Koordinatfel -Kartex

Jag har kartex med sverigekartan(som är ointressant för min del) så jag tankade hem en fastighetskarta från kartex , men det går inte att spara ritöverlägg / mäta - och lite annat. Det står koordinatfel i nederkant efterr referenssystem. I Sverigekartan fungerar allt, Hjälp mej någon
Jag är nybörjare på det här:)

löven;330046 sa:
Jag har kartex med sverigekartan(som är ointressant för min del) så jag tankade hem en fastighetskarta från kartex , men det går inte att spara ritöverlägg / mäta - och lite annat. Det står koordinatfel i nederkant efterr referenssystem. I Sverigekartan fungerar allt, Hjälp mej någon
Jag är nybörjare på det här:)
Vad är "tankade hem en fastighetskarta från kartex" för något?

Innebär det att du köpt en Fastighetskarta via webbtjänsten DinKarta?

( http://geoimager.lantmateriet.se/dkny/product_info.php?cPath=3_4773&products_id=18731 )

Om du gjort det och beställt RIK som leveransformat så förstår jag inte vad felet kan bero på.

Om du däremot framställt en RIK-fil från annat utgångsmaterial, så vet jag att ditt felmeddelande kan uppstå. Om du t.ex. har en tif-fil med tillhörande twf-fil i låt säga SWEREF99TM, och skapar en RIK-fil så måste du se till att du anger samma referenssystem för den nya RIK-filen, annars får du detta felmeddelande.

/tobbe

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vad är "tankade hem en fastighetskarta från kartex" för något?

Innebär det att du köpt en Fastighetskarta via webbtjänsten DinKarta?

( http://geoimager.lantmateriet.se/dkny/product_info.php?cPath=3_4773&products_id=18731 )

Om du gjort det och beställt RIK som leveransformat så förstår jag inte vad felet kan bero på.

Om du däremot framställt en RIK-fil från annat utgångsmaterial, så vet jag att ditt felmeddelande kan uppstå. Om du t.ex. har en tif-fil med tillhörande twf-fil i låt säga SWEREF99TM, och skapar en RIK-fil så måste du se till att du anger samma referenssystem för den nya RIK-filen, annars får du detta felmeddelande.

/tobbe
Ja jag har köpt den via webbtjänst och levererad via internet, inte på cd (det är det jag menar med tanka hem).

Ok, då fortsätter vi.

Din RIK-fil kan vara skadad.

Hur länge sedan var det din beställning gjordes i DinKarta?
Har du kvar ordernumret från DinKarta?

Om jag kan hitta din order så har jag möjlighet att köra om den och skapa en RIK-fil på nytt, och granska den innan jag skickar den vidare till dig.

/tobbe

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips