Hur fuktkänsligt är dun?

Ang strumptorkning, allt beror på hur många man har och hur ofta man byter, men kör man treparsmodellen brukar det räcka med att torka under förmiddagen och sen nattomgången under eftermiddagen. Pröva gärna innan du förkastar...
//J

Den mest effektiva torkmetod jag använt i fält är att stoppa en flaska med varmvatten i sockorna eller handskarna (tumvantar), sen ner med allt i sovsäcken. Jag har lyckats få helt dyngsura skoterhandskar av fårskinn (pälsen innåt, löjligt varma!) torra på en natt på detta sätt, det går knappt med element innomhus.

Men vadå, är det riktigt lämpligt att stoppa dyngsura klädplagg i sovsäcken?

Varje blöt strumpa etc som man stoppar ner där måste ju bidra till en i längden obehagligt fuktig sovsäck?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Dave1: Vi träffade ju dig vid mikkastugan vad jag förstår. Vi var 3 grabbar som rastade bakom stugväggen och du kom fram o pratade lite. Kul! Kolla in våran reseskildring som just blivit upplagd här på sidan. Sarek 2007 heter den.

seobserver: Strumptorkningen är inget jag väntar med till dagen efter, då jag alltid ser till att börja en ny dag med samtlig utrustning torr (utom skaljacka etc). Däremot kanske jag får nyttja andra metoder till detta i tältet på kvällen. Ibland lägger jag sulor och strumpor på kastrullocket med nyuppkokat vatten i tills de ångat av det mesta. Annars får de sitta på fötterna tills det ska sovas, då tar jag på torra och tar de fuktiga runt bålen under natten.

Angående dunsäck eller ej: Tappar de loft av bara kroppsfukten eller krävs det mer?
Är det markant längre torktid eller bara marginell på dun kontra syntet?

Är fortfarande lite rådvill. Vill komma ner lite i vikt/packvolym, men det får inte bli för bökigt.

Visst var det jag! Skoj läsning! Man blir sugen på att sticka ut igen, september är en fin tid. :)

Angående dunet så har jag som sagt inte haft några problem under vår, sommar, höst med fuktkänslighet. I praktiken brukar man ju även få någon dag utan nederbörd och då kan man ju passa på att vädra ut säcken. Jag tycker inte du ska vara orolig för att skaffa en dunsäck. Det finns ju även lite fukttåligare dunsäckar som t ex Marmot Helium EQ.

David

Dun och syntet och kyla

Borde inte nästan alla vinterdunsovsäckar vara orginalutrustade med fuktspärr?

Det är ingen som helst skillnad mellan syntet och dun i det avseendet, utan fuktspärr i sträng kyla så lägger man till en försvarlig mängd fukt varje natt oavsett vilken fyllning sovsäcken har.
Jag kan intyga att kyleffekten av en frusen syntetsäck är lika god som av en frusen dunsäck ;)...

Fuktspärr på längre turer i sträng kyla är nog nödvändigt om man inte kan komma in och torka grejorna ibland...Helsports syntetsäckar för expeditionsbruk i sträng kyla är t ex standardutrustade med fuktspärr.

Har själv dunsäck som grund i sovutrustningen året runt...som fuktspärr har jag använt hoptejpade soppåsar :) men också ibland nöjt mig med att bara ha fötterna i soppåse för att slippa frusen fotdel på sovsäcken...

//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips