Torka kläder på vintern

Jag tillhör den sorten som svettas mycket lätt, vilket är extremt tråkigt. Jag har därför alltid extra underställ med på övernattningsturer. Den lyxen bär jag gärna.
Jag kör bara täta skalplagg när det regnar/blåser, annars är det kläder av som gäller vid ansträngning. Följaktligen snabbt kläder vid paus också. Kombinationen underställ och dunjacka som enda plagg på överkroppen vid rast har renderat i ett antal höjda ögonbryn. (Bra om det är möjligt att vädra dunisen efter rasten för att få den att torka ut.)

Generellt sett så är det ju egentligen "lätt" att torka kläder på vintern på grund av ofta låg luftfuktighet. Är det snöigt och allmänt kass väder så är det jobbigt på riktigt.

Borsten till snö är ett bra tips som jag skriver under på.

Även Joannas tips om torkning med 0,5 l-flaskor är grymt bra. Jag kör också samma metod med turpjäxorna när rastskorna är på eller över natten. Hetvatten i en (tät!) flaska ner i pjäxan, så har man torkat de allra suraste tjockpjäxor över natten.

Tillbaka i stockholm som nu begåvats med 10 minus gick jag nån timmes barnvagnspromenad bla upp o ner i hammarbybacken (en 100 m kulle centralt i sthlm med lite skidåkning på) med underställ och vindjackan jag har till löpning (adidas supernova). Känns som en bra lösning, lite kallare än vad jag är van vid och en aning svett men när jag pausade med öppen dunjacka lyckades jag vädra bort det mesta. Goretexjackan väger knappt nåt så den får stanna längre ner i ryggsäcken tills det blir blötsnö eller riktigt blåsigt. Snöborste brukar jag ha med men att vara mer generös med bränsle så man kan torka handskar/mössa/sockar i flaskor låter som en bra prio jag ska börja med. Jag är inte tillräckligt säker med bensinköket för att våga ha det inne i tältet ännu men med vintergas kan man ju köra i öppen absid iallafall. Värmen kommer då inte från köket eftersom man måste vädra ordentligt utan från varmvatten. Tack för alla tips! Det är ju sånt här som gör utsidan så fantastiskt bra!!!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
@username2 och @vandrafjäll
Min son är 9 och vi gjorde vår första vintertälttur förra vintern, då jämtlandstriangeln.
6bbfaf27a8620274aed96190fb2f723e.jpg

Han har en hel del tältvana och jag tycker inte det är nån skillnad på att tälta på vintern eller sommarn. Några få skillnade dock.
Han bär oftast inte sin egen ryggsäck utan jag drar pulka med alla våra saker så han kan koncentrera sig på skidåkningen. Ibland tar han nåt skrymmande, typ en sovsäck bara för det pedagogiska i att alla ska bära. Ett problem vi inte löst ännu är att vi inte hittat turpjäxor för små fötter (finns säkert nånstans men man vill ju inte spenderahur mkt som helst på nåt som växes ut på en säsong. Så han åker på vanliga längdskidor o pjäxor. Lite kallt ibland. Jag kollar oftare med honom om allt känns bra, om han är kall osv. Jag har alltid med hand/fotvärmare som jag kan stoppa i hans pjäxor om det skulle krävas. Dessutom har jag hela tiden en termos med varmt vatten så han kan få lite varm choklad vid pauser. Oboy har portionsförpackningar som blir riktigt god och löser sig bra i bara vatten. Ett lätt sätt att ge honom snabbt lite värme, energi och vätska. Sen är det precis som sommarturer med barn, mindre risker än man tar själv, kortare dagsetapper och mer lägertid. För höstturen i femundsmarka köpte jag bla ett lättviktstält bara för att kånka med en 2 kg harrypotterbok... Det svåraste brukar vara att övertyga vuxna omkring en att det inte är nåt konstigt med att ta med barn på en vintertälttur, min son tycker det är toppen!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips