Ultralätt och ultrabilligt?

Nu hör jag egentligen inte till lättpackarna men jag var ändå sugen på att testa.

Jag var inne på ett av de större sportvaruhusen i förra veckan och skulle prova ut ett par nya vandrarkängor då de jag har nu har sett sina bästa dagar.
Jag började då samtidigt spåna över en annan tråd var det handlar om att få ner volym på packningen och givetvis trillar man ju då också in på vikt.
Först klämde jag på ett Helsport softlight som väger in på 950 g komplett men ögonen hoppade halvt ut när jag såg att tingesten betingade det facila priset av 5499 riksdaler...SHEISSE!
Hyfsat kilopris!
Går man vidare på liggunderlag, sovsäck och ryggsäck är det inte alls svårt att göra av med 10 papp om det är november, är det juli kommer man ner ett par tusen. Följdfrågan jag då ställer mig är om det går att komma ner i både pengar, vikt och volym som även en fattig student har råd med?
Själv kan jag väl ta mig råd om det krävs men det är inte det jag är ute efter.

Efter lite snabbt funderande och letande så konstaterade jag snabbt att om jag med en enkel ekvation tar grundutrustningen så går det ju faktiskt att komma ner i både volym vikt och pengar för en rimlig peng med lite letande. Nu hör jag egentligen inte till lättpackarna Som sagt men sitter ju sedan innan på en del grejor så jag kompletterade bara med ryggsäck, liggunderlag och thermolite reactor liner i grundpaketet nedan men tar ändå med de grejor jag har i jämförande syfte och för att få en helhet.
Sagt och gjort så letade jag lite i fysiska butiker och på nätet och slutade på följande vikt, packvolym och summa:

Grundutrustning:
Ryggsäck Light in the box Luckpack 40 Liter med regnskydd 630 g 238:- inkl. Frakt
Tält Lidl Rocktrail 1572 g (som bantas 432 g med andra stänger och pinnar) 179:- (!)
(Alupinnar 80:-, vikbar kolfiberstång i egen tillverkning 65:- )
Sovsäck Everest classic unisex +9 895 g 250:- (499:- för 2 st)
Kök Primus technotrail kit på försvarets utförsäljning 790 g inkl.240 g gas 300:- + 59:-.
Sea to Summit Thermolite Reactor Extreme Mummy Bag Liner 390 g 599:- (ökar på värmen i säcken med +15 grader enligt tillverkaren och den fungerar)
Liggunderlag light in the box Himalaya återreflekterande 340 g 119:-

Summa 4185 gram och 1830:-

I min värld är det inte pissnödiga pengar för ett grundpaket under 5 kg som klarar under nollan i temperatur, jag testade i helgen som gick under 2 nätter på Skåneleden och på morgonen var det frost och -2.
men vad tog jag med mig i övrigt då?

Mat:
1,5 liters fylld hydropack, 1578 g
knorr pasta carbonara 157 g,
Bolognese 157 g,
cup a soup 6 x 11 g,
ett paket Digestive 400 g,
3 x IKEA chokladkakor 300 g,
snabbkaffe 50 g,
tubost 295 g,
300 g spagetti,
2 buljongtärningar, salt och peppar från hamburgerkedjan. 26 g

Summa 3329 gram

Övrigt:
Spork 3 g
Kniv J Martinii 129 98 g
Tändstickor 5 g
Yllesockar 115 g (för natten)
Mössa 57 g (för natten)
Pannlampa Petzl 37 g
Första förband kompresser, plåster, gasbinda, sårtvättare, tejp, 11 g
Craft Längdskidsjacka + byxor 415 g + 392 g (förstärkning och för natten)
Windstopperfleecetröja fristads 720 g (förstärkning)

Summa 1853 gram

Totalt 9367 gram vilket i min värld inte är illa för att klara sig utmärkt på vandring i 2 dagar med 2 övernattningar i november utan att frysa det minsta och hålla mig mätt och belåten från fredag kväll till söndag kväll.
På kroppen hade jag kallingar, ullstrumpor, syntetunderställ, skalbyxor, skaljacka, löparmössa, vinterhandskar och vandrarkängor. Vatten fyllde jag på under lördag eftermiddag. Både fredag och lördag kväll blev det brasa och jag tältade vid sidan av vindskydden. Jag kunde lika gärna sovit i vindskydd och sparat vikt men det var inte poängen
I min värld hade jag klarat mig ner till -7 - 8 grader utan att frysa men därefter hade jag behövt den varmare sovsäcken och klarat ytterligare -15 grader och ökat på vikten med 792 gram.

Det går att banta grundutrustningen ytterligare men då räknar jag med att det börjar kosta, till sommaren kan man ju banta vikten en del, frågan är om det går att banta ner priset mer än så här under dessa temperaturförhållandena?
 
Mycket bra tips i tråden, för mig som har det mesta för vår-sommar-höst, men med alldeles för hög vikt. Har funderat på att få ner den lite, men har ryggat när man ser priset på vissa lätta tält och sovsäckar. Priset känns ibland som ett omvänt kilopris.
 
Önskedrömmen är som vanligt prylar som:
- är billiga
- väger lite
- håller hög kvalitet

Det är lätt att hitta utrustning som uppfyller två av de ovanstående kraven men mer eller mindre omöjligt att hitta något som uppfyller alla tre.
 
Det går bevisligen komma billigt undan! På skånelden är det förstås inte lika kritiskt, men ska man längre bort från mänskligheten så är ju också säkerheten (kvaliteten som Bengt nämnde) en faktor att räkna med. Svårt att få allt, även om jag förstår TS tanke med tråden.
 
Bra tråd. Jag har inte haft focus på lätta saker men redan sedan tidigare undvikit tyngre än nödvändigt. Mitt intresse är dock väckt...

Bosse
 
@Dr manne
Det ser ut som en fin lista, små besparingar är möjliga att få till på pris och vikt, men utan att ändra slutresultatet signifikant.

Ska man börja få ner både vikt och pris märkbart får man börja med lite hemmafix, då går det ofta få ner både pris och vikt och man bestämmer själv vilken kvalitet man vill ha på arbetet.
Tillverka från grunden eller modifiera sparar ofta mycket vikt till billig peng.

Modifierandet på ditt LIDL-tält är ju ett fint exempel på billigt hemmabygge med signifikant viktbesparing.

Ska man räkna på kilopris är det sällan lönsamt att bära lätt, men ofta blir totalpriset på en lätt och en tung packning i samma kvalitetsklass billigare för lättpackningen, speciellt om man går mot de högkvalitativa produkterna i respektive kategori.
 
Jag kör med ett sånt kärl samt enkel brännare av drickaburk samt ställ av ståltråd. Funkar bra på låglandsturer.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
Jag skippade tråden redan när jag såg första bilden. Det bör vara inom rimliga gränser också, en IKEA påse är inte rimligt.
 
@ TS:
tycker att du resonerar och handlar helt rätt. Det funkar ofta bra med enkla och billiga grejor. Det är mycket rätt att börja med turer nära hemma, och nära civilisationen. Det är väl mindre lyckat att köpa hela utrustningen på Rusta och sen ge sig iväg på Sarektur.:)
Du kommer att märka vilka grejor som håller måttet och vilka som inte gör det. Det viktigaste är ju att komma ut! Tids nog byter du ut grejor i din utrustning, alltefter erfarenhet och plånbok. De erfarenheter du gör med enkel utrustning under kontrollerade förhållanden kommer att göra dina framtida utrustningsval mycket lättare.
God tur!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.