Ikeas Frakta i pulkan

Jag har sett att några använder ikeas frakta-kassar i pulkan. ( http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90149148/ )

Nån som har erfarenhet av hur bra de håller och hur de verkligen funkar ute på tur i kyla?

Hållbara? Det ser ut som att dragkedjorna borde gå sönder rätt fort. De kan knappast vara speciellt vattentäta heller va?

Nån kanske har tips på bra och billiga alternativ?
 
Jag har sett att några använder ikeas frakta-kassar i pulkan. ( http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90149148/ )

Nån som har erfarenhet av hur bra de håller och hur de verkligen funkar ute på tur i kyla?

Hållbara? Det ser ut som att dragkedjorna borde gå sönder rätt fort. De kan knappast vara speciellt vattentäta heller va?

Nån kanske har tips på bra och billiga alternativ?

Man får vad man betalar för och det stämmer med min erfarenhet av IKEAs blixtlåspåsar - inte helt vattentäta och blixtlås med måttlig kvalite men ändå ett fynd för mig då jag hade lagom förvätningar på dem. Funkar utmärkt för mig att bära halvlätta skrymmande saker till och från båten med som t ex liggunderlag och sovsäckar.

Vill du vara säker på torr sovsäck på fjället krävs något annat än denna.

/Patrik
 
Man får vad man betalar för och det stämmer med min erfarenhet av IKEAs blixtlåspåsar - inte helt vattentäta och blixtlås med måttlig kvalite men ändå ett fynd för mig då jag hade lagom förvätningar på dem. Funkar utmärkt för mig att bära halvlätta skrymmande saker till och från båten med som t ex liggunderlag och sovsäckar.

Vill du vara säker på torr sovsäck på fjället krävs något annat än denna.

/Patrik

Instämmer. Funkar helt ok för mig relativt utlägget.
 
Jag har använt motsvarande/liknande påse från ikea (min är genomskinlig) i min pulka. Funkar fint på dagsturen/övernattningsturen hemmavid under midvintern med enbart minusgrader och torr snö. Men skulle helst inte vilja ha påsen på veckoturen i fjällen eller i miljöer där väta/blöt snö/stark sol etc förekommer eftersom den inte är det minsta vattentät/vattenavvisande...
 
Okej!

Eventuellt skulle jag kunna använda packsäckar istället. Frågan är om man ändå vill ha ikeapåsarna att organisera allt i, eller om det är bättre att köra på några få stora rejäla packpåsar.

Annars kanske jag borde ta mig i kragen och bygga ett riktigt kapell.
 
Jag tycker de är oslagbara i pulkan. I en Parispulka får två stycken helt perfekt plats. Jag har haft mina de sista fem vinterfjällturerna. Det som är känsligt för väta packar jag i vattentäta säckar. Det enda jag har fixat är själva dragöglan (det man håller i) till dragkedjelåset.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
utesälen Frakta skidor med hyrbil i Kiruna? Turskidåkning 7
vandrafjäll Valla pulkan enkelt Turskidåkning 9
pimmen Hur packar ni pulkan? Turskidåkning 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.