Kroppens GPS

Till ping (Peter Lindgren)

Rungá (Roland Jatko) skrev:
Då väntar jag på den psykologiska förklaringen av att jag kan känna mig iaktagen.

--------------------------------------------------------------------------------


Det är nog inte så mycket en känsla att vara iaktagna utan mer en nedärvd noja sen vi var bytesdjur.Ju ängsligare person desto mer 'ser' man.


peter
---------------------------------------------
Peter, vem är nojig? Det verkar som en del personer är väldigt nojiga. Är det rädsla över kunskaper "äter upp" egna övertygelser och då slåss för sitt liv? Några exempel från inläggen:

"flum"

"när det är pengar involverade"kvasifilosofiskt trams"

"något lurt när man framhåller (eller ska jag säga "marknadsför" tracking" som ett sätt att förstå allt från sjukdomar ("spår i människans kropp", som jag tror det nämndes tidigare i denna tråd) till en kastad ölflaska (som på trackerschools hemsida"

"Du ger dig ut för att kunna lära oss spåra mot betalning, men du flummar mest ikring och enda "beviset" på att du kan spåra är ett par bilder..."
 
Re: Till ping (Peter Lindgren)

TrackerTeam; sa:
Rungá (Roland Jatko) skrev:
Då väntar jag på den psykologiska förklaringen av att jag kan känna mig iaktagen.

--------------------------------------------------------------------------------


Det är nog inte så mycket en känsla att vara iaktagna utan mer en nedärvd noja sen vi var bytesdjur.Ju ängsligare person desto mer 'ser' man.


peter
---------------------------------------------
Peter, vem är nojig? Det verkar som en del personer är väldigt nojiga. Är det rädsla över kunskaper "äter upp" egna övertygelser och då slåss för sitt liv? Några exempel från inläggen:

"flum"

"när det är pengar involverade"kvasifilosofiskt trams"

"något lurt när man framhåller (eller ska jag säga "marknadsför" tracking" som ett sätt att förstå allt från sjukdomar ("spår i människans kropp", som jag tror det nämndes tidigare i denna tråd) till en kastad ölflaska (som på trackerschools hemsida"

"Du ger dig ut för att kunna lära oss spåra mot betalning, men du flummar mest ikring och enda "beviset" på att du kan spåra är ett par bilder..."

Efter att läst ditt inlägg ovan så är iaf jag säker på att du 'ser' saker.


peter
 
Strykarräven; sa:
Ja, om man vill ägnar sig åt nån slags kunskapsrelativism. Annars kan man förklara "känslan" med t ex psykologi, som faktiskt går att testa vetenskapligt. Tråkigt och oromantiskt. Jepp, men icke desto mindre.


Sedan, för att återgå till ursprungsfrågan: Själv tror jag inte att all teknologi och modern kunskap tar oss längre bort från naturen. Jag kan inte fatta varför en metafysik ("öppna sinnen" etc) skulle ta en närmare naturen än en "fysik" (t ex att man orienterar rätt hyggligt med en kompass). Utan mextex, bra kängor och kompasser skulle färre våga sig ut, vilket knappast kan sägas föra oss närmare naturen.

Får lite "känsla" av akademisk prestige här.

Känsla som går under emotionsspykologi är väldigt svårt att bedriva forskning på. I alla fall kvantitativ.

Att du inte förstår öppna sinnen osv kan bero på att det saknas något hos dig. Du skämtar till och med om det lite men verkar inte inse det.

Typisk naturvetenskaplig synvinkel när man dogmatiskt hävdar att något inte kan finnas bara för att man själv inte förstår det.

Jag har inga problem med att förstå vad som menas. Det handlar om att bli ETT med tex naturen. Det är ett abstrakt sinnestillstånd där man går in helt för det man gör. Totalt focus och där inget distraherar. Sinnena kör på 100 %. Man kan göra underverk i detta tillstånd.

Jag refererade tidigare till detta Flow men som vanligt så är ingen intresserad utan alla vill bara hävda sig själva för att upprätthålla sina befintliga ständpunkter.

"In an interview with Wired magazine, Csikszentmihalyi described flow as "being completely involved in an activity for its own sake. The ego falls away. Time flies. Every action, movement, and thought follows inevitably from the previous one, like playing jazz. Your whole being is involved, and you're using your skills to the utmost."

Här får du en länk om du vill låta dig utvecklas:



http://en.wikipedia.org/wiki/Mihaly_Csikszentmihalyi

Mihaly har skrivit några poulärvetenskapliga böcker om detta som är lätlästa. Jag kan verkligen rekomendera dessa.

Men som sagt tidigare. Har man aldrig upplevt detta så är det nog svårt att förstå. Men jag tror snarare det handlar om att många inte tänkt på det. Jag kan tänka mig att de flesta kan uppleva det.

Om de bara öppnar sinnena...

Man behöver bara göra det ibland. Det kan var ganska skrämmande därför att man blir tvungen att ta ned alla skyddsbarriärer och ge sig hän, släppa allt socialt tryck utifrån, normer och skit. Att det är skrämmande beror delvis på att vi västerlänningar är mer individualister än asiaterna. Men det orkar jag inte gå in på mera för det är komplext.

Jag tror conny varit inne i de här banorna men kanske varit lite otydlig.

Jag vet inte om det blir mer tydligt nu?
 
Till Snubben (Michael Eriksson)

Jo, jag uppmärksammade ditt tidigare inlägg om FLow och gör det igen med intresse. Du "spårar" min tanke helt rätt igen då du skriver om att vara ETT i naturen, låta sinnerna och kroppen få vara mera dominerande än det ständiga tankekaos i våra västerlänska hjärnor.

Jag acceptera den Österländska medicinen och Budon där KI eller QI är grundläggande. Denna KI är det vi uppfattar som FLOW. Jag är utövare av Aikido och tillämpar dess prenciper i Tracking. I den Indianska kulturen finns ett liknande "fenomen" kallad: Sprit that moves through all things". En kraft, livsenergi.

Jag har inte talat om det då jag märker att det mest enkla och logiska trackingkunskaper blir "hokus pokus", "flum" mm. Det verkar som om en del människor inte är redo för Tracking och jag slösar inte min tid på att övertyga.
 
Snubben; sa:
Känsla som går under emotionsspykologi är väldigt svårt att bedriva forskning på. I alla fall kvantitativ.
Men jag liksom de flesta naturvetare räknar även kvalitativ forskning som "forskning", så varsågod och kör!
Att du inte förstår öppna sinnen osv kan bero på att det saknas något hos dig. Du skämtar till och med om det lite men verkar inte inse det.
Precis, att jag inte håller med dig/er beror på en defekt hos mig. Nu börjar vi komma nånvart!

Typisk naturvetenskaplig synvinkel när man dogmatiskt hävdar att något inte kan finnas bara för att man själv inte förstår det.
Precis, jag är dogmatisk och jag har mitt paradigm utifrån vilket jag värderar påståenden. Det stämmer väl. Hur är det själv med att gå utanför paradigmet, fritänkare?

Jag har inga problem med att förstå vad som menas. Det handlar om att bli ETT med tex naturen. Det är ett abstrakt sinnestillstånd där man går in helt för det man gör. Totalt focus och där inget distraherar. Sinnena kör på 100 %. Man kan göra underverk i detta tillstånd.
Jorå, jag vet vad du menar. Jag använder själv begreppet "flow", i avsaknad av bättre. I telisbacken. I skidspåret. När man rasar utför en brant med total kontroll. När man har napp i varje kast och tycker att man kan höra löven falla. Eller tar tio fraggar i rad i Q3. Men, UPPLEVELSEN att bli "ett med naturen" är kanske inte detsamma som att "bli ett med naturen". Läs den sista meningen en gång till.

Men som sagt tidigare. Har man aldrig upplevt detta så är det nog svårt att förstå. Men jag tror snarare det handlar om att många inte tänkt på det. Jag kan tänka mig att de flesta kan uppleva det.
Det tror jag också, t o m stackars lilla mig som måste förlita mig på induktiv positivistisk vetenskap i bl a mitt yrkesutövande, och i en massa andra mer vardagliga saker. Det är jätteskönt att ge sig hän, känna den där helhetskänslan och bara uppleva saker (jag upprepar: Jag ironiserar inte!), men det är rätt oprecist om man ska mäta i prestationer.

Och ibland måste man göra det, för den som blir liggande kvar i skogen för att sökarna förlitade sig på "flow" istället för på systematik kommer inte att tacka en efteråt, och när du missar en cancerdiagnos för att du inte hade "känslan" att det var nåt allvarligt så går det åt pipan. Det blir så sorgligt efteråt.



Visst är livet hemskt ibland? Eller beror det på att jag saknar något?
 
TrackerTeam; sa:
Jag undrar varför vi människor är så teknikfixerade? Är det ett latmanssyndrom att inte vilja anstränga sig att utveckla kropp och sinne?

Jag anser att människor är djur som har mycket avancerade färdigheter inbyggda i kroppen för att göra livet möjligt. Vi tappar mer och mer kontakten med dessa då vi söker lösningar utanför kroppen när vi istället har det i kroppen.

Lite roligt är det med den här tråden. Conny hoppar in i ett forum om navigering och "(gps,karta,kompass)" som under rubrik till detta forum. Ger en lite känga till alla teknikfreaks med sina värderingar. PoFF så är det två läger... roligt.

En tanke är dock många av dessa tankar kommer från ett land där 25% för nekar darwin, och att jordens tillgångar ska tömmas för snart kommer jesus.

Vart lite intesserad av tracking grejjen så jag surfa runt lite. vet ni vad, jag hittade inga indianer utan bara några vita som förvisso känt någon gamal indian och sen gått vilse i skogen i tio år eller nåt sånt.
Men vill folk betala för det låt dem göra det och vill man flumma så flummar man.

Haha nu har det spårat ut på riktigt, nu ska jag surfa in nogåt flumforum och säga att det inte finns någon budda.
 
Strykarräven; sa:
dave1; sa:
...Kommer man med påståenden som ter sig otroliga men utan att kunna leverera något som understödjer dem bör man anta en väldigt skeptisk hållning...
Hihi, anar en livshållning här. Du jobbar på Lab i Sunderbyn, jag forskar på barnastma. Ska vi inte "vidga sinnena" lite, köra slagruta på en radda serumrör? Studera framtiden i urinsediment? (skillnaden mot kaffesump är faktiskt rätt liten!)

Hehe ja varför inte. Dock så tror jag att en sådan approach vore dömd att misslyckas ity historien är full av sådana exempel. Och aldrig har de varit särskilt lyckosamma.. :)
 
Re: Till Snubben (Michael Eriksson)

TrackerTeam; sa:
Jag har inte talat om det då jag märker att det mest enkla och logiska trackingkunskaper blir "hokus pokus", "flum" mm. Det verkar som om en del människor inte är redo för Tracking och jag slösar inte min tid på att övertyga.

Jag tror det handlar mycket om språkbruk när man vill komunicera ut. Folk hänger väldigt mycket upp sig på ord vilket i och för sig kan vara viktigt så att man talar om samma saker.
 
Stål Jocke; sa:
Lite roligt är det med den här tråden. Conny hoppar in i ett forum om navigering och "(gps,karta,kompass)" som under rubrik till detta forum. Ger en lite känga till alla teknikfreaks med sina värderingar. PoFF så är det två läger... roligt.

Eller hur.

Nu har jag inte sällat mig till något av "lägren" men personligt tycker jag det är snarare tråkigt att folk aldrig klarar av att bli lite ifrågasatta. Men tråden är i all fall lite roande om man är road av mänskligt beteende. :)
 
Snubben; sa:
Ja det verkar definitivt vara fallet för dig.
Det är liksom skönt att slippa ta itu med problemen ibland, eller hur? Med personangrepp kommer man långt, men försök att bemöta mina påståenden istället.
Hur mår du egentligen?

Ta ett djupt andetag. Slappna av.
Visst, och så kan vi alla sjunga We shall overcome, istället för att prata integration.
Hur kan detta ämne vara så känsligt? (retorisk fråga)
Eftersom du uppenbarligen ändå inte läser det jag skriver (för guess what, svaret finns ovan!), så ska jag ge ett kondenserat svar:

Jag gillar inte när man gör sig pengar på andra människors inbillade okunskap eller deras behov av trygghet.

_Och_jag_gillar_inte_när_man_påstår_saker_man_inte_har_belägg_för.


Eller för att citera, för vi ska inte glömma bort vikten av tydlig källredovisning:

"Spårningen synliggör tillvaron med frågor på de reaktioner som har hänt. Med fördjupad kunskap om frågandets och tolkandets konst kan spårningen utvecklas mer och ta hjälp av tvärvetenskaperna inom de humanistiska och samhälliga områdena. Spårningens och Hermeneutikens filosofi harmoniserar med varandra och jag ser ett spårningssamarbete med arkeologer, psykologer, antropologer läkare m.fl. Där vi kan spåra förändringar och tolka händelser tillsammans. Jag kan se spårningen spåra sjukdomar..."
http://www.trackerschool.se/index.php?option=com_content&task=view&id=19&Itemid=48

Så, det räcker för mig nu, adios. Ska ta och flowa lite med klarinetten.
 
Det händer ganska ofta att jag känner mig iaktagen. Det kan vara när jag är ute och går på en mörk stig i skogen eller till och med när jag går upp på natten för att dricka vatten. Ibland tänder jag en lampa för att förvissa mig om att inga ovälkomna nattliga inkräktare finns i lägenheten. Om det mot förmodan skulle inträffa är det inte helt otroligt att jag skulle sätta min "känsla" i samband med det inträffade och börja undra om jag inte besatt någon form av extrasensorisk förmåga.

Det hela är inte särskilt otroligt. Den mänskliga hjärnan är i sanning unik och spelar oss ofta spratt. Minnen är ofta felaktigt konstruerade vilket t ex vittnespsykologiska undersökningar visar. Därtill har vi en förmåga att lägga större tyngdpunkt på händelser som konfirmerar ens föreställningar s k confirmation bias. Slagrutemannen lägger därför större tyngdpunkt på de positiva utfallen och jag skulle kanske tolka den händelse där jag möter någon i köket efter att ha haft en "känsla", som en verifiering av att jag besitter någon form av förmåga som går utöver den kunskap om sinnesorganen som vi har.

Kinesisk eller österländsk medicin omnämns ofta. Man talar om "energier" och teorierna är ofta intimt sammanvävda med filosofiska föreställningar om människans natur, ofta en dualism. "Reviews" av undersökningar inom den kinesiska medicinen visar dock på stora metodologiska problem: "The method of randomisation was often inappropriately described. Blinding was used in only 15% of trials. Only a few studies had sample sizes of 300 subjects or more. Many trials used as a control another Chinese medicine treatment whose effectiveness had often not been evaluated by randomised controlled trials. Most trials focused on short term or intermediate rather than long term outcomes. Most trials did not report data on compliance and completeness of follow up. Effectiveness was rarely quantitatively expressed and reported. Intention to treat analysis was never mentioned. Over half did not report data on baseline characteristics or on side effects. Many trials were published as short reports. Most trials claimed that the tested treatments were effective, indicating that publication bias may be common; a funnel plot of the 49 trials of acupuncture in the treatment of stroke confirmed selective publication of positive trials in the area, suggesting that acupuncture may not be more effective than the control treatments. http://www.bmj.com/cgi/content/full/319/7203/160

Man glömmer även att kinesisk och österländsk medicin är totalt underlägsen modern evidensbaserad medicin som tack vare införandet av den hypotetisk-deduktiva metoden (se t ex Semmelveiss) gjort otroliga framsteg under det senaste århundradet. Det hela är egentligen mycket enkelt. Hävdar man att man besitter någon form av egenskap, kunskap eller annan metod så är det prövbart. Har det effekt så går det att påvisa. Och i fallet med om man kan känna av en annan människas närvaro torde det dessutom vara väldigt enkelt.

Jag har inget emot att man utvecklar spårningstekniker. Det finns säkert mycket kunskap som man kan ha nytta av. Trackerschool verkar däremot gå några steg längre och väver in element av naturromantiserande med vaga föreställningar om energier och kinesisk medicin som det hela riskerar att gå över styr.

Nu är det i alla fall min tur att dricka öl. God kväll på er.

"I know that most men, including those at ease with problems of the greatest complexity, can seldom accept the simplest and most obvious truth if it be such as would oblige them to admit the falsity of conclusions which they have proudly taught to others, and which they have woven, thread by thread, into the fabrics of their life".
Leo Tolstoy
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18
swimwhizz GPS för båtfiske Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.