Jetboil Stash

Det är lätt att räkna på antaganden. Tillverkarna slänger sig med 30% effektivare, men är det sant?

Ett litet test.

Terra weekend HE mot trangia 27HA.
Brännare Soto windmaster.
500g vatten med en temp på 6C.
Inomhus, 21C.
4-6 upprepningar per kategori.

Full fart på brännaren samt snålkörning. Snålkörning för mig innerbär kanske 40% gaspådrag, vilket gör att lågspetsarna är en knapp cm innanför kanten på grytan. Det var dock svårt att se detta på terra he med värmeväxlare. Tror jag gasade litet mer där, vilket även koktiderna skvallrar om.

Terra HE full gas:
Medelkoktid 1:48.
7g gas/500g.

Terra HE snålkörning:
Medelkoktid 3:37.
6g gas/500g.


T27 full gas:
Medelkoktid 2:15.
8g gas/500g.

T27 snålkörning:
Medelkoktid 6:55.
6,5g gas/500g.


Besparingen vid full gas är i detta test 1g per halvliter. 3g per dag om man kokar 1,5l per dag.
Besparingen vid ekonomisk snålkörning är 0,5g per halvliter, eller 1,5g per dag.
Hur man än räknar är det svårt att komma upp i några 30% i just detta test. Högst procentuell besparing får man vid full gas, vilket är rimligt.

I den länkade videon ovan lyckas testaren åstadkomma en skillnad på 25% (20g respektive 15g) vid test utomhus med vindpåverkan. Kanske fungerar värmeväxlaren även som vindskydd(?).

Med dessa siffror i beaktande känns det avlägset att man skulle kunna tjäna mer än marginellt på värmeväxlaren, givet att man lagar mat skyddad från vinden och inte kokar ofantliga mängder vatten.

Mest förvånande för mig var den lilla skillnaden mellan snålkörning och full gas. Hade förväntat mig mycket mer.
 
Jag har en hel del kastruller och kök med flänsar. Men.
I min värld vinner vindskydd över flänsar vad gäller gasförbrukning. Det finns lösningar som ger både vindskydd och flänsar. Men eftersom flänsarna sällan spar in sin vikt i bränsle faller de bort.
Det behövs bara en lätt bris för att Trangia 27 med gb74 skall slå Primus Eta Packlite i gasförbrukning och då har ändå packlite ett hyggligt vindskydd.
Packlite såldes också med påståendet att man sparade in halva gasen.
Inte i min värld.
Och kanistermonterade gasbrännare använder jag bara på högsommaren.

/John
 
Det har varit uppe tidigare, flänsar eller inte.
Då var det flera som hade kommit fram till att du behöver 10 till 14 dagars vandring för att tjäna in flänsarna.
Dess utom så är flänsar livsfarligt i tält.
Och att det inte finns något tält som har tillräckligt bra ventilation där det är värt risken, du dör.
 
Det är lätt att räkna på antaganden. Tillverkarna slänger sig med 30% effektivare, men är det sant?

Ett litet test.

Terra weekend HE mot trangia 27HA.
Brännare Soto windmaster.
.....

Besparingen vid full gas är i detta test 1g per halvliter. 3g per dag om man kokar 1,5l per dag.
Besparingen vid ekonomisk snålkörning är 0,5g per halvliter, eller 1,5g per dag.
Hur man än räknar är det svårt att komma upp i några 30% i just detta test. Högst procentuell besparing får man vid full gas, vilket är rimligt.
Jag tror absolut att det stämmer. Jag upplever samma resultat med mina trangia. Trangia-vindskydd är mycket bra på att inte bara skydda mot vind utan även sprida värmen upp längs kanterna på kastrullen.

Men ett trangia 27 med gas väger 775 gram. Det är 575 gram mer än ett Jetboil Stash. Det borde inte vara någon större skillnad mellan Optimus Terra Weekend HE/Soto Windmaster och Jetboil Stash i bränsleåtgång men jag har inte sett någon som testat detta.

Som det är nu är Jetboil Stash ändå för dyr. Finns inget som kan motivera mig att köpa en kastrull för 2000kr! Så jag får leva med de få kök jag har :cool:
 
Oj, nu har jag sett den svenska filmsnutten. Jösses vilka koktider - på bägge. Är ett sådant "test" meningsfullt i något avseende? Det enda det verkligen visar - och det med dramatisk tydlighet - är hur avgörande vindskydd är för effektiviteten. Utfallet ligger otroligt långt från mina erfarenhetsmässiga värden - fr a tiden (nästan 3 ggr längre), men även gasförbrukningen (min ligger kring 7 g/500 g vätska, men då kanske i lite högre lufttemperaturer i snitt). Förbrukningen dras säkert även upp av det maximala gaspådraget, med lågorna sickande utanför kastrullbottnarna. Men ska man koka utan vindskydd så gäller det kanske att skynda sig - annars hinner värmeförlusten genom kastrullväggarna bli ännu större...

Och precis som skogsbaronen och insco är inne på, är också min erfarenhet att ett skydd med reflekterande yta, helst långt upp på kastrullväggarna och med en platta under gasbrännarhuvudet, bidrar väsentligt till effektiviteten - inte bara som vindskydd, utan just genom reflekterad värmestrålning. Det är alltså "lönt" att rigga upp vindskyddet även när det är helt vindstilla :)
 
30% hit eller dit, rimligtvis jämfört mot en likvärdig gryta utan värmeväxlare.

