Karttjänst för att leta upp högsta punkterna på karta

Vilken rolig idé! Jag letar inga fjälltoppar, men är ändå intresserad av höga punkter här i närområdet i mellansverige och din karta verkar funka bra här med (så vitt jag kan avgöra).

Tack för den! 👍

Senast ändrad:
Höjddatan som jag använder kommer från Mapzen Terrarium.

Detta är en sammanställning av flera olika globala datakällor, men för större delen av världen (inklusive Sverige) baseras det huvudsakligen på SRTM (Shuttle Radar Topography Mission).
Upplösning på datan är ca 30 meter per pixel (1 bågsekund).
Det betyder att varje mätpunkt i datan representerar en yta på 30x30 meter.
En liten bergsknalle som är 10 meter bred kommer alltså inte synas, utan "smetas ut" i genomsnittet för den rutan.

Den vertikala felmarginalen är ±16 meter, men ofta bättre i platt terräng och sämre i väldigt brant terräng.

Den duger utmärkt för att hitta vilket berg som är högst i ett område eller se var det lutar mycket, men kanske inte för att planera exakt var du ska bygga ett hus eller för precisionsnavigering.

Tanken att använda lantmäteriets LiDAR-skannade höjddata har slagit mig, då den är mycket bättre med en upplösning 1-2 m per pixel. Men de inte tillhandahåller datan på ett lättillgängligt sätt som går att konsumera utan att "backend" lösning behöver byggas. Dessutom fungerar det ju bara i Sverige. Mapzen har data över hela jordklotet.

Fattar!
En funktion jag skulle se som användbar är för att hitta bra och långa åk vid toppturer.

Jag tänker mig att inom vald cirkel hitta det längsta åket med en lutning mellan x och y grader. En dag med hög lavinfara kan man ställa in kanske 20-25 grader. Medans vid gynnsamma tillfällen 25-35 grader.

Hej

Har testat den hemmavid och åtminstone här där det inte är speciellt höga höjder blir resultatet tja "inte så bra".

Högsta höjd 221 meter. Ute på öppet hav. Största branterna också ute till havet. testar i närheten av en triangelpunkt där minkarta säger 66 meter och där säger den att sjön som ligger 40-50 höjdmeter längre ner är högsta punkten med 81 meter (inte de 81 meter som syns på skärmdumpen utan vid sjön rakt till vänster om triangelpunkten). Och ibland säger den att triangelpunkten är på 81 höjdmeter.

Bilagor

• Skärmbild 2026-02-17 151154.png
    Skärmbild 2026-02-17 151154.png
    256.8 KB · Visningar: 2
  • Skärmbild 2026-02-17 151232.png
    Skärmbild 2026-02-17 151232.png
    296.3 KB · Visningar: 2
  • Skärmbild 2026-02-17 151526.png
    Skärmbild 2026-02-17 151526.png
    104.5 KB · Visningar: 2

Aktuellt

Vinn "Sarek: en biografi" av Claes Grundsten!

Författaren, fotografen och Utsidan-bloggaren Claes Grundsten har skrivit en bok om sin långa relation till Sarek. Här har du chansen att vinna den!

Starta din egen blogg på Utsidan!

Vill du nå ut med dina äventyr till över hundra tusen friluftsintresserade? Börja blogga på Utsidan! Här hittar du en guide över hur du kommer igång.

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips