Jetboil Stash

Jägarköket är ju rakt av en kopia av Meta 50 för rödsprit, Svea 81 m fl namn inklusive Biltemas lätta variant. Vindskydd och vindskyddat läge betyder mycket för bränslåtgången. Som så klokt skrivits måste värmefångarvikten uppvägas av bränslebesparingen.
Redan på 30 talet hade man vindskydd som hade bara 1/6 av cirkelvarvet som manipulerings öppning, Bacho 71, föregångaren till 123. Vindskydd tillverkade av serveringsfat i lätt aluminum blir funkis och lätta.

Intressant men glöm inte förmågan att koka över öppen eld utan att plastlock och gummigrepp brinner upp.

Tack för tipset John.

go tur
 
Det är alltid mycket snack om trangias förträfflighet i vind.
Det är väl inget snack om att det är bra i vind, men hur räknar man hem det där egentligen?

Min brännare plus vindskydd i folie väger typ 85 g.
Övre och undre vindskydd till trangia 27 väger 260 g. Brännaren tillkommer med 180 g. 440 g totalvikt.
Skillnaden blir alltså 355 g. Nästan en hel 230g gasflaska(!).

Det krävs ganska mycket kokande för att räkna hem den där extravikten, eller kokande mitt i vindögat.

Om man kokar sitt vatten i skydd från vinden så får man låg förbrukning även med toppmonterad brännare och folievindskydd.
Jag kom just hem från en vecka i Sarek. 15 g/liter i faktisk förbrukning. Hade jag haft ett trangia 27 hade jag kanske sparat 30 g gas, men fått bära 355 g extra kök.
 
För egen del använder jag MSR:s kök med induktionsvärme om jag bara ska koka vatten/smälta snö (Reactor/Windburner). Där är värmeväxlaren helt inkapslad och skyddad från vind.

Den stora fördelen med deras lösning är att bränsleförbrukningen varierar väldigt lite och att det går ungefär lika fort att få fram önskad mängd varmt vatten oavsett väder.

Primus lösning och Jetboils olika varianter uppför sig väldigt olika beroende på vind (dvs som alla kombinationer utan värmeväxlare) och då kan jag tycka att värmeväxlaren bara är intressant om den faktiska bränslebesparingen är värd den ökade vikten.

//J
 
Senast ändrad:
Intressant med regulatorn på MSRs "reactor" kök.

Kan du beskriva dina erfarenheter lite mera. Kommer tom gasbehållare mera oväntat?

Induktion är det autocorrectfel?

Thure
 
Det är alltid mycket snack om trangias förträfflighet i vind.
Det är väl inget snack om att det är bra i vind, men hur räknar man hem det där egentligen?

Min brännare plus vindskydd i folie väger typ 85 g.
Övre och undre vindskydd till trangia 27 väger 260 g. Brännaren tillkommer med 180 g. 440 g totalvikt.
Skillnaden blir alltså 355 g. Nästan en hel 230g gasflaska(!).

Det krävs ganska mycket kokande för att räkna hem den där extravikten, eller kokande mitt i vindögat.

Om man kokar sitt vatten i skydd från vinden så får man låg förbrukning även med toppmonterad brännare och folievindskydd.
Jag kom just hem från en vecka i Sarek. 15 g/liter i faktisk förbrukning. Hade jag haft ett trangia 27 hade jag kanske sparat 30 g gas, men fått bära 355 g extra kök.
Helt klart är det så, Trangia kommer mer till sin rätt om man ska göra mer än bara koka vatten. Ofta när vi är ute är det hela familjen samt att det är mer "avancerad" mat. Båda katrullerna går åt, samt det även ofta står och puttrar en stund.
Som enmanskök eller för vatten till frystorkat/kaffe osv är det helt onödigt.
/P
 
Intressant med regulatorn på MSRs "reactor" kök.

Kan du beskriva dina erfarenheter lite mera. Kommer tom gasbehållare mera oväntat?

Induktion är det autocorrectfel?

Thure


Jag kan bidra med erfarenheter på just regulator.

Gasbrännare har antingen någon form av ventil, eller så har de regulator.

Med vanlig ventil ändrar sig "pådraget" beroende på vilket tryck som gasflaskan lämnar. Flaskan blir kall av trycksänkningen vid användning->pådraget sjunker->du måste justera.

Med regulator hålls samma tryck hela tiden, oavsett trycket i flaskan (till en viss nedre gräns).
Effekten är att ditt valda gaspådrag inte ändras förrän gasen i stort sett är slut, eller tills flaskan är så kall att trycket understiger det tryck som regulatorn vill ge ut till brännaren.
Effekten blir lite som att gasen tar slut litet mer oväntat, även om jag inte tycker att det är ett problem i praktiken.

Dessutom sänker regulatorn trycket till brännaren, jämför mot en brännare utan regulator. Brännaren går tystare, men det ger också effekten att brännaren kan ta till vara på mer utav den sista skvätten i flaskan. En vanlig brännare har svårt att fungera om trycket är för lågt, vilket kan vara litet irriterande om det är kallt och gasen börjar vara slut.
 
Intressant med regulatorn på MSRs "reactor" kök.

Kan du beskriva dina erfarenheter lite mera. Kommer tom gasbehållare mera oväntat?

Induktion är det autocorrectfel?
Thure

Ha, ja det ska vara strålningsvärme. Min egen autocorrect som felade.

Reactor är den jag tömt gastuber med (min Windburner är för ny) och det som händer är att brännaren börjar tappa tryck och går långsammare tills den slocknar. Detta tar som mest några minuter.

Så fram till dess är det i princip fullt blås. Och det blir aldrig några slattar kvar, som det kan bli på andra kök.

I rejäl kyla om gasen inte längre ger tryck (kallare än minus 22 med vintergasen från Primus) så räcker det med att hålla i tuben med en handske för att trycket ska bli tillräckligt. Fördel med lågtrycksbrännare.

Nu har jag alltså skaffat ett Windburner Duo istället. Min ena Reactor stannade på fjället i somras pga att överhettningsskyddet löste ut (min första Reactor från 2008 är vattenkokare i stugan sedan länge och fungerar fortfarande perfekt).

På Reactor går detta inte att åtgärda själv och köket är därför på väg till MSR via Outnorth. Jag köpte det 2014 men eftersom MSR har en begränsad livstidsgaranti på Reactor så accepterade Outnorth reklamationen efter 7 år. Så det blir intressant att se vad MSR säger och om garantin gäller.

Windburner har alltså samma brännartekkologi men lite nedskalad. På Duo står brännaren på egna ben och något överhettningsskydd finns därför inte. På WB Personal skruvas den på gastuben men den har ett mekaniskt och därmed återställbart överhettningsskydd.

Test av min Duo visar samma karaktäristika som Reactor dvs så gott som okänsligt för vind och snabba koktider (ca 4 min 20-30 sekunder för en liter kallt vatten). Reactor är ännu snabbare men den brännaren har ju lite högre effekt.

//J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.