Jetboil Stash

Man borde jämföra kök i samma vikt annars blir det ingen poäng att spara vikt genom lägre förbrukning (y)
Mitt eget minimalistkök väger totalt mindre än Stash trots att det innehåller vindskydd, och min gasförbrukning stämmer väl med xxargs uppgifter. Så jag blev lika förundrad som han över de de höga värdena i Messners test, för att inte tala om "testet" enligt post #20. Min enkla hypotes är ju att det är vindskydd/reflektor (och troligen även fullt gaspådrag under rätt smala kastruller) som är hela skillnaden. Vore intressant att köra försöket med vindskydd/reflektor kring Stash.
 
Trangia med gb74 är ju ett erkänt bränslesnålt ekipage, men det väger ju betydligt mer än en värmeväxlare.

Det är ingen orimlighet att man under vissa omständigheter kan tjäna på en värmeväxlare, speciellt om den bara ökar vikten med 20 g, men om man gör av med 15-20 g för att koka upp en halvliter vatten hamnar vi i det klassiska ordspråket där man silar mygg och sväljer kameler.

Faran med kolmonoxid och värmeväxlare ska man inte förminska, men som med allt annat är det dosen som avgör giftet.
Är det tal om att koka upp en halvliter vatten i en öppen absid på läsidan av tältet, eller handlar det om att smälta snö i en timme i ett tält med en eller två små ventiler?
 
Jag gjorde ett test med min biltemabrännare med olika gaspådrag.
testerna gjorde jag Inomhus i källare, 12 grader varmt vatten och samma omgivningstemperatur. Köket biltemas toppmonterade (en av de orangea modellerna som ser ut som FMS-116) biltemas kastrull, ny tub och ett optimus vindskydd.
vid fullt pådrag förbrukade köket 11g för att koka 0,5 liter vatten och när jag körde på lägre effekt, så att lågorna inte passerade kastrullbotten fick jag en förbrukning på 7gram. Dock tog det ca 1,5 minuter längre tid.
Slutsatsen jag drar av testet är att man tjänar mycket på att se till att köket är ordentligt vindskyddat och att elda med rätt pådrag.

I youtubeklippet #20 är det blåsigt och som jag förstått körs båda brännarna på full effekt och inget av köken har vindskydd. Genom att sänka pådraget till en fjärdedel av fullt blås (eller var man hamnar) och använda någon typ av vindskydd så skulle resultatet nog bli betydligt bättre.
 
Senast ändrad:
Oj, nu har jag sett den svenska filmsnutten. Jösses vilka koktider - på bägge. Är ett sådant "test" meningsfullt i något avseende? Det enda det verkligen visar - och det med dramatisk tydlighet - är hur avgörande vindskydd är för effektiviteten. Utfallet ligger otroligt långt från mina erfarenhetsmässiga värden - fr a tiden (nästan 3 ggr längre), men även gasförbrukningen (min ligger kring 7 g/500 g vätska, men då kanske i lite högre lufttemperaturer i snitt). Förbrukningen dras säkert även upp av det maximala gaspådraget, med lågorna sickande utanför kastrullbottnarna. Men ska man koka utan vindskydd så gäller det kanske att skynda sig - annars hinner värmeförlusten genom kastrullväggarna bli ännu större...

Och precis som skogsbaronen och insco är inne på, är också min erfarenhet att ett skydd med reflekterande yta, helst långt upp på kastrullväggarna och med en platta under gasbrännarhuvudet, bidrar väsentligt till effektiviteten - inte bara som vindskydd, utan just genom reflekterad värmestrålning. Det är alltså "lönt" att rigga upp vindskyddet även när det är helt vindstilla :)
Nu kom en uppdaterad med någon form av vindskydd...
 
I youtubeklippet #20 är det blåsigt och som jag förstått körs båda brännarna på full effekt och inget av köken har vindskydd. Genom att sänka pådraget till en fjärdedel av fullt blås (eller var man hamnar) och använda någon typ av vindskydd så skulle resultatet nog bli betydligt bättre.

