Kroppens GPS

TrackerTeam; sa:
Jag tycker det är helkul att pröva gränserna genom att gå "vilse" och söka sig rätt genom att se, höra, lukta, känna osv rätt. Jag upplever att det funkar bäst när jag är avslappnad, släpper kontrollen och inte tävlar med mej själv.
Man kan inte klandra dig för att vara särskilt precis i det du beskriver. Ska man lära sig spåra något, eller ska man hitta en inre frid? Menar du att jag ska gå ut i skogen och hitta hem "utan att tävla med mig själv" (och utan att bakåtspåra, vilket kanske är det första man tänker på!), eller ska jag gå ut "i livet" och "gå vilse", "pröva gränserna" etc, sedan se om det funkar bäst om jag "släpper kontrollen". Vid närmare eftertanke ska jag prova detta ikväll, gå ut på krogen och söka mig rätt genom att se, höra, lukta och känna. Och detta gäller både hur jag ska hitta hem i karatefyllan, och hur jag ska få sällskap hem. Antagligen kan man inte bara "ragga" eller "dragga", utan även "tracka"... släppa kontrollen och inte tävla med sig själv liksom.



Shit, en av morsans gamla arbetskamrater blev långtidssjukskriven. Hon "hittade sig själv" genom att "söka sina rötter hos indianerna i USA". Blev totalt indiansåld. Hon la åtskilliga tiotusentals kronor på olika indiankurser, indianprylar och indianresor till det stora landet i väster. Vad hon aldrig mer kunde hitta, det var ett riktigt jobb. Hon hade s a s "trackat" sig in på fel "spår" i livet. Effekterna för hennes omgivning blev: a) bortkastade sjukskrivningspengar och b) att de av hennes arbetskamrater som fortfarande var kvar, fick jobba åt henne också.
 
jonasolof; sa:
Till skillnad från t ex fåglar så saknar vi så vitt bekant möjlighet att känna av magnetfältet och bestämma solhöjd genom ljusets polarisering. Det är väl fåglarna som är teknikfixerade då.

Människan har förhöjda halter av magnetit i näsbenet. Det finns en teori baserad därpå om att människan haft ett magetsinne en gång i tiden. Skulle vara ballt att hitta den trasiga genen i så fall, och reparera den.
 
bananmannen (Filip Wessman) skrev:
"Människan har förhöjda halter av magnetit i näsbenet. Det finns en teori baserad därpå om att människan haft ett magetsinne en gång i tiden. Skulle vara ballt att hitta den trasiga genen i så fall, och reparera den."

Coolt.

Jag tillämpar ofta spårning på träd då jag kör bil vilse i vissa områden, typ villaområden. Speciellt har jag nytta av det nattetid. Träd visar tydligt var solen finns under dagen och därmed väderstäcken.
 
Snubben; sa:
Så du menar att bara för att du skall ta en karatefylla så är du alkoliserad och lär vakna i en fyllecell i morgon med efterföljande rehab?

Bra gissat men inte helt rätt.




Jag menar att man ska skilja den ibland rent livräddande förmågan att spåra upp personer, från kvasifilosofiskt trams, som framhålls mer som en livsstil än som en unik syssla (vilket det däremot är att spåra upp borttappade människor, eller skadskjutet vilt).

Det är något lurt när man framhåller (eller ska jag säga "marknadsför"?) "tracking" som ett sätt att förstå allt från sjukdomar ("spår i människans kropp", som jag tror det nämndes tidigare i denna tråd) till en kastad ölflaska (som på trackerschools hemsida): Jag tror att om man vidgar ett begrepp för mycket så tappar det lätt betydelse. Det är väl bra att man tar upp kunskap som annars lätt går förlorad, om hur man läser spår i naturen och att koppla detta till nåt slags psykologi (en medelålders man gör si, en sexåring i samma situation gör så, etc), men det är märkligt att man inte ska kunna göra detta utan att göra såna anspråk som: "Använd din kreativitet och inspiration att upptäcka världen med Tracker school Sweden.", eller "Tracker school strävar att återkoppla människan till moder jord och oss själva." (www.trackerschool.se).



Sen reser jag oftast ragg när man lär ut nåt slags förhållningssätt till tillvaron, mot betalning. Utan att vara "tracker" så instämmer jag delvis i "Jag börjar med frågorna! Det mest grundläggande i tracking är frågorna för de söker svar" (sidan fem i denna tråd, sista inlägget): Den första frågan man ska ställa sig är "Vem tjänar på det här?" För det är sällan något händer utan anledning, eller för att citera http://www.trackerschool.se: "Allt som finns har skapats av en händelse". Så även hitta-dig-själv-kurser mot betalning.
 
Till Strykarräven (Anders Bäcklund).

Du har ju humor! hehe. Kul kille. Det går nog bra för dej att spåra upp ett sällskap i kväll.
 
Strykarräven; sa:
Snubben; sa:
Så du menar att bara för att du skall ta en karatefylla så är du alkoliserad och lär vakna i en fyllecell i morgon med efterföljande rehab?

Bra gissat men inte helt rätt.




Jag menar att man ska skilja den ibland rent livräddande förmågan att spåra upp personer, från kvasifilosofiskt trams, som framhålls mer som en livsstil än som en unik syssla (vilket det däremot är att spåra upp borttappade människor, eller skadskjutet vilt).

Det är något lurt när man framhåller (eller ska jag säga "marknadsför"?) "tracking" som ett sätt att förstå allt från sjukdomar ("spår i människans kropp", som jag tror det nämndes tidigare i denna tråd) till en kastad ölflaska (som på trackerschools hemsida): Jag tror att om man vidgar ett begrepp för mycket så tappar det lätt betydelse. Det är väl bra att man tar upp kunskap som annars lätt går förlorad, om hur man läser spår i naturen och att koppla detta till nåt slags psykologi (en medelålders man gör si, en sexåring i samma situation gör så, etc), men det är märkligt att man inte ska kunna göra detta utan att göra såna anspråk som: "Använd din kreativitet och inspiration att upptäcka världen med Tracker school Sweden.", eller "Tracker school strävar att återkoppla människan till moder jord och oss själva." (www.trackerschool.se).



Sen reser jag oftast ragg när man lär ut nåt slags förhållningssätt till tillvaron, mot betalning. Utan att vara "tracker" så instämmer jag delvis i "Jag börjar med frågorna! Det mest grundläggande i tracking är frågorna för de söker svar" (sidan fem i denna tråd, sista inlägget): Den första frågan man ska ställa sig är "Vem tjänar på det här?" För det är sällan något händer utan anledning, eller för att citera http://www.trackerschool.se: "Allt som finns har skapats av en händelse". Så även hitta-dig-själv-kurser mot betalning.

Jag håller med dig i allt du skriver. Man bör inta en mycket skeptisk hållning till "teorier" som gör anspråk på att förklara det mesta. Inte minst när verksamheten bär tydliga spår (sic!) av geschäft över sig. Intressant nog så brukar de flesta av nyandlighetens förespråkare se sig som öppensinniga i sin strävan efter en "holistisk" helhetssyn. I realiteten ligger det dock ofta till på motsatt sätt. Intressant nog diskuterade jag nyligen detta med en vän som studerat just denna motsättning: http://www.troochvetande.se/artiklar.php?id=105

Tydligen hävdar, rätta mig om jag har fel, Tom Brown att han kan detektera att en person är förkyld utifrån hans spår. Eller att en person vänt på huvudet. Detta är förmodligen uppdiktat trams vilket en seriös studie med stor sannolikhet skulle verifiera. Det verkar ligga på samma nivå som astrologi, kristallterapi, slagrutor, homeopati etc
 
Tydligen hävdar, rätta mig om jag har fel, Tom Brown att han kan detektera att en person är förkyld utifrån hans spår. Eller att en person vänt på huvudet. Detta är förmodligen uppdiktat trams vilket en seriös studie med stor sannolikhet skulle verifiera. Det verkar ligga på samma nivå som astrologi, kristallterapi, slagrutor, homeopati etc [/QUOTE]

Har gått några kurser där spårnings moment har varit en del i kursen. och man ser om någon har vridit på huvudet och tittat bakåt genom att man går upp på tå med ena foten och vrider den. detta syns tydligt om man går på fuktig sand och man vet vad man skall titta efter.
 
Nää fan. För att få uttala sig om någonting måst ni vara certifierade eller härleda till seriösa vetenskapliga studier.

Kom igen, jag har läst så mycket skitsnack på utsidan så jag tycker spårnings Connys flummande platsar väldigt bra här. HÄR finns ju alla som kan, vet förstår eller har åsikter om ALLTING!

USA gränspolis har indianska spårare, åtminsotone i Arizona? Polska tullen anlitar indianska spårare för att utbilda sin personal. Varför gör dom det? För att de tycker det är kul att leka indian? Eller som ett komplement till annan teknik och andra sätt att spåra upp smugglare?

"At a time when all manner of high technology is arriving to help beef up security at the Mexican border — infrared cameras, sensors, unmanned drones — there is a growing appreciation among the federal authorities for the American Indian art of tracking, honed over generations by ancestors hunting animals."

International Herald Tribune
telegraph.co.uk

Två länkar, men det är nog inte tillräckligt seriösa?
 
Rungá; sa:
Kom igen, jag har läst så mycket skitsnack på utsidan så jag tycker spårnings Connys flummande platsar väldigt bra här. HÄR finns ju alla som kan, vet förstår eller har åsikter om ALLTING!
Jo, men man ska vara noga med att poängtera när man har en åsikt, t ex att jacka X är bättre än jacka Y för att den har större fickor. Om man däremot säger att man kan orientera m h a en inbyggd kompass, som man kommer närmare om man "öppnar sina sinnen och slutar tävla med sig själv", så ska man gärna ha belägg för det man säger. Det är ingen lögn att myrstackar ofta växer på sydsidan, eller att en tung person ger djupare fotspår, eller att den som färdas hastigt trycker ifrån mer med tårna, men att väva ihop detta med att man måste anamma nån slags livsfilosofi för att begripa spårningen, känns lite far fetched...

Sätt "spåraren" i en sluten labyrint med tak, så får vi se vad magnetiten i näsbenet är värd! Annars är det väl inget större fantasteri med att använda t ex solen (skuggor), havet och större landmärken (Kaknäs...) för att orientera sig även i en storstad. Även om det inte växer några myrstackar på Söder-sidan av Slussens T-banestn...


marjamaa; sa:
Har gått några kurser där spårnings moment har varit en del i kursen. och man ser om någon har vridit på huvudet och tittat bakåt genom att man går upp på tå med ena foten och vrider den. detta syns tydligt om man går på fuktig sand och man vet vad man skall titta efter.
Precis. Krävs både spårningskunskap och människokunskap för detta, nåt som tyvärr även charlataner oftast är mycket duktiga på. Jämför vilka som alltid drar hem storkovan i poker (för att lura någon, måste du känna den väl!).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 5
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.