Sovsäck + hund?

Försöker navigera i sovsäcksvärlden, inte helt lätt!
Planerar att sova i tält med min hund och trots att dunsäckar känns väldigt lockande vikt- och storleksmässigt, så kanske det inte är helt optimalt om det regnar och hunden är blöt/fuktig i tältet? Får såklart ha med något att torka honom med, men helt torr blir han ju inte. Så syntet är kanske det jag ska välja? Hur gör ni andra som sover med hund i tält, vad har ni valt och hur funkar det?
Den tältning vi gjort tillsammans hittills har varit med en väl använd, billig sovsäck köpt typ på Clas Ohlson någon gång för länge sen. Funkat bra, men hade varit trevligt att ha en lättare och smidigare säck om jag ska bära med mig den i ryggsäcken.

Sen till själva säcken. Hur varm/kall säck behöver man egentligen..? Den kommer troligtvis användas senare vår/sommar/tidig höst. I sommar blir det Höga Kusten några dagar och eventuellt Jämtlandstriangeln, annars är det Dalarna och neråt i Sverige som gäller.
Jag är inte speciellt frusen av mig och har inget emot att sova i underställ om det behövs, men det är ju å andra sidan inte härligt att frysa hela natten heller...

Funderade på Haglöfs LIM 100, men kanske är den för kall?
Vill inte lägga flera tusen på sovsäck, ca 1000 kr känns fullt tillräckligt... ;)
 

avslutad210712

Gäst
Körde med dunsäck på sommaren och syntetsäck på vintern. Upplevde aldrig några större problem med hundens väta.
 
Har tältat en del med hund och eftersom mina jyckar alltid gillat vatten så är det mer regel än undantag att de är blöta på kvällen. Är det lite kallare tenderar de också att ligga mot sovsäcken. Men, trots att jag kör dunsäck har jag inte upplevt det som ett problem. Brukar torka hunden innan sängdags och ha med en fleecefilt som den ligger på. Är det kallt lägger jag en del av filten mellan hund och sovsäck. Har en marmotsäck (minns ej modell) som har komforttemp -7 . Resonerar som så att en för varm säck går att öppna men en för kall innebär dålig sömn och meckel med extra kläder etc uppepå. Om du mest ska gå söderöver kan du nog klara dig med en svalare säck men norrbottensfjällen i september är otroligt vackra. Och har rätt kalla nätter.
 
Tack för svar!

Min hund kommer säkerligen lägga sig på säckens fotända till och från under natten, kanske det ändå funkar med dun om jag lägger fleecefilt emellan då? Låter bra att ni inte upplevt problem med dunsäckar och hund!

Hade gärna vandrat högre upp i Sverige framöver, och höstbilder därifrån ser verkligen lockande ut så kanske en lite varmare säck vore bra ändå. Men då stiger även priset... Några tips på säckar som inte kostar skjortan..?
 

Tack för tips! Har kollat på den förut och sett som ett alternativ innan jag tänkte att hund + dun kanske inte var så bra... Den ligger i överkant i pris sett till vad jag egentligen tänkt, men kanske är det värt de extra pengarna om man slipper "extra" vikt och packvolym...

Vad gäller LIM 100, finns några synpunkter på den? Skulle den kunna passa eller blir det för kallt? Funkar ju förstås inte på senare turer längre norrut.
 
Hej!

Jag använder sovsäcksöverdrag. Det funkar fint och skyddar säcken från väta eller smuts. Men det är ju inte viktlöst. Har du sovsäcksöverdrag så kan du emellanåt hoppa över tältet också. Sovsäcksöverdrag gör ju någon grad så du kanske kan ha en lättare sovsäck också. Jag är inte jättebevandrad men jag gillar mitt sovsäcksöverdrag helt enkelt. Hunden har en tendens att smyga och lägga sig uppe på sovsäckenpå kvällen innan jag själv lagt mig.

Lycka till!
 
visst kan man öppna säcken när man bli för varm men jag själv föredrar att har en svalare säck för de varmare resorna och en till för resten. Då bli sommarresorna även extra härligt då packningen krymper till det minsta.

Jag har ingen hund än men väntar just hem en valp och har därför funderat lite kring det. Alla mina säcker är fyllda med syntet och jag tror att det kan vara rätt skönt att har kvar det så för det känns enklare att tvätta de när de bli smutsig. Då kan man struntar i smutsenden där höstdagen då det bara regnade och hunden passade på att hoppa i varje lerhål.
 
Tack för tips! Har kollat på den förut och sett som ett alternativ innan jag tänkte att hund + dun kanske inte var så bra... Den ligger i överkant i pris sett till vad jag egentligen tänkt, men kanske är det värt de extra pengarna om man slipper "extra" vikt och packvolym...

Vad gäller LIM 100, finns några synpunkter på den? Skulle den kunna passa eller blir det för kallt? Funkar ju förstås inte på senare turer längre norrut.


Men iaf så är de värt att lägga lite extra pengar på bra sovsäck,liggunderlag och tält utan att behöva köpa just dom värsta prylarna som finns..
Sover man bra så blir allt mkt trevligare när man är utvilad..
 
Min lilla hund har jag gjort en fleeseponcho åt,den värmer lite och är ju ett litet skydd för de dyrbara dunsäckarna hon helst ligger på/mot/i.
Sen får hon ofta min dunjacka svept omkring sej ovanpå ponchon.
 

avslutad210712

Gäst
Hur varm sovsäcken skall vara är inte helt lätt. Tältar man på lite högre höjder så kan man få minusgrader redan i slutet av juli. Har varit med om minusgrader i slutet av juli utan att vara på speciellt hög höjd och med den sovsäck jag hade då var det ingen rolig natt. Så nuförtiden föredrar jag en varm säck som för det mesta används som täcke men några nätter har jag fått dra igen den ordentligt för att inte frysa.
 
Tack alla för bra och tänkvärda tips!

Sovsäcksöverdrag ska jag kolla upp och även fundera vidare över era andra synpunkter. Poncho till hunden lät smart, tror min hund är för varm i sig själv för att trivas i det men har ibland även en liten hund med som skulle kunna ha nytta av en sådan eller att ha på sig sitt vanliga täcke.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sjolidens Sovsäck till hund i kylan? Bo och sova 24
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
Troll 3 Sovsäck Western Mountaineering Terralite Bo och sova 7
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.