Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring?

mindre husvagn...

måste ju finnas, det syns av och till div lättviktssäckar på blocket och utsidan.
om ramen vidgas till vanliga prylar, så är beg Fjr-ramsäckar ett klockrent alternativ
(och uppfyller husvagnskriteriet) :).

//J
 
Du får gärna länka för hur mycket jag än letar på hemsidan har jag svårt att hitta någon sådan...

Här är en ryggsäck med 40 liters kapacitet för 280 kr

http://www.friluftsvaror.se/ryggsackar/ryggsackar-dagstur/kamo-40l

Den är väl inte det lättaste man kan hitta, men det är iaf en riktig ryggsäck. Och billig. Eftersom tråden inte ligger i lättpackningsforumet så antog jag att du med lätt och billig menar inte-överdrivet-tung när du skriver lätt.
 
Varför ska man inte det?

Tråden handlar om billiga prylar för nån som vill "pröva på" vandring. Jag antar att man med det menar att rikta sig till en nybörjare som ska få en trevlig förstapplevelse. Då finns det väl ingen poäng att rekommendera en helt icke-funktionell och antagligen i längden obekväm och kanske rentav smärtsam metod att bära sina saker? Det ger nog ingen mersmak för denna nybörjare.
 
Här är en ryggsäck med 40 liters kapacitet för 280 kr

http://www.friluftsvaror.se/ryggsackar/ryggsackar-dagstur/kamo-40l

Den är väl inte det lättaste man kan hitta, men det är iaf en riktig ryggsäck. Och billig. Eftersom tråden inte ligger i lättpackningsforumet så antog jag att du med lätt och billig menar inte-överdrivet-tung när du skriver lätt.

Jag tittade på den och läste under "volym": 0-14, vilket jag tolkade som 14 liter. När det gäller vikten menar jag precis som jag skriver "lätt" och inte "inte överdrivet tung" då jag anser att just lätt är ett av de främsta kriterierna för att en nybörjare ska vilja komma ut mer än en gång. För övrigt förstår jag inte ens med god vilja hur du kan mena att en 2,5-kilosryggsäck ens skulle kvala in under "inte överdrivet tung" - det är ju skittungt!

Men för skojs skull kan vi behålla den och se vad vi kommer fram till på slutet.
 
Om nybörjaren är handikappad kan nog vikten 2,5 kg vara ett hinder att komma ut och uppfattas som
"skittung" för en 2-dagarsvandring mellan vindskydd

Du tror alltså på allvar att en riktig ryggsäcks tyngd är ett större problem än att bära allt i en Ikea-påse utan ordentliga bärremmar?
 
Lugn och fin nu. Jag skrev att vi tar med den som ett alternativ så får vi se var det landar. Jag väntar bara på att någon ska hävda att en sovsäck ska kosta minst 3000:- och väga fyra kilo för att vara användbar. Om packningen som ska bäras inte väger mer än låt oss säga fyra kilo - behöver du då verkligen en säck för 300:- som väger 2,5 kilo? För att testa hur det är att sova i vindskydd? Då klarar du dig för tusan med två ICA-kassar...
 
Hejsan.
Lugnt och trevligt....
Tar man bilen ut till vindskyddet så är det bara lyfta ut den blå bagen från ikea.... ;-)
Vill man ta aplostahästarna en lite längre tur så är det självklart trevligare med en bekväm tur, speciellt om man är ovan... Ta åtminstone en skolrygga eller nåt annat som bärs på ryggen..
Ha det
Mvh
 
Nej, betoningen var inte lätt, utan "billig, lätt och funktionell". Att hitta billigt, lätt eller funktionellt är inte särskilt svårt. Sedan får du gärna förklara varför du inte skulle ge dig ut med IKEA-säcken på en sådan tur som jag beskriver i inledningsinlägget - barnfamiljer gör ju motsvarande som dagstur medförandes grillkorv i en ICA-kasse...

Har du något förslag som inte väger som en mindre husvagn? :)

Frågan är hur långt man ska gå till vindskyddet.
För de sträckor som IKEA-säcken är ett funktionellt alternativ så går det lika fint att ta sovsäcken under en arm, liggunderlaget under den andra och resten i en ICA-kasse, kostnad en krona, vikt 5-10 gram?

Jag har sett en lätt ryggsäck här i Oslo, från Eagle Products, men har inte funnit ut var eller om man kan få tag på dem i Sverige.

http://eagleproducts.no/ryggsekk_pakksekk_stolsekk/

35 och 45L säcken har jag tittat på kvaliteten i sömmar och tyg verkar ok och priset ligger på 299 resp 399 NOK.

Perfekt om man ska gå mer än några hundra meter.
 
Billigaste alternativet är att gå med i hemvärnet och låna all utrustning, lättaste? Nej men det håller och fungerar, om du mot förmodan förstör något är det bara att traska till förrådet.
 
Billigaste alternativet är att gå med i hemvärnet och låna all utrustning, lättaste? Nej men det håller och fungerar, om du mot förmodan förstör något är det bara att traska till förrådet.

LOL. :-D
Ja, billigt blir det, men den missar TS kriterier på lätt och funktionell.
Militärprylar har ju prioritetsordingen pris, hållbarhet och funktion och eventuellt annat också före vikt.
Funktionellt så fungerar faktiskt utrustningen, men att gå med i hemvärnet för att få tillgång till utrustning är ju en närmast lika dålig anledning som att amputera benen för att få tag på kött! :)
 
LOL. :-D
Ja, billigt blir det, men den missar TS kriterier på lätt och funktionell.
Militärprylar har ju prioritetsordingen pris, hållbarhet och funktion och eventuellt annat också före vikt.
Funktionellt så fungerar faktiskt utrustningen, men att gå med i hemvärnet för att få tillgång till utrustning är ju en närmast lika dålig anledning som att amputera benen för att få tag på kött! :)

Militärprylar har jag så att det räcker och blir över. Och tro mig - dom bär jag inte på frivilligt... Jag har inte ens vågat räkna på vad det jag normalt bär med mig skulle väga i grönt.

För att göra det hela mer intressant har jag bestämt mig för att faktiskt genomföra en kortare vandring (några mil) längs Upplandsleden till sommaren för att testa den utrustning (eller motsvarande som jag redan har) som föreslås här i tråden (och som jag finner lämplig). Så kom med lite seriösa förslag! :)

Och ja, jag kommer att bära allt i IKEA-ryggan stadgad med ett liggunderlag... ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
moa_k40 billig vandringstav i stark kvalitet? Utrustning allmänt 9
KannibalVegan Billig knivslip? Utrustning allmänt 16
monnes Var hittar jag billig Berghaus Vulcan? Utrustning allmänt 10
Gun-valld Tips på billig ryggsäck Utrustning allmänt 4
Mike bike Billig kikare? Utrustning allmänt 12
glenn o.c. En billig kikru Utrustning allmänt 43
kotten1 Köpa billig pulsklocka? Utrustning allmänt 1
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
Niithro Billig, lämplig, rätt liten vandringsryggsäck för marschträning? Utrustning allmänt 15
noh8 billig segelkajak Utrustning allmänt 2
bredviken Billig multiverktyg? Utrustning allmänt 37
Mugmez Billig GPS Utrustning allmänt 2
haskell Prisvärd (och billig) höjdmätare? Utrustning allmänt 7
Luffarn Billig VINDMÄTARE Utrustning allmänt 2
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
avslutmedlemskap0904 Såg modell lätt Utrustning allmänt 8
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
frilufsnörden lätt vindjacka Utrustning allmänt 6
fekki Lätt ryggsäck Utrustning allmänt 15
UffeB Lätt och kraftfull ficklampa? Utrustning allmänt 17
-Patric- Billigt och lätt, går det? Utrustning allmänt 134
Jackiie Lätt spade Utrustning allmänt 17
sveom Minikamin till en moskoselkåta, Arran 5 lätt Utrustning allmänt 1
magwo Vilket lätt 2-mans, 1000-2000 kr? Utrustning allmänt 17
Nettchen Lätt dagsryggsäck Utrustning allmänt 4
The Trooper Ultra Lätt eller Ultra Smått. Utrustning allmänt 15
Avslutatmedlemskapx Lätt kikare med streckplatta? Utrustning allmänt 27
MagArne Lätt pannlampa till joggingrunda Utrustning allmänt 25
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
såg lätt och roligt på turen Utrustning allmänt 2
honkydory Vacker och funktionell kniv? Utrustning allmänt 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.