Sovsäck + hund?

Tänkt på att alla sovsäcksöverdrag inte fungerar optimalt då dem bildar kondens så att sovsäcken kan va dyngsur när du vaknar..

Har ingen erfarenhet alls av sovsäcksöverdrag så visste inte ens att vissa bildar kondens... Hur vet man vilka som är bra då?

För övrigt så verkar min hjärna ha fått en överdos av sovsäckstankar, drömde inatt att jag hade en dunsäck som blev alldeles dyngsur (alltså inte lite fuktig utan typ som när man tar ut något från tvättmaskinen ocentrifugerat...) och det var ingen peppande dröm kan jag säga ;-)

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Har bara provalånat två överdrag men kommer inte ihåg märke men kan kolla upp det,men iaf den som fungera dåligt pga kondens så va den tillverkad av nå typ g-tex material som va helt värdelöst dom tre nätterna jag låna den..

Den andra är jag osäker om den va helt vattentät utan vattenavvisande och gnist skyddad i fotändan..

Om man aldrig sover under stjärnorna så ser inte jag någon anledning att skaffa överdrag,onödig vikt bara..
Bättre att ta typ UL dunjacka /väst och dra den över ryggen så man kan knäppa runt halsen o ev någon lösning under magen så inte de hela snurrar runt..

Vad har du för hund förresten??

Vet inte om man egentligen blir klokare av att fråga saker här, alla är så hjälpsamma och generösa med tips men tycker ofta tvärtemot varandra ;-) Men jag uppskattar att få höra olika sidor, då vet man i alla fall vad för positiva/negativa saker man kan förvänta sig vid ett val.

Min hund är en tollare (nova scotia duck tolling retriever) som fyller två nu i april.

Jag gillar sovsäcksöverdrag, upplever inte särskilt mycket fukt i min, den funkar också som fuktspärr i ryggsäcken. All packning ligger i den i ryggan, utom typ regnställ och saker jag behöver tillgängligt. Smidigt.

Min hund vill alltid sova halvvägs inne i min sovsäck när vi campar, klart ooptimerat (väldigt korthårig stor vinthund med närapå negativ fettprocent). Men han värmer ungefär lika mycket som värmen som försvinner. Han brukar få en granrisbädd och ligger på och under en ullfilt, och täcke på sig. På morgonen är det på nåt mystiskt vis jag som ligger på granrisbädden och han som ligger på liggunderlaget. Det är ett mysterium varje gång. Dessutom försöker han förstöra mitt arbete med granrisbädden genom att 'bädda' innan läggdags. Jaja, det sliter väl till sig.

Hundsovsäck?

Hej.

Jag sitter just nu och "önskar" mig en massa saker för att ta en campingtur med hundarna. Har inte ens ett tält och vettigt liggunderlag just nu så jag ligger efter er...

Det finns ju någon slags säck för hundar, men jag vet inte hur varma de är.
Då kanske människosovsäcken får vara ifred? :)

Kanske denna kan vara något?:
http://thermotic.se/webshop/hund/thermoticr-hundvarmesack
och en värmematta som tål väta:
http://thermotic.se/webshop/hund/thermoticr-hundvarmematta

Jag har en greyhound och två små terriers som jag ska samsas med, tror ni det räcker med ett 2-manstält? Jag har aldrig haft ett 2-mans men gissar (hoppas) att det borde gå, eller vad tror ni?

Hej.

Jag sitter just nu och "önskar" mig en massa saker för att ta en campingtur med hundarna. Har inte ens ett tält och vettigt liggunderlag just nu så jag ligger efter er...

Det finns ju någon slags säck för hundar, men jag vet inte hur varma de är.
Då kanske människosovsäcken får vara ifred? :)

Kanske denna kan vara något?:
http://thermotic.se/webshop/hund/thermoticr-hundvarmesack
och en värmematta som tål väta:
http://thermotic.se/webshop/hund/thermoticr-hundvarmematta

Jag har en greyhound och två små terriers som jag ska samsas med, tror ni det räcker med ett 2-manstält? Jag har aldrig haft ett 2-mans men gissar (hoppas) att det borde gå, eller vad tror ni?

Min greyhound gillar inte tält mindre än tältkåta, men det är ju olika. Vi sover mest under tarp. 'Värmemattan' är nog i all ärlighet sämre än ett nedskuret liggunderlag. Eftersom neoprenet är tunnare än skumplast.

Min greyhound gillar inte tält mindre än tältkåta, men det är ju olika. Vi sover mest under tarp. 'Värmemattan' är nog i all ärlighet sämre än ett nedskuret liggunderlag. Eftersom neoprenet är tunnare än skumplast.

Ja, det är nog så. Mitt förra tält var ett stort som jag slog upp bredvid bilen och vi sov på luftmadrasser så det får bli ett lite tjockare liggunderlag till henne nu. De har ju inte så mycket egen vaddering så att säga. ;-)

Jag sover gärna med min hund i tält och jag har en dunsovsäck.
Att lära hunden att inte sova på sovsäcken är inga svårigheter om den själv får en varm och skön plats i tältet.Lika gärna som vi vill vara torra och varma när vi ska sova, så vill våra fyrfota vänner också vara det. Jag brukar lägga mina extrakläder och regnkläder som underlag (lägg alltid regnjackan överst med utsidan uppåt) eftersom det är tassar och mage som ofta är smutsiga. Sedan får hon ha min dunjacka som täcke. Finns ju speciella sovsäckar för hundar också, men det behövs inte om det inte är rejält kallt ;) Min sovsäck håller jag för mig själv och det är inga problem att hålla den ren.

När du ska välja sovsäck så är det som många nämnt tidigare viktigast att du funderar på när och hur du ska använda den. Och hellre en varm sovsäck än en kall! Nätterna i fjällen blir fort isande även om dagarna är varma. Dunsäckar är dyrare än syntes, men enligt mitt tyckte bättre när det gäller det mesta. Kolla runt på rea och outlet för att hitta en billig kvalitetssovsäck! Lycka till!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips