Jetboil Stash

Alltså jag förstår inte det här med JetBoil. Kvaliteten, materialvalen, funktionerna. Allt är provocerande dåligt. Finns ju massor av exempel på bättre konstruerade kök.
Sen om koktiden är kortare eller om köket är bränslesnålare, tja, jag hade ett JetBoil MiniMo ett tag. Märkte ingen skillnad mot mitt pocket rocket. Men jag varken tog tid eller vägde bränsle. Kanske fanns en skillnad.

Men jag är helt säker på att den skillnaden inte kunde väga upp för känslan av dålig kvalitet, ömtåliga material och snål konstruktion. Inte heller kunde den skillnaden väga upp för 1500kr i prisskillnad.

Vet inte riktigt var jag vill komma.. ni som gillar JetBoil, handlar det bara om värmeväxlaren och bränsleförbrukning eller finns det något med känslan som ni gillar?
Har ni även andra kök som ni tar med när ni kanske ska använda flera vänners kök, laga mat på eld osv osv eller har ni helt enkelt anpassat ert friluftsliv till varmvatten, med tidtagarur?
 
Vet inte riktigt var jag vill komma.. ni som gillar JetBoil, handlar det bara om värmeväxlaren och bränsleförbrukning eller finns det något med känslan som ni gillar?
Har ni även andra kök som ni tar med när ni kanske ska använda flera vänners kök, laga mat på eld osv osv eller har ni helt enkelt anpassat ert friluftsliv till varmvatten, med tidtagarur?

Den här tråden handlar väl inte om värmeväxlare i allmänhet eller Jetboil i sig, utan om Jetboils senaste lättvikts-kit (som är intressant för att det är en väldigt lätt gryta med värmeväxlare).
Själv har jag aldrig ägt något från Jetboil, så jag har ingen aning om hur de står sig kvalitetsmässigt.


Min vandringsmeny är anpassad till att funka med varmvatten, och med så lite varmvatten som möjligt.
Tack vare det slipper jag släpa på tunga "matlagningskök" och onödigt mycket bränsle.
Koktiden i sig är irrelevant. Det är gasförbrukningen som är intressant.

Ska jag ut en sväng med familjen under helgen tar jag en annan köksutrustning och en annan meny.
Man köper ju inte ett toppmonterat kök med smal kastrull om man vill laga mat =)
 
Den här tråden handlar väl inte om värmeväxlare i allmänhet eller Jetboil i sig, utan om Jetboils senaste lättvikts-kit (som är intressant för att det är en väldigt lätt gryta med värmeväxlare).
Själv har jag aldrig ägt något från Jetboil, så jag har ingen aning om hur de står sig kvalitetsmässigt.


Min vandringsmeny är anpassad till att funka med varmvatten, och med så lite varmvatten som möjligt.
Tack vare det slipper jag släpa på tunga "matlagningskök" och onödigt mycket bränsle.
Koktiden i sig är irrelevant. Det är gasförbrukningen som är intressant.

Ska jag ut en sväng med familjen under helgen tar jag en annan köksutrustning och en annan meny.
Man köper ju inte ett toppmonterat kök med smal kastrull om man vill laga mat =)

Aha. Jag har ju ett pocketrocket och ser sällan anledning att ta med bättre kök ut. Steker, sjuder, fräser, friterar, bakar, lagar över eld åt 1-3 personer. Mest blir det dock torkat med vatten bara.
Klart att det finns bättre kök för matlagning men det är helt möjligt att laga mat på pocket rocket. Och om det blir problem så blir det problem med maten. Köket och kastrullerna är intakta.

Med JetBoils vanliga värmeväxlarkastruller ska man nog enbart koka vatten. Alltså inte fräsa någon vitlök ens. Att hitta lite svamp och steka är helt uteslutet. Klart att det går att planera för detta, speciellt om man inte gillar att improvisera när man är ute. Men kastrullen blir ju förstörd om man använder den utan att den är vattenfylld?

För att vara lite mer relevant i denna tråd om Stash då.. Min poäng är att med tanke på hur ömtåliga värmeväxlargrytor redan är, och hur begränsad man blir i användandet, blir jag personligen inte speciellt sugen på ännu lättare värmeväxlargrytor.

Men om man ska koka mkt vatten (smälta snö?) och inte har en förkärlek för fräst vitlök så kanske man klarar sig med JetBoil Stash, samt kan spara mer än 5g per dag t.o.m.

Men detta kök ser ut att kunna användas även till vanliga grytor, utan adapter. Så då kan man ju variera vilken kastrull man använder. Stor förbättring jämfört med JetBoils övriga kök som man klickar fast kastrullen i.

