Koordinatfel -Kartex

Jag har kartex med sverigekartan(som är ointressant för min del) så jag tankade hem en fastighetskarta från kartex , men det går inte att spara ritöverlägg / mäta - och lite annat. Det står koordinatfel i nederkant efterr referenssystem. I Sverigekartan fungerar allt, Hjälp mej någon
Jag är nybörjare på det här:)

löven;330046 sa:
Jag har kartex med sverigekartan(som är ointressant för min del) så jag tankade hem en fastighetskarta från kartex , men det går inte att spara ritöverlägg / mäta - och lite annat. Det står koordinatfel i nederkant efterr referenssystem. I Sverigekartan fungerar allt, Hjälp mej någon
Jag är nybörjare på det här:)
Vad är "tankade hem en fastighetskarta från kartex" för något?

Innebär det att du köpt en Fastighetskarta via webbtjänsten DinKarta?

( http://geoimager.lantmateriet.se/dkny/product_info.php?cPath=3_4773&products_id=18731 )

Om du gjort det och beställt RIK som leveransformat så förstår jag inte vad felet kan bero på.

Om du däremot framställt en RIK-fil från annat utgångsmaterial, så vet jag att ditt felmeddelande kan uppstå. Om du t.ex. har en tif-fil med tillhörande twf-fil i låt säga SWEREF99TM, och skapar en RIK-fil så måste du se till att du anger samma referenssystem för den nya RIK-filen, annars får du detta felmeddelande.

/tobbe

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Vad är "tankade hem en fastighetskarta från kartex" för något?

Innebär det att du köpt en Fastighetskarta via webbtjänsten DinKarta?

( http://geoimager.lantmateriet.se/dkny/product_info.php?cPath=3_4773&products_id=18731 )

Om du gjort det och beställt RIK som leveransformat så förstår jag inte vad felet kan bero på.

Om du däremot framställt en RIK-fil från annat utgångsmaterial, så vet jag att ditt felmeddelande kan uppstå. Om du t.ex. har en tif-fil med tillhörande twf-fil i låt säga SWEREF99TM, och skapar en RIK-fil så måste du se till att du anger samma referenssystem för den nya RIK-filen, annars får du detta felmeddelande.

/tobbe
Ja jag har köpt den via webbtjänst och levererad via internet, inte på cd (det är det jag menar med tanka hem).

Ok, då fortsätter vi.

Din RIK-fil kan vara skadad.

Hur länge sedan var det din beställning gjordes i DinKarta?
Har du kvar ordernumret från DinKarta?

Om jag kan hitta din order så har jag möjlighet att köra om den och skapa en RIK-fil på nytt, och granska den innan jag skickar den vidare till dig.

/tobbe

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips