Koordinatfel -Kartex

Jag har kartex med sverigekartan(som är ointressant för min del) så jag tankade hem en fastighetskarta från kartex , men det går inte att spara ritöverlägg / mäta - och lite annat. Det står koordinatfel i nederkant efterr referenssystem. I Sverigekartan fungerar allt, Hjälp mej någon
Jag är nybörjare på det här:)

löven;330046 sa:
Jag har kartex med sverigekartan(som är ointressant för min del) så jag tankade hem en fastighetskarta från kartex , men det går inte att spara ritöverlägg / mäta - och lite annat. Det står koordinatfel i nederkant efterr referenssystem. I Sverigekartan fungerar allt, Hjälp mej någon
Jag är nybörjare på det här:)
Vad är "tankade hem en fastighetskarta från kartex" för något?

Innebär det att du köpt en Fastighetskarta via webbtjänsten DinKarta?

( http://geoimager.lantmateriet.se/dkny/product_info.php?cPath=3_4773&products_id=18731 )

Om du gjort det och beställt RIK som leveransformat så förstår jag inte vad felet kan bero på.

Om du däremot framställt en RIK-fil från annat utgångsmaterial, så vet jag att ditt felmeddelande kan uppstå. Om du t.ex. har en tif-fil med tillhörande twf-fil i låt säga SWEREF99TM, och skapar en RIK-fil så måste du se till att du anger samma referenssystem för den nya RIK-filen, annars får du detta felmeddelande.

/tobbe

Vad är "tankade hem en fastighetskarta från kartex" för något?

Innebär det att du köpt en Fastighetskarta via webbtjänsten DinKarta?

( http://geoimager.lantmateriet.se/dkny/product_info.php?cPath=3_4773&products_id=18731 )

Om du gjort det och beställt RIK som leveransformat så förstår jag inte vad felet kan bero på.

Om du däremot framställt en RIK-fil från annat utgångsmaterial, så vet jag att ditt felmeddelande kan uppstå. Om du t.ex. har en tif-fil med tillhörande twf-fil i låt säga SWEREF99TM, och skapar en RIK-fil så måste du se till att du anger samma referenssystem för den nya RIK-filen, annars får du detta felmeddelande.

/tobbe
Ja jag har köpt den via webbtjänst och levererad via internet, inte på cd (det är det jag menar med tanka hem).

Ok, då fortsätter vi.

Din RIK-fil kan vara skadad.

Hur länge sedan var det din beställning gjordes i DinKarta?
Har du kvar ordernumret från DinKarta?

Om jag kan hitta din order så har jag möjlighet att köra om den och skapa en RIK-fil på nytt, och granska den innan jag skickar den vidare till dig.

/tobbe

Aktuellt

”Som ett bibliotek – fast med frilufts- och sportutrustning”

I över 120 kommuner kan du låna friluftsutrustning hos Fritidsbanken – den prisbelönta föreningen som vill sänka trösklarna till naturen.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.

Till minne: Lars Fält, överlevnadsexpert och författare

Lars Fält, en av Sveriges största profiler inom friluftslivet, har gått bort. Utsidans medarbetare Gabriel Arthur berättar om möten med författaren.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips