Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring?

Även jag. Skulle varken våga lita på påsens ergonomi eller dess hållfasthet. Man betalar ju delvis för pålitligheten, åtminstone när man ger sig iväg på en längre tur än någon kilometer.

När det gäller ryggsäckar letade jag efter en budgetsäck hos diverse kända lågprishandlare. Denna verkade överlägsen alla andra i prisklassen högst 500 kr.

http://www.clasohlson.com/se/Ryggsäck-65-liter-Asaklitt/Pr314769000

Väger under 2 kg och har används i Sarek nio dagar förra sommaren. Vissa smådetaljer hade man önskat varit gjorda bättre, men i stort sett imponerade den. De flesta recensenter på webbsidan är mycket positiva, men några brister blir man upplyst om.

När det gäller IKEA-ryggans ergonomi skiljer den sig väl inte särskilt mycket från diverse UL-säckar man kan hitta på marknaden. Dessa kräver i regel att man stadgar upp dem med liggunderlag för att de ska vara möjliga att bära. Om man dessutom håller sig kring fem kilo packning ser jag inga som helst problem vare sig med ergonomi eller hållbarhet.

Den föreslagna säcken från Clas Ohlson anser jag diskvalificerar sig själv omedelbart bland annat på grund av vikten - 2 kg dödvikt på en ryggsäck kan inte ens med god vilja betraktas som lätt. Det är i min mening 500:- kastade i sjön...
 
Den föreslagna säcken från Clas Ohlson anser jag diskvalificerar sig själv omedelbart bland annat på grund av vikten - 2 kg dödvikt på en ryggsäck kan inte ens med god vilja betraktas som lätt. Det är i min mening 500:- kastade i sjön...

OK, det var så stark betoning att det skulle vara lätt. Jag tänkte mer på att det skulle vara funktionellt för låglandsvandring och övernattning i vindskydd. Själv skulle jag aldrig ge mig ut med en IKEA-trunk stadgad med liggunderlag på en sådan utflykt.
 
När det gäller IKEA-ryggans ergonomi skiljer den sig väl inte särskilt mycket från diverse UL-säckar man kan hitta på marknaden. Dessa kräver i regel att man stadgar upp dem med liggunderlag för att de ska vara möjliga att bära. Om man dessutom håller sig kring fem kilo packning ser jag inga som helst problem vare sig med ergonomi eller hållbarhet.

Problemet är inte "ramen", problemet är axelremmarna.
 
...och blixtlåsen...

Problemet är inte "ramen", problemet är axelremmarna.

Blixtlåsen. De är inte hållbara och inte heller imponerar sömmarna.
Måste ju finnas bättre val kan jag tycka..

...själv skulle jag hellre köra en gammal fjällräven Nepal, utan höftbälte väger den ca 1400 dvs den är "tung" men ändå på något sätt både lätt och bekväm :).

//J
 
Jag skulle nog hellre låna en ryggsäck eller köpa en billig ryggsäck för några hundra än att bära en ikea-påse på ryggen.

Att fästa den på en ram borde bli funkis. Jag bär ibland ikeasäck på ryggen till återvinningen då funkar det bra. Nu vill jag inte ge sken av att jag har en dagstur till containern men en 10 min tar det att gå, då brukar man hinna känna om det blir obekvämt.
Förresten bär jag även till och från kajak. Går att använda till mycket!
 
Hej.

Poängen med tråden må vara att hitta billigast möjliga produkter, men jag tycker att man kan tänka över vilken kvalitet sakerna har. En vän köpte en ryggsäck på jula till vår första vandring. Den höll i tre dagar. Jag själv köpte ett liggunderlag från samma koncern, som fungerade som en tvättsvamp och inte var torrt under hela vandringen.

Det är klart att det kan vara både nödvändigt och roligt att jaga de billigaste produkterna, men i en del fall så fungerar faktiskt det något slitna uttrycket "man får vad man betalar för"

Lycka till på framtida utflykter.

Köper man dyra saker köper man oftast kvalitet och i de fallet det felar förhoppningsvis en bra kundservice.
Köper man billiga saker blir kvaliteten väldigt varierande. En del går sönder direkt och får slängas, en del går fint att använda i många år när man förstärkt någon dålig söm eller annan detalj, ett fåtal grejer håller ihop utan problem direkt från butik.

Så det gamla uttrycket att man får vad man betalar för borde kanske bytas till man vet vad man betalar för.?
 
Fröken Thulin har f n en Tv-serie om kvalitet. Finns säkert på nätet oxså. Där kryllar det av observationsråd om textila kvaliteter. Mycket är applicerbart på friluftgrejor med.
Se och lär.
 
Så det gamla uttrycket att man får vad man betalar för borde kanske bytas till man vet vad man betalar för.?

Det är klart att man vet att man betalar för varumärket.

Sen är ju ett problem att folk har inte alltid pengarna att köpa den dyra utrustningen direkt. Det fanns väl en tråd för några år sen som just inleddes med frågeställningen "Måste man vara miljonär" eftersom TS hade insett att en komplett utrustning för fjällvandring skulle kosta över 20 000.

Ska man behöva spara i 10 år eller ta lån för att ha råd att komma ut på en vandring?
 
Friluftsvaror har ryggsäckar på 40 liter för runt 300 kronor. Det är ju billigt. Det borde väl räcka för en två övernattningar.
 
Hejsan.
Inte ska man rekommendera en ikea eller icakasse som rygga..
Köp hellre beggat på loppis eller nåt forum eller på blocket/tradera.. Nån gammal ramsäck..
Själv bär jag helst på höften och värdesätter ett bra höftbälte.

MEN snälla rara..kom inte ut på fjället med undermålig utrustning.. Var realist..
Go tur
Mvh
 
OK, det var så stark betoning att det skulle vara lätt. Jag tänkte mer på att det skulle vara funktionellt för låglandsvandring och övernattning i vindskydd. Själv skulle jag aldrig ge mig ut med en IKEA-trunk stadgad med liggunderlag på en sådan utflykt.

Nej, betoningen var inte lätt, utan "billig, lätt och funktionell". Att hitta billigt, lätt eller funktionellt är inte särskilt svårt. Sedan får du gärna förklara varför du inte skulle ge dig ut med IKEA-säcken på en sådan tur som jag beskriver i inledningsinlägget - barnfamiljer gör ju motsvarande som dagstur medförandes grillkorv i en ICA-kasse...

Problemet är inte "ramen", problemet är axelremmarna.

Där är jag nödgad att hålla med dig. Det stora "problemet" med IKEA-säcken, förutom avsaknad av ram och klen dragkedja, är just axelremmarna, men de går antagligen att göra bekvämare med samma teknik som användes på Försvarsmaktens 70-säck - nämligen att tejpa fast lite liggunderlag. Å andra sidan var det bara nödvändigt när packvikten började närma sig vad man själv orkade få upp på ryggen så jag ser egentligen inte det problemet med gällande frågeställning.

Blixtlåsen. De är inte hållbara och inte heller imponerar sömmarna.
Måste ju finnas bättre val kan jag tycka..

Har du något förslag som inte väger som en mindre husvagn? :)

Friluftsvaror har ryggsäckar på 40 liter för runt 300 kronor. Det är ju billigt. Det borde väl räcka för en två övernattningar.

Du får gärna länka för hur mycket jag än letar på hemsidan har jag svårt att hitta någon sådan...

Inte ska man rekommendera en ikea eller icakasse som rygga..

Varför ska man inte det?

MEN snälla rara..kom inte ut på fjället med undermålig utrustning.. Var realist..

Den här tråden handlar inte om fjället, den handlar om vindskydd i låglandsterräng under vår/sommar/höst. Läs gärna det första inlägget i tråden innan du postar...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
moa_k40 billig vandringstav i stark kvalitet? Utrustning allmänt 9
KannibalVegan Billig knivslip? Utrustning allmänt 16
monnes Var hittar jag billig Berghaus Vulcan? Utrustning allmänt 10
Gun-valld Tips på billig ryggsäck Utrustning allmänt 4
Mike bike Billig kikare? Utrustning allmänt 12
glenn o.c. En billig kikru Utrustning allmänt 43
kotten1 Köpa billig pulsklocka? Utrustning allmänt 1
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
Niithro Billig, lämplig, rätt liten vandringsryggsäck för marschträning? Utrustning allmänt 15
noh8 billig segelkajak Utrustning allmänt 2
bredviken Billig multiverktyg? Utrustning allmänt 37
Mugmez Billig GPS Utrustning allmänt 2
haskell Prisvärd (och billig) höjdmätare? Utrustning allmänt 7
Luffarn Billig VINDMÄTARE Utrustning allmänt 2
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
avslutmedlemskap0904 Såg modell lätt Utrustning allmänt 8
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
frilufsnörden lätt vindjacka Utrustning allmänt 6
fekki Lätt ryggsäck Utrustning allmänt 15
UffeB Lätt och kraftfull ficklampa? Utrustning allmänt 17
-Patric- Billigt och lätt, går det? Utrustning allmänt 134
Jackiie Lätt spade Utrustning allmänt 17
sveom Minikamin till en moskoselkåta, Arran 5 lätt Utrustning allmänt 1
magwo Vilket lätt 2-mans, 1000-2000 kr? Utrustning allmänt 17
Nettchen Lätt dagsryggsäck Utrustning allmänt 4
The Trooper Ultra Lätt eller Ultra Smått. Utrustning allmänt 15
Avslutatmedlemskapx Lätt kikare med streckplatta? Utrustning allmänt 27
MagArne Lätt pannlampa till joggingrunda Utrustning allmänt 25
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
såg lätt och roligt på turen Utrustning allmänt 2
honkydory Vacker och funktionell kniv? Utrustning allmänt 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.