Men @nermander nämner avsaknaden av vindskydd.. vad tror ni om det? Någon som har testat?
 
Med JetBoils vanliga värmeväxlarkastruller ska man nog enbart koka vatten. Alltså inte fräsa någon vitlök ens. Att hitta lite svamp och steka är helt uteslutet. Klart att det går att planera för detta, speciellt om man inte gillar att improvisera när man är ute. Men kastrullen blir ju förstörd om man använder den utan att den är vattenfylld?

För att vara lite mer relevant i denna tråd om Stash då.. Min poäng är att med tanke på hur ömtåliga värmeväxlargrytor redan är, och hur begränsad man blir i användandet, blir jag personligen inte speciellt sugen på ännu lättare värmeväxlargrytor.

Alla kastruller blir förstörda om man överhettar dem, men hur menar du att de är ömtåliga?
Jag har inte sonderat varenda gryta på marknaden, men jag har ju väldigt svårt att tro att de är ömtåliga i den bemärkelsen att de inte går att använda normalt. Givetvis får man vara försiktig med själva värmeväxlaren, men det är väl inget problem?


Men @nermander nämner avsaknaden av vindskydd.. vad tror ni om det? Någon som har testat?

Vindskydd bör man alltid använda om man är rädd om gasen. Annars lurar man sig själv.
Vissa system har bra, men inte viktlösa, inbyggda vindskydd (MSR reactor, minimo, primus lite, mfl).
Vissa system lämnar det fritt till användaren. Lagar man alltid mat på vindskyddade platser behöver man ju inget avancerat vindskydd.


Jetboil är ganska tydliga med sin marknadsföring samt i vilken nisch Stash ska placera sig i.
Fast. Light. Compact. Punkt
Skulle de inkludera vindskydd å grejer slutar det vara Light och Compact. Inga topplaceringar i "lightest stove system 2021", inget nyskapande överhuvudtaget =)
 
Jag tycker inte kastrullen i Jetboil Stash är lätt! Det finns massor av kastruller med lock som väger in under 145 gram.

Trangia kaffepanna 27 med lock 124 g.
Evernew titanium saucepan 0,6 l med lock 113 g
MSR pot/mug med lock123g
Evernew pot/mug med lock 99g
Esbit titanium mug 750 ml med lock 105g
Toaks titanium mugg 750 ml med hänkel o lock 104 g
Evernew pastapot 750 ml med lock 92g

Bara för att ta några exempel.

Det är inte heller den lättaste gasbrännaren på marknaden.

Med många (alla) av exemplen blir vikten av den inbesparade gasen med Stash inte tillräckligt stor för att uppväga viktskillnaden.

/John
 
Jag tycker inte kastrullen i Jetboil Stash är lätt! Det finns massor av kastruller med lock som väger in under 145 gram.

Trangia kaffepanna 27 med lock 124 g.
Evernew titanium saucepan 0,6 l med lock 113 g
MSR pot/mug med lock123g
Evernew pot/mug med lock 99g
Esbit titanium mug 750 ml med lock 105g
Toaks titanium mugg 750 ml med hänkel o lock 104 g
Evernew pastapot 750 ml med lock 92g

Bara för att ta några exempel.

Det är inte heller den lättaste gasbrännaren på marknaden.

Med många (alla) av exemplen blir vikten av den inbesparade gasen med Stash inte tillräckligt stor för att uppväga viktskillnaden.

/John
Du missar poängen! Ingen av dessa som har värmeväxlare! Det är just det som är intressant. Jetboil Stash har värmeväxlare och väger ca 120 gram utan lock. Värmeväxlare minskar gasåtgången i bra förhållande ned åt hälften. Du får jämföra denna med Optimus Weekend HE, Primus ETA mfl. och då är den nästan halv vikten. Brännaren väger 59 gram och absolut, det är inte den lättaste på marknaden men är lättare än de flesta etablerade märkena!

Min erfarenhet av Jetboil är att kastrullerna håller bra kvalité. De Primus ETA (inte första modellen) håller även bra kvalité. Jetboils brännare är däremot sällan något speciellt utan ligger i mitten kvalitémässigt.

/Ingvar
 
Senast ändrad:
Paul Messner på Youtube har kört nya Jetboil Stash mot några andra kök. Långt ifrån vetenskapligt test men får man ändå en indikation på resultaten. Med de andra brännarna använde han en titankastrull på 650ml Alpkit Altai. Egentligen är det väl bara skillnaden mellan kastrullerna som är intressant.

Pauls resultat vid uppkok av 0,5L vatten:
Gasförbrukning
Jetboil Stash 5g
Soto Windmaster 12g
MSR Pocket Rocket10g
BRS 3000 11g
 

En svensk jämförelse av Jetboil Stash och Optimus Crux (kanske någon av er som hänger på utsidan?)
 
Jag tycker inte kastrullen i Jetboil Stash är lätt! Det finns massor av kastruller med lock som väger in under 145 gram.

Trangia kaffepanna 27 med lock 124 g.
Evernew titanium saucepan 0,6 l med lock 113 g
MSR pot/mug med lock123g
Evernew pot/mug med lock 99g
Esbit titanium mug 750 ml med lock 105g
Toaks titanium mugg 750 ml med hänkel o lock 104 g
Evernew pastapot 750 ml med lock 92g

Bara för att ta några exempel.

Det är inte heller den lättaste gasbrännaren på marknaden.

Med många (alla) av exemplen blir vikten av den inbesparade gasen med Stash inte tillräckligt stor för att uppväga viktskillnaden.

/John

Stash väger 120g utan lock. (Det blir en orättvis jämförelse om man räknar med lock, då dessa ofta är onödigt tunga och har en massa andra funktioner. Folielock väger ca 5 g oavsett gryta.)

Det finns många grytor med handtag på max 100g. Det som är intressant här är att jetboil kommer med en gryta med värmeväxlare som enbart väger grovt 20 g mer än jämförbara grytor utan värmeväxlare. Mig veterligen har jämförbara grytor med värmeväxlare legat på uppemot 200g tidigare.

Förhoppningsvis driver det på övriga tillverkare att producera liknande och ännu lättare grytor med värmeväxlare.
 
Du missar poängen! Ingen av dessa som har värmeväxlare!

Du missar poängen: Varför ska man ha värmeväxlare?

Det är väl för att spara bränsle? Och då får ju inte vikten av värmeväxlaren vara större än det bränsle man sparar in.

Och när det gäller gas så är det ju rätt svårt att välja hur mycket gas det är i behållaren från början. Alltså blir det i praktiken rätt svårt att kunna utnyttja eventuell bränslebesparing om man inte är ute så länge att man gör av med mer än en 450-grams behållare.
 
Paul Messner på Youtube har kört nya Jetboil Stash mot några andra kök. Långt ifrån vetenskapligt test men får man ändå en indikation på resultaten. Med de andra brännarna använde han en titankastrull på 650ml Alpkit Altai. Egentligen är det väl bara skillnaden mellan kastrullerna som är intressant.

Pauls resultat vid uppkok av 0,5L vatten:
Gasförbrukning
Jetboil Stash 5g
Soto Windmaster 12g
MSR Pocket Rocket10g
BRS 3000 11g

Ger en hygglig inblick i effektiviteten, men tyvärr missar han en viktig jämförelse. Han skulle ha testat alla brännare med båda grytorna.

Han jämför han en gryta i titan med smal bas mot en gryta i aluminium med större diameter i basen.
Det är en viss, dock marginell, skillnad i värmeöverföring mellan titan och aluminium, men desto större skillnad i spillvärme mellan stor och liten bottendiameter. En bredstrålande brännare under en smal gryta är inte optimalt.

Har inte detaljstuderat videon, men rimligtvis kör han alla brännare på full fart. 12g gas för att koka upp en halvliter vatten i vindstilla förhållanden är ganska mycket. Metodologiskt är det rätt gjort, men så mycket gas går det inte åt i verkligheten.

Personligen hade jag väldigt gärna sett hur windmastern presterat med stashgrytan, då jag själv har en sån brännare.
Hade det gått att köpa stashgrytan separat hade jag gjort det, för jag tror den skulle passa mig bra. Ganska lätt, effektiv, samt lagom storlek och hyfsat höjd/bredd-förhållande.
 
Du missar poängen: Varför ska man ha värmeväxlare?

Det är väl för att spara bränsle? Och då får ju inte vikten av värmeväxlaren vara större än det bränsle man sparar in.

Och när det gäller gas så är det ju rätt svårt att välja hur mycket gas det är i behållaren från början. Alltså blir det i praktiken rätt svårt att kunna utnyttja eventuell bränslebesparing om man inte är ute så länge att man gör av med mer än en 450-grams behållare.
Det är såklart helt rätt, men om vi ska hårdra det så räcker det med att det går jämnt upp, för då vinner man ändå på en minskning i koktid ;)

Vad gäller ditt tredje stycke så är det såklart också riktigt, men det gäller ju oavsett köksuppsättning.
Det kan ju dock vara så att en minskning i gasåtgång resulterar i att man klarar sig på en mindre gasflaska, varpå man spar in taravikten på förpackningen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.