Några viktiga frågor om dunsovsäckar!

Hej,

nu har vi kommit tillbaka efter en toppenhelg på Silverleden! Fick bl.a inviga min WM Antelope dunsäck som har en komfort på -10 i ca. -15 i vindskydd under lördagsnatten vilket den klarade med bravur! Bara ett underställ och mössa på. Efter helgen har dock några viktiga frågor dykt upp:

1. Första natten var det fuktigt och ca. -5 vid sjön och vi sov i tält. Mina två polare med syntetsäckar för max +5 grader sov med alla kläder på. Jag sov i underställ och fleecejacka. Slutade med att jag svettades en hel del i min Antelope. På morgonen var min sovsäck typ blöt upptill utanpå men inte nämnvärt inuti.

A) har min svett gjort den fuktig på utsidan och så att den "säckat ihop" över vissa delar.

B) har den blivit fuktig utav tältet trots att de andras inte blev det?

Ingen kondens på innertältet. Fick den ganska torr genom att hänga upp den i vind och senare under lunchstoppet även i solen.

2. Hur driver man bäst bort fukten ur en dunsäck medan man är i fält? T.ex om det regnar eller snöar. Värmelampa i tältet?

3. Hur klär man sig bäst i en dunsäck om temperaturen ligger runt komfort tempen?

4. Hur driver man bort ev. fukt inför förvaring hemma?

Hoppas någon orkar läsa mitt lite långa inlägg. Lite frågor som blev väldigt viktiga när termometern klättrade neråt -10. Väldigt öppen för flera bra tips på hur man säkrar denna del.

Tack! Mvh Micke
 
A) har min svett gjort den fuktig på utsidan och så att den "säckat ihop" över vissa delar.
Din utandningsfukt har kondenserats på din säck, helt normalt.

B) har den blivit fuktig utav tältet trots att de andras inte blev det?
Eftersom din säck isolerade väl förblev utsidan i omgivningstemperatur.

Ingen kondens på innertältet. Fick den ganska torr genom att hänga upp den i vind och senare under lunchstoppet även i solen.

2. Hur driver man bäst bort fukten ur en dunsäck medan man är i fält? T.ex om det regnar eller snöar. Värmelampa i tältet?
Lufta under tarptak, weetexduk, lufta under uppspännt yttertält, kan hängas i luften.

3. Hur klär man sig bäst i en dunsäck om temperaturen ligger runt komfort tempen?
Så att man sover komfortabelt. Har du sidenlakarn?

4. Hur driver man bort ev. fukt inför förvaring hemma?
Förbara sovsäcken hängande inne i en garderob. Torkar gör jag i tvättstugans torkrum först.

go tur
 
Det är fullt normalt och nästan att föredra att en sovsäck blir fuktig på ytan under natten då fukt från kroppen kondenseras mot tyget.
Skulle sovsäcken istället vara torr skulle det innebära att storamängder värmeenergi har gått till att avdunsta vatten från tyget, samt att ytan på sovsäcken var varm villket väl är ett tecken på dålig isolering. :)

Betänk att 1 gram vatten kräver över 2000 joule för att avdunsta, men att man "tjänar" lika mycket energi när vatten från luften kondenseras mot tyget :)

Bästa sättet att handskas med det är att se till att öppna upp och vädra soväscken ordentligt på morgonen, då slipper man mesta av problemet med att sovsäcken ser ut som en begagnad jättekondom när man drar fram den på kvällen efter. ;)
 
Vbl

Jag har en VBL (typ vattentät påse) som jag brukar köra med om jag skall vara ute och inte vill svetta ner sovsäcken, lite obehagligt när man skall ut ur den på morgonen, annars går det bra.

Kör den bara på vinterturer när det är kallt! Ingen mening om det är -5 och varmare!

Sover i ylleunderställ.

Annars kör jag med sidenlakan, de är lättare att torka än sovsäcken!
 
Jag har en VBL (typ vattentät påse) som jag brukar köra med om jag skall vara ute och inte vill svetta ner sovsäcken, lite obehagligt när man skall ut ur den på morgonen, annars går det bra.

Kör den bara på vinterturer när det är kallt! Ingen mening om det är -5 och varmare!

Sover i ylleunderställ.

Annars kör jag med sidenlakan, de är lättare att torka än sovsäcken!

Kör du vattentäta påsen som innersäck då?
 
Kör du vattentäta påsen som innersäck då?

Du frågade inte mig, men ja - som innersäck.

Problemet med sovsäck och kyla är att den fukt din kropp avger kommer frysa till is inuti sovsäckens isolering. Fryspunkten kan ju faktiskt ligga inne i isoleringen om det är kallt.
När du rör dig (eller ännu värre - packar ihop sovsäcken) trycker du ihop den frusna isoleringen, och den kommer inte kunna expandera igen för än du fått bort isen. Detta leder till att sovsäcken isolerar allt sämre för varje natt. Ett problem vid längre turer alltså.
Din utandningsluft (förutsatt att du andas utanför sovsäcken och inte i) kommer frysa på utsidan av sovsäcken, och utgör inte samma problem.

För att slippa detta kan man ha ett tätskikt mellan kroppen och sovsäcken. Det är naturligtvis obehagligt att ligga i sin egen svett (för att inte tala om hur obehagligt det måste vara att blöt i svett kliva upp ur sovsäcken och möta 30 minusgrader), men du slipper problemet med is i sovsäckens isolering.
 
Tack för bra info!

Då verkar det som att ha bra genomdrag i tältet är viktigare än att försöka "behålla" värmen kvar där inne med mindre ventilering. Den där vattentäta svettsäcken känns inte som nåt bra för mig. I mitt fall blev säcen våt första natten, fick den hyggligt torr och sov som sagt i bara underkläderna andra natten. Med närmare 15 minus i vindskyddet fast helt vindstilla som tur var. Inte tendens till fukt på sovsäcken då.

Tack igen!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.