Liten vardags-/utflyktsryggsäck med midjebälte och bröstband m.m.?

En sån här kanske.
Jag köpte en precis. Tänkte använda den för kortare dagsturer. Har inte hunnit prova den ännu.

Snygg, enkel och diskret. En sån vill jag ha. Synd bara att den kokstar en del. Känns lite overkill för en vardagsryggsäck, men det är kanske värt det i längden. trots allt något man använder varje dag.
 
Här en vanlig snygg vardagsryggsäck. Varför kan de inte bara montera en enkel midjerem, så vore allt perfekt. När de dessutom signalerar att det är en vandringsryggsäck.

Du tror inte att det skulle gå att rätt enkelt sy på en höftrem på denna? Jag gjorde det en gång för länge sen, när jag inte heller hittade något färdigt. Eftersom jag skolkat från alla syslöjdlektioner, gick jag till en skomakare som fixade detta proffsigt till helt överkomligt pris. Fästpunkterna skulle i så fall vara i samma sömmar som axelremmsfästena är insydda i.

Om nu detta är din drömsäck i övrigt så kan det ju vara värt det. Fast den väger ju bly, min 45-liters fullriggade vandringssäck väger mindre,
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Håller med om att midjebälte inte känns superviktigt på mindre ryggsäckar..

Använder en 35l mountain hardwear scrambler typ dagligen när jag handlar mat o annat och saknar inte bältet.
(den iofs har ett midjeband man kan stoppa undan i en liten ficka)

Mitt tips

 
Senast ändrad:
Du tror inte att det skulle gå att rätt enkelt sy på en höftrem på denna? Jag gjorde det en gång för länge sen, när jag inte heller hittade något färdigt. Eftersom jag skolkat från alla syslöjdlektioner, gick jag till en skomakare som fixade detta proffsigt till helt överkomligt pris. Fästpunkterna skulle i så fall vara i samma sömmar som axelremmsfästena är insydda i.

Om nu detta är din drömsäck i övrigt så kan det ju vara värt det. Fast den väger ju bly, min 45-liters fullriggade vandringssäck väger mindre,
Haha ja du har rätt. Kanske lite tung.
Kanske faktiskt bättre att hitta en bra ryggsäck med allt praktiskt och sy dit midjebälte.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Hittade den här nu från Fjällräven. Skule 28, alt. den mindre 20. Tycker båda verkar vettiga. Väger några hundra gram mer än de ultralätta, men ganska lätta ändå.

 
Själv använder jag två olika modeller beroende på vilken aktivitet som utförs. Som någon påpekade är ju Solomon Trailblazer en utmärkt ryggsäck för kortare/dagsturer. Själv använder jag 30-litersvarianten där jag faktiskt får ner alla grejer för en övernattning också. Bra ryggsäck med genomtänkta fack. För långlöpning, dagsturer eller pendlingsryggsäck har jag mitt favoritmärke Osprey daylite på 21 liter. Detta är min favoritsäck för dagsturer med mindre packning. Inga förvaringsmöjligheter på bältet tyvärr, men ett väl genomtänkt system ändå. Vill du hitta mer budgetvänliga alternativ har den franska outdoor-kedjan Decathlon har flera billigare modeller att välja på för några hundralappar. Har köpt en till min son och den fungerar minst lika bra som Solomons, men till halva priset.
 
Hittade den här nu från Fjällräven. Skule 28, alt. den mindre 20. Tycker båda verkar vettiga. Väger några hundra gram mer än de ultralätta, men ganska lätta ändå.

Grattis! Sneglade faktiskt på den, men skippade den för att jag trodde den var tyngre, dyrare och mer stoppad än du tänkt dig. Där ser man hur olika tolkningar av en kravspec det kan bli.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.