Kroppens GPS

TrackerTeam; sa:
En hund talar svårligen om när spåret gjordes, hur många de var, vem de var, vilken hastighet de gick, om de var skadade osv. De kan knappast avgöra om det är en framhjulsdriven eller bakhjulsdriven bil som gjort spåret.

Men de är ju fanstastiska på att söka ett färskt spår i mörker.
I det exemplen vi har talat om här kvittar det när spåret gjordes, personen skall hittas, info om spårålder är ointressant.
Hur många dom var kvittar oxå. Dom skall ju hittas.
Skadade eller inte, vad spelar det för roll, dom avger mer vittring när dom är skadade, så det gör lite skillnad möjligen.
Spåra en bil tänker jag inte göra, kör man bil är man inte hjälplöst borta.
Glöm snacket om färska spår, jag har spårat veckogamla spår utan svårighet.
Glöm inte vad jag skrev i tidigare inlägg, eftersök med hund är fler metoder än spårning.
De brister en hund ev har kompenseras ju av föraren, dvs, kartläsning, kommunikation osv har inte mina hunder helt klart för sig ännu, även om rapporttjänst kan vara användbart.
 
gundj; sa:
I det exemplen vi har talat om här kvittar det när spåret gjordes, personen skall hittas, info om spårålder är ointressant.
Hur många dom var kvittar oxå. Dom skall ju hittas.
Skadade eller inte, vad spelar det för roll, dom avger mer vittring när dom är skadade, så det gör lite skillnad möjligen.
- Utgångsläget är följande. Vi vet inte hur många det är som är försvunna, om de är skadade vilket vi hoppas de är för de avger mer vittring och vi vet inte när spåren gjordes och vi vet knappt vem vi letar efter men vovvarna kommer att hitta dom i alla fall.

Vi människor är olika, har vitt skilda intressen och yrken och vi gillar det vi gör eller är intresserade av. Ibland går våra intressern över till tro och kan i vissa fall bli en religion. När intresset och tron blir en religion då är det bara det som är rätt.

Hundar är bra, dom är till och med jävligt bra på att göra det man lär dom att gör och ger en leksak att leka med när de har gjort rätt. Nackdelen med hundar är att de är skitdyra att träna och att det inte finns tillräckligt många och att de inte lever så länge.

Människor är bra på att lära sig något nytt, inte bara genom att få en leksak att leka med utan för sin egen tillfredställelse. Fördelen med människan är att hon kan, utöver sina sinnen använda sig av sin mentala kapacitet för att reflektera. Människan lever även längre än en hund men är nog dyrare att utbilda.

I de flesta eftersök har man inte tillgång till vare sig Gunnars fantastiska vovvar som hittar vad fan som helst bara de får vittring på det dom borde hitta. Inte har man heller tillgång till Connys kunskaper om personen vi söker har njursten eller inte.

Oftast har vi en grupp oroliga människor som uttrycker sig genom olika känslor, mest vrede, springer omkring och letar överallt. Sedan har vi någon som föröker organisera kaoset, drar dit koptrar, hundar, spårare, hemvärnet och vad som helst för att visa att man gör en insats.

Det bästa är att lära människor att inte gå vilse eller försvinna.
 
Till Rungá (Roland Jatko). Mmmmm, I like it!!! Se va klok du är. Jag är imponerad. Jag gillar återigen ditt svar. Som poesi i mina öron. Jag skulle ha kunnat skrivit raderna själv.

Till gundj (Gunnar Djerf). Tack för att du äntligen kommer ut och blottar din inställning och brist på insikt. Nu först delar du med dej i detta diskussionsforum istället för att klaga och gnälla. Tack. Ditt utbrott tar jag tacksamt emot för att bygga vidare på diskussionen:

Jag tycker du har en enkelspårigt (!)hehe tänkande där du förutsätter att det är 1st människa som ska hittas, att den personen är vilsen, att den personen du söker är just det spåret du spårar, att personen vill bli hittad, osv.

Gunnar, det är naivt att tro att din uppgift är samma som sanning, dvs om någon har anmält en person försvunnen är samma sak som vilsen. Det kan var brott, egen vilja att hålla sig undan ody.

Att du inte förstår att tiden är viktig visar att du inte förstår heller spårningen vitala delar. Tiden är livsviktig för att avgöra helheten och förstå vad som hänt. Tiden får andra spår att sammankopplas. Tex. Om du börjar spåra en person efter en vecka, så tar det dej rent teoretiskt en vecka att hinna ikapp. Jobbigt. Speciellt om spåret går i cirklar. Kan du avgöra att samma spår kommer tillbaka och är 1 dag gammal, så kan du spara 6 dagar. Hänger du med? Dessutom kan du koppla ihop andra spår med tiden. Är bilspåret samma ålder som fotspåret? osv.

Jag älskar hundar och vargar. Missförstå mej inte. Men att vara fanatisk i sitt gebit gagnar inte någon. Allra minst uppdraget att få fram information om händelsen och hitta personen.

Jag lär mej av alla svaren och vill fortsätta så resten av livet. Ni alla är mina lärare och det är huvudsyftet med "Kroppens GPS".
 
Snälla tracker, läs mina inlägg en gång till.
Om du fortfarande inte förstår vad som står i dom så hör av dig.

För ett eftersöksekipage kvittar det om det är 1,2,7 personer borta, dom hittas iallafall.

Just pga spårproblematiken har man nytta av luftburen vittring.

En person avger samma ämnen oavsett hurvida denna vill bli funnen eller inte. Tro mig, jag har sökt efter både vilsna och undanhållande, i princip går det ut på samma sak, dock kräver det senare lite mer kringarrangemang som vi varit inne på tidigare.

I övrigt tycker jag detta var ett av dina virrigare inlägg, har du någonsin deltagit i ett skarpt eftersök?
Du har ännu inte förklarat för mig hur du skall hitta ett spår att börja med, och du har inte berättat hur lång tid du behöver för att lösa en spåruppgift.

[Ändrat av gundj 2007-03-15 kl 22:20]
 
gundj (Gunnar Djerf) skrev:
"Snälla tracker, läs mina inlägg en gång till.
Om du fortfarande inte förstår vad som står i dom så hör av dig."

samt

"I övrigt tycker jag detta var ett av dina virrigare inlägg, har du någonsin deltagit i ett skarpt eftersök?"

Du antar att jag inte förstår det du skriver samt att jag har virrigt inlägg. Finns det något samband tror du? Kan det ha med dej att göra? För inte kan det handla om dej! Det sägs att så som du känner andra känner du dej själv, hmm. Åter till en mer seriös diskussion min vän. Låt oss lämna sandlådan.

mvh
Conny
 
re: kroppens gps

"Jag navigerar med duvkompassen" brukar jag säga när jag snirklar mig fram mer på känsla än absolut kunskap. Nu kanske inte duvor kör fel lika ofta som jag och kan välja en rakare kurs hehe, men i alla fall.. För mig handlar det mest om när jag blivit tillräckligt bekant med ett större område så kan jag välja nya vägar hela tiden utan att känna mig vilse, man har "kartan" i bakhuvudet, vädersträcken rätt även när de inte är uppenbart var solen står eller riktmärken syns på avstånd. Det är rätt kul. "Det bör vara åt det här hållet, det känns rätt", och oftast har man rätt. Vet inte hur in tune with nature man är för den skull. Pratar i första hand om turer på cykel nu eftersom det är så jag helst rör mig ute..

Detaljerad lokalkännedom, där lär väl vara en viktig nyckel för naturfolkens förmågor att t.ex. kunna spåra.. Nu när man åker bil ett dygn och klampar ut bara med hjälp av karta och kompass (eller gps) i ett område man aldrig ägnat tid i förut blir det förstås en helt annan sak. -Jämför med din egna bostad - Om någon lägger till eller tar bort eller flyttar på något när du är utanför, och du sedan ska peka ut vad som ändrats.. Rätt stor chans att du lyckas med uppgiften. Om du ska göra samma sak i någon annans bostad, hur går det då? Det blir väldigt svårt.

Om man släpper ner en tracker/jägare från Amazonas djungler på stäppen i Sibirien eller nåt sånt.. Hur skicklig skulle han vara att hitta rätt och läsa naturen då? Givetvis bättre än oss men vore lite intressant att se..

Jag tror inte det fanns någon poäng i det här inlägget men nu är jag klar. :)
 
TrackerTeam; sa:
gundj (Gunnar Djerf) skrev:
"Snälla tracker, läs mina inlägg en gång till.
Om du fortfarande inte förstår vad som står i dom så hör av dig."

samt

"I övrigt tycker jag detta var ett av dina virrigare inlägg, har du någonsin deltagit i ett skarpt eftersök?"

Du antar att jag inte förstår det du skriver samt att jag har virrigt inlägg. Finns det något samband tror du? Kan det ha med dej att göra? För inte kan det handla om dej! Det sägs att så som du känner andra känner du dej själv, hmm. Åter till en mer seriös diskussion min vän. Låt oss lämna sandlådan.

mvh
Conny

Svara på mina frågor då.
Du ger dig ut för att kunna lära oss spåra mot betalning, men du flummar mest ikring och enda "beviset" på att du kan spåra är ett par bilder o en berättelse på din hemsida där du har spårat någon iförd grova gympaskor i några cm lössnö.
Vill man ha betalt av någon så ska man väl framstå som aningen seriös iallafall.
Det är ju tråkigt att du inte gillar mina inlägg, men jag har till skillnad från dig dokumenterad kunskap och är formellt certifierad för det jag skriver om.
I dina kommentarer visar du att du inte har någon erfarenhet av eftersök, jag hoppas du berättar det för dina betalande elever.

Men som du skrev, tillbaka till tråden, berätta nu hur du bär dig åt för att hitta ett spår.
Om du inte avser att svara på frågorna så anser jag tråden avslutad för min del.
 
gundj; sa:
Om du inte avser att svara på frågorna så anser jag tråden avslutad för min del.
Men innan du slutar läsa, så lova att den gång jag går vilse så sök efter mig med hundar, vetenskap och beprövad erfarenhet, och inte med någon "Apache Scout"(prosit!)



Om det är så att jag inte vill bli hittad så lägger jag en lapp...
 
Strykarräven; sa:
gundj; sa:
Om du inte avser att svara på frågorna så anser jag tråden avslutad för min del.
Men innan du slutar läsa, så lova att den gång jag går vilse så sök efter mig med hundar, vetenskap och beprövad erfarenhet, och inte med någon "Apache Scout"(prosit!)

Om det är så att jag inte vill bli hittad så lägger jag en lapp...

För de som vill försvinna, rekomederas 'att resa sig upp och gå' av slas.
 
Till jamo (jamo ): VA kul att du tog upp tråden igen efter en tids urspårning, hehe. Kroppen GPS.
Jag tycker det är helkul att pröva gränserna genom att gå "vilse" och söka sig rätt genom att se, höra, lukta, känna osv rätt. Jag upplever att det funkar bäst när jag är avslappnad, släpper kontrollen och inte tävlar med mej själv.

Jag ser att ju mer jag använder detaljerade spår, får jag mer kunskaper och information om väderstreck och platsens läge. Målet är ju som du säger att bli lika hemtam i naturen som i hemmet.

Visst blir en tracker mer "vilsen" än en bofast. Det handlar om att se delarna och detaljerna sammanlänkas i helheten. Tracking är att hämta information och innan trackern hittar hem, har han hittat tillräcklig kunskap om området för att "hitta hem". Definition att hitta hem. Vad är hem. Jag förstår att du menar bostaden, eller civilisationen, men det är avgörande att fastslå vad vi menar hem då vi diskuterar.
 
Jag har suttit och läst i genom tråden... *ler*

Lite fakta (så som jag hört och läst).
Människan har allt som djuren har, men mycket mindre utvecklat. Egenskaperna har dragit sig tillbaks så att säga. Navigeringen(lokalkänslan) tex. bor i våran lillhjärna. Säg gärna reptilhjärnan om du vill.

Så varför leka med en gps... Jo för att det är Jävligt kul. Men det kan det vara att springa vilse oxå. Batterier tar slut. *L*

Och sist lite feedback till Conny.

Visst är det kul det du gör, men jag upplever att det är dina inlägg som gnälliga/irreterande.
Faktum är att det är du som prakar på en hel del människor dina värderingar och att en del går i försvar är normalt. Du skriver en del om dina och mina känslor och hel del andra fina saker, vill inte säga att du har fel men men jag tror mest det är fina ord för dig kanske... Eller så använder du det du kan för att reta galla på vissa.
Så var försiktig med dina värderingar dela gärna med dig, men racka aldrig ner på andras om du inte vill ha en diskution.

Sist 500 spänn för en hel dag sk. flumm är väl inte dyr.

hehe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 6
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.