Den videon visar tydligt hur tråkiga gasköken blir vid temperaturer nära nollan, och under nollan blir de riktigt bökiga.

/John
 
Nu har jag testat lite gasåtgång. Har skippat koktider och vikt i detta. Kokat upp 0,5L vatten från 9°C till 99°C. Inte full effekt utan mer en bränsleekonomisk inställning. Eftersom detta genomfördes inomhus har inte vind påverkat alls. Testade ett litet folievindskydd på stash för att se om mer värme reflekterades upp men ingen märkbar skillnad. Men det gör stor skillnad ute att hålla vind borta.
Gasåtgång
Trangia 27 med GB747g
Jetboil Stash5g
Jetboil Zip6g
Primus Spider+ 1L Eta pot5g
Svea 123+Stash-kastrull8g(bensin inkl förvärmning)

Som brännare tillför Jetboil Stash ingenting. Kastrullen tillför ett lätt kärl med värmeväxlare, ett mycket dyrt sådant. Primus Eta 1L väger dubbelt så mycket som Stash bara kastrullen. Synd att brännaren inte har regulator som tex Soto Windmaster. Jetboil Zip och Minimo är det som jag fortfarande ser som Jetboils koncept där allt sitter ihop, det går till och med att hålla i handen när man värmer vatten.
 
Senast ändrad:
Ganska fantastiskt att Trangia 27 med GB74-brännaren har så hög verkninsngrad utan tillgjorda, tyngre och mer ömtåliga grytor med flänsar - dessutom går att elda i tält vid dåligt väder utan att prenumerera på CO-förgiftning, ja om man inte eldar väldigt länge.

Att SVEA123 var så bra glädjer - de flesta MF och bensinkök brukar ligga runt 10 gram/0.5 Litern uppkok och då har man inte räknat in bränslet för förvärmning och det som försvinner vid utbränning för dränering ur slang efter. Det sista går att nyttja effektivare om man känner köket väl och vänder bränsleflaskan en kort tid innan det kokar upp...
 
There was a long discussion of this on a US forum I follow. I was interested because I use a homemade alcohol stove with an Olicamp XTS pot which is a lot like the Stash but a lot heavier and bigger than I need or want. The stash pot is the ideal size and much lighter. I use an aluminum cylinder as a pot stand that doubles as a wind screen. This makes for a very easy and efficient and powerful system and is only possible with a heat exchanger pot.
 
Om man eftersträvar låg vikt på däg en veckovandringen så är det ju totalvikten intressant och hur mycket gas man får bära med sig och detta i kombination med Messners test där det var vindstilla alltså inte ”fältmässigt”. Med det sagt så väger mitt Soto windmaster komplett med titankastrull (som även är kopp) in på 148g och titan är värmebeständigt och går inte sönder vid överhettning som någon hävdade.
 
GasåtgångTrangia 27 med GB747g
Jetboil Stash5g
Jetboil Zip6g
Primus Spider+ 1L Eta pot5g
Svea 123+Stash-kastrull8g(bensin inkl förvärmning)


Det behövs inte mycket till vind för att Trangia skall vara snålast även med folievindskydd på de andra köken.
Det behövs bara ett svagt drag för att flänsarna på vindsidan skall vara kylflänsar, och flänsarna på läsidan förhindrar fullständig förbränning (lågan når flänsarna).
Bra vindskydd vinner över flänsar.
Flänsar vinner nästan bara inomhus.
Det enda jag provat som år lika effektivt i lätt vind som Trangia, är Caldera Cone.
/John
 
Det behövs inte mycket till vind för att Trangia skall vara snålast även med folievindskydd på de andra köken.
Det behövs bara ett svagt drag för att flänsarna på vindsidan skall vara kylflänsar, och flänsarna på läsidan förhindrar fullständig förbränning (lågan når flänsarna).
Bra vindskydd vinner över flänsar.
Flänsar vinner nästan bara inomhus.
Det enda jag provat som år lika effektivt i lätt vind som Trangia, är Caldera Cone.
/John

Meta 50 är väl så bra som Trangia, men mera ofrekvent här.

go tur
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.