremt svårt att tids bestäma ett spår.
 
TrackerTeam; sa:
Som svar på "upp till 5000 spår i ett fotspår" kan jag förklara begreppet spår. (observera:upp till 5000 spår är ingen exakt siffra)

Eftersom dessa upp till ca 5000 "spår" rent tekniskt är variabler så borde du kunna namnge dessa.
visst jag hänger med på storlek, vikt osv.
men kan du vänligen precisera exakt vilka de ca 5000 variablerna är, enl modellen :
1 sko storlek
2 vikt
osv
osv
4999 hur länge spåret varit där.

Det borde ju inte vara så svårt eftersom det måste ju vara variabler man letar efter.
Dock lite tidsödande då det ju blir upp till ca 5000 rader. eftersom värdet 5000 har kommit upp så måste ju ngn har räknat variablerna, eller så är det ju bara snack.

Jag ser absolut möjligheten att vi människor kan bli bättre om vi tränar oss på att lägga märke till saker o ting. men jag har svårt att acceptera en hel del av
det som skrivits av dig i denna tråden.

Jag släpps hällre på en okänd plats med en gps i fickan och karta och kompass osv än med dig som vägvisare, eller ens dina kunskaper i tracking.
sedan så är jag helt öppen för båda delar, men inte istället för.

/Torbjörn
 
Stål Jocke; sa:
Haha nu har det spårat ut på riktigt, nu ska jag surfa in nogåt flumforum och säga att det inte finns någon budda.
Du har helt rätt. Det finns ingen Buddha om du har uppnått Buddahnatur. Men så länge du harvar omkring här i samsara så finns allt på ett påtagligt sätt därför att der är en kollektiv överenskommelse.

"Form is empty, emptiness is form, Emptiness is not other than form, form is also not other than emptiness. Likewise, sensation, discrimination, conditioning, and awareness are empty. In this way, Sariputra, all things are emptiness; they are without defining characteristics; they are not born, they do not cease, they are not defiled, they are not undefiled. They have no increase, they have no decrease." Heart Sutra

Flum? Var är kannan?
 
Till marjamaa (jonas marjamaa)

Tidsbestämning kan endast läras genom att pröva och dokumentera. Särskilt dokumentera väder som bryter ned spåret. Väderboken kan ge dej på sekunden svar när spåret gjordes.
 
Till hobbes (Torbjörn Karlsson)

Det är ju självklart att du har svårt att acceptera det jag skrivit då du inte vet bättre. Jag har studerat denna konst i snart 4 år och ser mej fortfarande som nybörjare. Kunskap är nyckeln till lösningen.

Spåren är som jag tidigare definierade: en reaktion på händelse. I tex sand är varje reaktion med sandkornen ett spår i ett fotspår. Spåren bildar olika mönster i makro och mikroformat. Foten skall ses som ett landskap med kullar, dalar, åsar, stup, klippor osv. Dessutom har dessa "geografiska" spårdefinitioner en storlek. Du kan pröva genom att sätta din nakna for i en spårlåda (finkornig sandlåda) och räkna.
 
Rungá; sa:
"Form is empty, emptiness is form, Emptiness is not other than form, form is also not other than emptiness. Likewise, sensation, discrimination, conditioning, and awareness are empty. In this way, Sariputra, all things are emptiness; they are without defining characteristics; they are not born, they do not cease, they are not defiled, they are not undefiled. They have no increase, they have no decrease." Heart Sutra

Flum? Var är kannan?

Wohow that´s heavy...dude!
 
Till hobbes (Torbjörn Karlsson)

Tillägg:

hobbes (Torbjörn Karlsson)skrev: "Jag släpps hällre på en okänd plats... "

Hur länge är en plats okänd för dej? Det tar inte många minutrar för dej, om du studerar platsen föränn du känner dej hemma. Är du hemma är det ju inte platsen inte okänd.
 
Ledsen Conny men jag måste säga att ditt sätt att göra reklam för dig, funkar inge bra.

De som tycker att du är lite flumig, tar bara längre avstånd från ditt intresse. och de som tycker som du klappar dig på axeln.

Hade det inte varit bättre om du gjorde oss lite nyfika genom att vara lite intressant och spännande.

Självklart finns det människor med kunskaper som du försöker beskriva(eller i närheten av).
Den läran går vidar från far/mor till son/dotter och har så gjort i generationer hos naturfolk. Jag Tycker det är skamligt att du och någon attrappindian från staterna försöker göra anspråk på något som inte tillhör dig/er. Hade du vart indian skulle den här diskutionen vara arnolunda.

Jag svär på att du inte kan tyda mer av mina spår(feta lundhagskängör) än möjligen vissa fysiska fakta som om jag är fet eller halt eller eller vart jag är på väg eller om sprang eller smög. sen om jag var ledsen eller glad... jo kanske om du hittade en snöängel vart tionde meter... wohow den här killen är glad.

Det verkar nästan som jag är arg men det är jag inte tycker bara att det lite fånigt. Du/ni har dina saningar och jag/vi mina. Nu ska gå och straffa mig för att jag har ryckts med.
 
Re: Till marjamaa (jonas marjamaa)

TrackerTeam; sa:
Tidsbestämning kan endast läras genom att pröva och dokumentera. Särskilt dokumentera väder som bryter ned spåret. Väderboken kan ge dej på sekunden svar när spåret gjordes.
På sekunden? Jag blir förvirrad. Om det finns något som inte är beständigt så är det vädret. Växlande väderelek, sol, vind, regn påverkar spår på olika sätt. Är det viktigt med sekunder i tracking? Tid är relativt till någonting annat - enligt österländsk filosofi ;-)

Men jag försår principen. Tryck ner en älgklöv i leran och studera den i dagar. Notera väder och förändringar i spåret. Gör samma med gräs, mossa, lingonris .. tid är relativt ..
 
Re: Till marjamaa (jonas marjamaa)

TrackerTeam; sa:
Tidsbestämning kan endast läras genom att pröva och dokumentera. Särskilt dokumentera väder som bryter ned spåret. Väderboken kan ge dej på sekunden svar när spåret gjordes.

problemet som jag såg var att det inte bara räcker hur vädret har varit utan att man även bör tjäna till hur marken såg ut dom senaste dagarna på den platsen. vi gjorde avtryck i spårlåder som var placerade på olika platser i naturen och inte ett enda spår såg lika ut, som var gjorda på samma tid punkt.
 
För att sammafatta mina motsatta åsikter om detta.

- Tracking är ett hantverk och man kan lära sig genom praktik och av kunninga lärare.
- Det tar tid att lära sig ett hantverk.
- Tracking används för lite vid eftesök av försvunna.
- Att tracking används för lite beror på att det finns för få som kan hantverktet.

Det var någon som skrev om att googla på tracking bara ger bara några kaukasier som håller kurser. Det beror på det gamla vanliga, eller som den gamla indianspåraren Nalyudi sade:
- White man is talking about tracking, I track.

Ka Dish Day ..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18
swimwhizz GPS för båtfiske Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.