Hjälp mig välja hund

Klockrent. Jag skulle säga att om man rådfrågar ett forum helt utan förbehåll ska man nog inte ha en hund... Det är liksom inte ett föremål ts ska köpa utan en kamrat. Vi här vet inget om dig eller dina förutsättningar. Dvs helt omöjlig uppgift.
I och för sig kan man förstås fråga runt, det är ett sätt att lära sig mera, men annars håller jag med Gro här. Att skaffa hund är ett stort åtagande och vi känner inte TS, vet inte hur du bor, hur du jobbar, hur mycket tålamod du har etc. Flera av de hundar som har rekommenderats i tråden är hundar som nog passar för det som efterfrågas men som absolut inte borde rekommenderas som första hund till någon. Olika hundar har olika behov och vissa behöver mycket stimulans och få arbeta varje dag, inte bara på semestern.

Kolla om det finns någon kennelklubb på orten där du bor och gå dit och kolla på olika raser, prata med ägarna och framför allt, läs på! Försök träffa folk som har hund, häng med dem och se hur de umgås med sina hundar. Fråga också efter nackdelar och problem så du vet vad du har att vänta dig. Valpar måste uppfostras och ska du ha hunden lös (OBS! Det är inte alltid lagligt att ha hunden lös!) behöver den vara lydig. Det är inte omöjligt men hundar är individer, det du beskriver är en drömhund som är färdigt skolad. Men läs på, var beredd på att jobba och lycka till!
 
Håller absolut med!

Ingen hund kommer på inkallning utan träning och lydnad är en färskvara. Är du orolig för viltintresse ska du ju välja bort hundraser framavlade till jakt. På samma sätt kanske en draghund inte är lämpligt om du inte vill ha en hund som drar i kopplet jämt osv. Tänk på vad raserna är avlade för! Men som också som poängterades så är det inte lagligt att låta hundar springa lösa, långlinan är din vän isåfall. Rekommenderar också att gå en valpkurs hos din lokala brukshundklubb eller annan vardagslydnadskurs sedan. Finns många privata aktörer men majoriteten är sbkutbildade i grunden ändå.

Det du beskriver med att vara ute på tur låter som att vilken hundras som helst med bra höfter, fria andningsvägar och bra mentalitet klarar av. Med tanke på att du primärt vill ha hunden till sällskap skulle jag också säga att kolla i grupp 9 med sällskapshundar. Kolla upp vilka raser som finns där som skulle kunna vara intressanta och kontakta rasklubben och fråga vilka hälsoproblem som finns i rasen och hur man arbetar med dom. Utifrån detta kan du enklare bedöma vilken kennel du vill köpa ifrån, är det en kennel som ställer krav på dig som valpköpare är det ofta ett gott tecken. För systematisk utvärdering av avel behöver man också utvärdera alla avkommor, när man bara utvärderar avelsexemplaren så är det mkt som flyger under radarn s.a.s. Och välj för guds skull inte en kennel bara för att den ligger geografiskt nära dig!

Det där med päls förstår jag inte varför man är så avig mot, upplever långhåriga raser som mer hanterbar päls än strävhåriga och alla hundar fäller ju så det är ju bara att gilla läget. Har du dessutom en hund med lite päls kan du ju vara ute mellan -20C till +30C utan att behöva krångla med extra värmeskydd, kylskydd eller skydd mot insekter osv. Har själv en långhårig ras som fäller två ggr per år och då kanske det finns lite strån här och man får borsta lite mer. Men annars så borstar jag hunden när jag har lust (någongång i månaden kanske?) och det är inga problem, har aldrig badat hunden pga behövs inte.

Och återigen, låt inte dina helger och intresse välja ras utan det är ju din vardag som kommer att utgöra merparten av hundens och din samvaro så låt det vara avgörande för ditt rasval. Lycka till!
 
Nu har väl TS redan bestämt sig — det är ett tag sedan tråden började.

Jag ser inget fel med att välja hund för något du gör på helgerna. Naturligtvis måste vardagen fungera, men jag har inte valt hund efter vardagen.

Mina hundar är främst valda för den jakt jag bedriver. Även om jag jagar mycket så är det en liten del av året. Sedan följer de med på övriga aktiviteter under året, fungerar som draghundar — och även familjehundar.

