Koordinatfel -Kartex

Jag har kartex med sverigekartan(som är ointressant för min del) så jag tankade hem en fastighetskarta från kartex , men det går inte att spara ritöverlägg / mäta - och lite annat. Det står koordinatfel i nederkant efterr referenssystem. I Sverigekartan fungerar allt, Hjälp mej någon
Jag är nybörjare på det här:)

avslLM

Avslutat
löven;330046 sa:
Jag har kartex med sverigekartan(som är ointressant för min del) så jag tankade hem en fastighetskarta från kartex , men det går inte att spara ritöverlägg / mäta - och lite annat. Det står koordinatfel i nederkant efterr referenssystem. I Sverigekartan fungerar allt, Hjälp mej någon
Jag är nybörjare på det här:)
Vad är "tankade hem en fastighetskarta från kartex" för något?

Innebär det att du köpt en Fastighetskarta via webbtjänsten DinKarta?

( http://geoimager.lantmateriet.se/dkny/product_info.php?cPath=3_4773&products_id=18731 )

Om du gjort det och beställt RIK som leveransformat så förstår jag inte vad felet kan bero på.

Om du däremot framställt en RIK-fil från annat utgångsmaterial, så vet jag att ditt felmeddelande kan uppstå. Om du t.ex. har en tif-fil med tillhörande twf-fil i låt säga SWEREF99TM, och skapar en RIK-fil så måste du se till att du anger samma referenssystem för den nya RIK-filen, annars får du detta felmeddelande.

/tobbe

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Vad är "tankade hem en fastighetskarta från kartex" för något?

Innebär det att du köpt en Fastighetskarta via webbtjänsten DinKarta?

( http://geoimager.lantmateriet.se/dkny/product_info.php?cPath=3_4773&products_id=18731 )

Om du gjort det och beställt RIK som leveransformat så förstår jag inte vad felet kan bero på.

Om du däremot framställt en RIK-fil från annat utgångsmaterial, så vet jag att ditt felmeddelande kan uppstå. Om du t.ex. har en tif-fil med tillhörande twf-fil i låt säga SWEREF99TM, och skapar en RIK-fil så måste du se till att du anger samma referenssystem för den nya RIK-filen, annars får du detta felmeddelande.

/tobbe
Ja jag har köpt den via webbtjänst och levererad via internet, inte på cd (det är det jag menar med tanka hem).

avslLM

Avslutat
Ok, då fortsätter vi.

Din RIK-fil kan vara skadad.

Hur länge sedan var det din beställning gjordes i DinKarta?
Har du kvar ordernumret från DinKarta?

Om jag kan hitta din order så har jag möjlighet att köra om den och skapa en RIK-fil på nytt, och granska den innan jag skickar den vidare till dig.

/tobbe

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.