Kök för 2 ?

Oj, nu kostar det 859 kr. Vet inte om de sett diskussionerna på utsidan, eller om lagret börjar ta slut. Det var billigare tidigare.
 
Jag tror nog att det får bli en Trangia då :) så kan man kanske ha med spritbrännaren som backup ? :)
vad är den största skillnaden mellan den som är HA och Duossal, vet att Duossal har två olika lager som sagt men, skillnad i längden ? vikt, slitstark ? ja allt sånt ? :)
 
Ha

är lättare och leder värme bättre. Duosal tyngre och rostfri på insidan dvs starkare bl a reptålig men viss risk för vidbränning.

Thure
 
Jag har precis fått hem nya Primus Eta Spider. Ser verkligen fram emot att få testa det för första gången!
För mig var det viktigt med ett sett där gas, brännare och allt annat ryms i kastrullen. Valet stod mellan Primus Eta spider och Optimus crux weekend he som är ungefär lika små. Båda har värmeväxlare och verkar vara rätt effektiva.

Jag valde Eta för att det är mycket stabilare, det ingår vindskydd och piezo-tändare + en matskål i plast. Man kan även köpa till en måttanpassad presso-sil för att få lyxkaffe på fjället!
Allt ryms i ett litet isolerande fodral. http://www.primus.se/eta-spider 1199:- hos Primus men jag köpte den för 850:- på eBay.
Optimus finns ännu billigare.

Dessutom går det lätt att göra om Eta till ett multifuel-kök med en tillsats men undrar om det kommer behövas? I höst lanserar ju Primus sina nya gasblandningar som det har skrivits om här på utsidan och som tydligen ska fungera bra ner till minus 22! http://www.utsidan.se/cldoc/koksnyheter.htm

Men, optimusköket har stekpanna, det saknar Primus. Jag får steka i kastrullen eller ta med en extra. Dock är optimuspannan minimal, den är mer tänkt som lock till kastrullen. Typ plats för 1,5 skiva bacon.
 
Senast ändrad:
thureb: då tror jag att HA verkar bättre, jag kommer inte köra med metall redskap i pannorna så borde inte bli så mycket repor.

Sewen: den såg också trevlig ut, det var riktigt smart med magneterna tyckte jag :)
du får skriva vad du tyckte sen när du testat den. Jag tror nog dock att jag har bestämt mig för tragia då den har en "riktig" stekpanna :p och 2 kärl. har även sätt folk som gör bröd i en trangia vilket jag är lite sugen på att testa :)
det ända som jag funderar lite på är hur effektiv värmeöverföringen är på targian, den som du tipsade om hade ju 80%, Targian har ingen värmeväxlare så antar att den borde vara lite lägre ?
 
(...) det ända som jag funderar lite på är hur effektiv värmeöverföringen är på targian, den som du tipsade om hade ju 80%, Targian har ingen värmeväxlare så antar att den borde vara lite lägre ?
Extravikten av en värmeväxlare tjänar du inte in i sparad bränslevikt förrän efter tidigast en dryg veckas - 10 dagars vandring (om ni är två). Samtidigt har värmeväxlade grytor andra nackdelar. Se diskussionen i denna tråd.
 
Primus Eta Spider skulle man kunna säga är ett modernt Trangia. Dessutom går det att uppgradera till "flerbränsledrift" som Primus skriver, dessutom 300 gram lättare än ett Trangia ur 27-serien med gas. Stekpannor finns många att köpa löst så man är inte låst vid det. Primus egen stekpanna har handtag och då hamnar totalvikten fortfarande under trangias 27-serie. Då kan väl ingen säga att det inte lönar sig med värmeväxlare när startvikten med redan är lägre...
 
Primus Eta Spider skulle man kunna säga är ett modernt Trangia. Dessutom går det att uppgradera till "flerbränsledrift" som Primus skriver, dessutom 300 gram lättare än ett Trangia ur 27-serien med gas. Stekpannor finns många att köpa löst så man är inte låst vid det. Primus egen stekpanna har handtag och då hamnar totalvikten fortfarande under trangias 27-serie. Då kan väl ingen säga att det inte lönar sig med värmeväxlare när startvikten med redan är lägre...

Nja, Trangia 27-3 UL med gasbrännare väger 793 g, och då får man med 2 grytor och en stekpanna. Lämnar man kvar en gryta hemma som bättre motsvarar Primus Eta Spider väger Trangiat bara ca 100g mer. Trangia kökets effektiva vindskydd innebär att värmen från brännaren innesluts väl kring grytan inkl dess sidor så bränsleeffektiviteten blir stor även utan värmeväxlare.
Min erfarenhet är även att konstruktionen ger mycket lite värme nedåt i det undre vindskyddet varför det inte är lika känsligt på vilket underlag man ställer upp köket på.
 
Den är kanske lite som en ny trangia, men som smux sa så är det fortfarande lite som skiljer, jag hoppas att du kommer bli nöjd med din :) Jag kommer att köra på en Trangia, beställer den nog ikväll :)
något man behöver tänka på när det gäller skötsel eller hantering av den/tuben ?
 
något man behöver tänka på när det gäller skötsel eller hantering av den/tuben ?

Orginal Trangia Multi-disc, nr. 602709 til Trangia 27. Disken tåler ikke kogende vand og stærk varme, skåner panden mod slid cirkler fra vindskærmen.

Vintertillsats, nr 500021. Om vinteren er gas ikke godt, med vintertillsatsen er spritbrænderen OK.
 
Nja, Trangia 27-3 UL med gasbrännare väger 793 g, och då får man med 2 grytor och en stekpanna. Lämnar man kvar en gryta hemma som bättre motsvarar Primus Eta Spider väger Trangiat bara ca 100g mer. Trangia kökets effektiva vindskydd innebär att värmen från brännaren innesluts väl kring grytan inkl dess sidor så bränsleeffektiviteten blir stor även utan värmeväxlare.
Min erfarenhet är även att konstruktionen ger mycket lite värme nedåt i det undre vindskyddet varför det inte är lika känsligt på vilket underlag man ställer upp köket på.

Du har rätt, jag glömde bort spritbrännaren. Men ska man plocka ut saker lär man väl ta ur plastskålen ur primus som väger 50 gram. Så det blir ca 150 gram i skillnad. Med värmeväxlare upplever jag att man inte får lika mycket spillvärme då värmen till större del tas upp av kärlet.

Men Trangia är ett bra kit med mycket bra vindskydd även om något tråkigt. Men det lär funka länge, troligast att man byter av andra skäl än att det gått sönder. Sen går det ju även att köpa till en MF brännare till trangia.

Men till TS fråga så är min personliga reaktion att 1 liter är för lite om man inte enbart ska koka vatten till frystorkat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 27
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
seobserver Jämförelse mellan Optimus 77 (Jägare/Tor) och Ö&B (Biltema) kök Kök och brännare 20
eyck Intressant kök med USB-laddning Kök och brännare 6
perdans Kök till gastuber med punkteringsventil Kök och brännare 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.