Jag har läst och hört allt mellan 20 och 50%, men har svårt att få mer än ca 10% vinst i mina, visserligen små, tester. Dock under vindstilla förhållanden. Det är möjligt att det blir annorlunda om det blåser, men då är vi tillbaka vid att det alltid är bäst att laga mat i lä.

Upprepade testet med terra he på ännu lägre gaspådrag och fick 0,2g högre förbrukning(!). Blir såklart vissa mätfel med så pass små testkörningar och en våg som bara visar hela gram.

Reflektorer som Joanna nämner är effektiva, men sådana har jag gett upp. För mycket bök i fält för att det ska vara värt besväret. Min nuvarande brännare har inte heller någon bra kant/stödyta för att monterabotten reflektor. Den hamnar på gasvredet.
En rejäl bit ugnsformsfolie som täcker minst halva grytan på höjden samt når halva varvet runt ränta bäst för mig. Biltemas "grillbricka" (ugnsform med en massa hål) bromsar vinden bra utan att ge onödigt med turbulens.

Trangia 27HA står för kvar som vinnande gryta. Lätt, rätt formfaktor, samt lättdiskad.
 
Senast ändrad:
30% hit eller dit.
Jag har läst och hört allt mellan 20 och 50%, men har svårt att få mer än ca 10% vinst i mina, visserligen små, tester. Dock under vindstilla förhållanden. Det är möjligt att det blir annorlunda om det blåser, men då är vi tillbaka vid att det alltid är bäst att laga mat i lä.

Upprepade testet med terra he på ännu lägre gaspådrag och fick 0,2g högre förbrukning(!). Blir såklart vissa mätfel med så pass små testkörningar och en våg som bara visar hela gram.

Reflektorer som Joanna nämner är effektiva, men sådana har jag gett upp. För mycket bök i fält för att det ska vara värt besväret. Min nuvarande brännare har inte heller någon bra kant/stödyta för att montera botten reflektor. Den hamnar på gasvredet.

Trangia 27HA står för kvar som vinnande gryta. Lätt, rätt formfaktor, samt lättdiskad.
Det går säkert att få 30% om man jämför med en brännare som står på tuben med en kastrull utan flänsar. Se videon från Paul Messner han ligger väl kring 50%...
 
Det går säkert att få 30% om man jämför med en brännare som står på tuben med en kastrull utan flänsar. Se videon från Paul Messner han ligger väl kring 50%...
Jag använder exakt samma brännare som han (soto windmaster).
Att han lyckas göra av med 12 g på full gas när jag gör av med 8 g kan vi nog koppla en huvudfaktor.
Han använder en smalbottnad titangryta. Det jämför han med en bredbottnad aluminiumgryta med värmeväxlare.
Det är såklart också möjligt att stashgrytan har en effektivare värmeväxlare än min gamla terragryta.
 
Paul Messner på Youtube har kört nya Jetboil Stash mot några andra kök. Långt ifrån vetenskapligt test men får man ändå en indikation på resultaten. Med de andra brännarna använde han en titankastrull på 650ml Alpkit Altai. Egentligen är det väl bara skillnaden mellan kastrullerna som är intressant.

Pauls resultat vid uppkok av 0,5L vatten:
Gasförbrukning
Jetboil Stash 5g
Soto Windmaster 12g
MSR Pocket Rocket10g
BRS 300011g


ehh, 12 gram förbrukning??

Trangia 27 med GB74-brännare med 'lagom' pådrag (dvs lågspetsarna skall precis inte synas när man kikar uppifrån i mörker/skugga - ställer man grytan på värmeröret utan överdel i höjd så skall pådraget vara att lågspetsarna slutar 0.5 - 1 cm innan grytan böjer upp i kanten), så klarar man sig med runt 6,5 - 7 gram campingasol per 0.5l vattenuppkok från ca 10 grader. - runt 14 halvlitesuppkok på en 100grams campingasolflaska är fullt möjligt och detta är på flatbottnade grytor helt utan kylflänsar.

Om en flänsad kök drar 5 gram och en trangia 27 med GB74-brännare drar 6.5 - 7 gram så är det rätt många måltider som måste köras innan vikten för kylflänsarna är intjänade (1-2 gram sparad gasol per pass)

Att jämföra med kök som förbrukar både 10 och 12 gram per halvlitekok så pratar vi om multifuel-brännare på lampolja/diesel eller att elda med T-sprit eller väldigt misskött och alldeles för högt pådragen gasbrännare där delar av lågornar brinner utanför och/eller blåser bort av vind pga. undermånlig designad vindskydd eller för brännarstorleken för smala grytor.

sedan hade det varit roligt med CO-tester på avgaser eller hur det ökar i sluten utrymme (= i tält) vid olika pådrag och färdigtider....
 
Man borde jämföra kök i samma vikt annars blir det ingen poäng att spara vikt genom lägre förbrukning (y)
 
Flera som har Jetboil Stash i lager men verkar inte vara någon åtgång direkt. Bara Lamnia som sålt slut och de sålde för 1365kr. Andra butiker tar 1900+ så det är väl rätt tydligt vad marknaden anser att klket är värt!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.