I slutändan får du som hundägare prioritera vad som är viktigast för dig. Se bara till att hunden inte får lida för ditt val — skaffa en hund som du kan hantera och ge den stimulans den behöver.
 
Finns alltid många som letar hund så skriver några grejer man kan tänka på:

Hälsa
Kommer först för det är viktigast av allt.
Jag antar att de flesta förstår att man ska undvika andningsproblem när man letar turhund.
Något som syns mindre är hälsan i lederna. Detta är väldigt ärftligt och vissa raser är mer drabbade än andra, och vissa släkter inom vissa raser. SKK har mycket info och statistik om ledhälsa. Få saker kan sätta käppar i hjulet för ens turplaner som ledproblem hos hunden! Jag tycker även att man ska vara noga att stödja de uppfödare som prioriterar hälsa över utseende.

Mentalitet
Den mest ärftliga delen av mentaliteten är rädslorna. Det gör mig inget om hunden är lättskrämd. Men vad gör den sen? Står den och skakar i ångest och hoppas få slippa någonsin se det läskiga igen? Min hund är lättskrämd men sen vill hon ändå fram och kolla in vad det var för läskigt djur/farkost/grej. Det är inga problem. Men det är väldigt svårt att nå och uppmuntra en hund som blivit skrämd på riktigt och som är av en sån typ som lägger på sig rädslorna istället för att skaka av sig dem.
Prata med andra som har rasen och eftersom det är så ärftligt, kolla särskilt hur det funkar för föräldrar och halvsyskon.

Aktivitetsnivå
Hur mycket aktivitet vill hunden ha? Många hundar vill alltid ha aktivitet. Jag har dock träffat hundar, ofta ur rasgrupp 9 som föredrar ett bekvämare liv. Jag har haft hundar själv (ur andra rasgrupper) som inte har det naturliga drivet att de alltid vill på äventyr. Jag föredrar hundarna som alltid vill på äventyr. Det innebär också att jag får lägga mer tid på att lugna ner och hindra än på att bygga upp och motivera.

Vädertålighet
Vissa hundar har svårare för väder än andra. Många vinthundar ogillar regn och rusk väldigt mycket. Funkar fint med en varm overall kanske men många vinthuntsägare skulle nog ändå hålla med om att deras hundar gärna hänger inne i soffan om det regnar. Många Staffar och Amstaffar har en liknande inställning. De har ju ingen underull, jag antar att det är där skon klämmer. Om rasen saknar underull kan det vara bra att höra runt och se hur folk tacklar det och om det är vanligt med hundar som ogillar väder.
Finns även hundar/raser som lätt drabbas av fuktexem, solexem, bränner sig i solen osv så kolla runt.
Underullen hjälper även mot mygg! Kan vara viktigt för vissa!
Har hunden för kort päls kan man ju slänga på ett täcke. Har hunden för varm päls får man helt enkelt ta det väääldigt lugnt i värmen. Vi som inte bor i Norrland bör nog tänka både en och två gånger innan vi skaffar hund med polarpäls även om det är skönt att slippa ta med täcke på turen.

Driv och samarbetsvilja
Jag har en hund som har väldigt mycket driv och väldigt mycket samarbetsvilja. Jag släpper inte iväg andra med henne för hon bygger upp minnesbilder så snabbt och effektivt att jag vill ha kontroll över det själv. Hon är en superhund och vi har inte fått några problem, men hade det varit min första hund som jag gjort vanliga nybörjarmisstag på så hade det nog gått rejält snett.
Samarbetsvilja låter ju bra. En hund som inte vill springa bort och som vill göra det du säger. Så länge du har kontroll på vad du säger till hunden och är beredd på att vara en bra ledare i varje situation så är det ju jätteroligt med en lydig hund. Men det kräver engagemang och fokus att ha sådan kontroll på vad du gör att du inte ger hunden förvirrande och rent av svekfulla signaler. För den lär sig då också.

En hund av självständigare typ kan till synes behöva mer träning. Samtidigt är det inte många kommandon en friluftshund behöver kunna. Det går att få bra inkallning på de flesta hundar, men de flesta kan inte få en bra inkallning på de flesta hundar. Om barnen leker med en självständig hund, och hunden tröttnar, så går den sin väg. Om du ger hunden tvetydiga signaler så struntar den kanske i dig och nosar i gräset istället. En följsammare hund kanske försöker begripa sig på dina tvetydiga signaler tills den slagit knut på sig själv, eller lärt sig något helt annat än du tänkt.

Gillar du att gå och filosofera i din egen värd ska du kolla på självständigare hundar. En följsam hund behöver mer uppmärksamhet.

Vill du lägga fem år av hundens liv på att hindra och lugna den (som jag och min hund). Eller vill du lägga de fösta åren på att motivera och bygga upp och väcka intressen? Jag föredrar det tidigare. En hund som 100% vill göra vad helst jag vill göra. Fantastiskt. Men, som sagt, jag måste göra min del också. Är du osäker, gå på det senare!

Nyfikenhet och rädsla är väldigt ärftligt hos hundar. Så kolla hur det fungerar för både rasen och föräldrarna. Att hunden är lättskrämd behöver inte vara ett problem. Kolla istället vad som händer efteråt? Kommer hunden nyfiket undersöka det som skrämde, när den lugnat sig, eller kommer den snegla misstänksamt åt det hållet resten av dagen? En självständig hund som bygger på sig rädslor är inte kul! Rädslor är överhuvudtaget inte speciellt kul. Det är en sak att behöva lirka med sig hunden över en jobbig passage och en annan att hunden skakar av ångest och zoomar ut mentalt. Skulle jag skaffa en hund idag hade jag kunnat tänka mig en stor, vild, ouppfostrad hund med massa oartiga beteenden, bara att uppfostra! Men en hund som bygger på sig rädslor vet jag inte riktigt vad jag skulle kunna göra åt.

Ofta när folk ska välja hund hör man olika resonemang om att man minsann kan lösa det-och-det problemet. Bra att fundera på! Men många resonerar för lite kring vad de egentligen vill ha. Vilken typ av varelse vill man dela sitt liv med?

Jag håller med om att det är väldigt viktigt att vardagen fungerar. Det verkar dock helt rimligt att fråga här på Utsidan hur det ser ut med just friluftsintresset.

Här är några raser som passar som lite tuffare friluftshundar, och som vanligt folk kan ha om de har rätt intresse och gillar personligheten

Labrador Retriver
Dalmantiner
Storpudel
Finsk Lapphund
Norsk Lundehund
Lancashire Heeler
Welsh Corgi
Shetland Sheepdog
Schnauzer (alla storlekar)
Eurasier

Med risk att provocera nån tar jag med några jag inte tycker man kan räkna med ska fungera på tur. Givetvis finns gott om folk som kan motbevisa mig men jag har ändå en poäng tycker jag:
Mops, Bulldogg, Fransk Bulldogg och andra plattnosar
Grand Danois, Irländsk Vallhund, Bernen Sennen och andra riktigt stora hundar som får ledproblem tidigt
Kinesisk Nakenhund för pälsen och mentaliteten
Jämthund, och andra renodlade jakthundar som funkar bra i naturen men kanske inte med den vanliga hundägaren
Labrador Retriver nämns även här eftersom många har dåliga höfter.


Och några avslutande råd:
Hunden blir inte alls vad du gör den till. Den föds med en uppsättning egenskaper som du kan modifiera lite grann.

Det finns gott om vuxna hundar. Finns föreningar som omplacerar hundar. Om du är oerfaren och söker specifika egenskaper kan du istället vända dig till uppfödare av önskad ras. De kan förmedla omplaceringar som ofta har haft mindre problem än hundarna som hamnar hos föreningarna. Uppfödarna brukar ofta låta dig träffa hundarna för att bilda dig en uppfattning om rasen även när de inte har valpar att sälja. Även om du vill ha en valp, åk och träffa vuxna individer av rätt ras ett par gånger innan du åker nånstans där det finns gulliga valpar som du bara måste ha :)

En individ säger inte mycket om en hundras. Bara för att din kollega/granne/bror/kompis har en perfekt individ av en viss ras betyder det inte att du kommer få en lika dan om du skaffar samma ras. För att få en uppfattning om en ras behöver du träffa flera olika individer i olika situationer för att hitta nått slags medelvärde.


--------------------------------------------------------------------------------------

Det vore kul att läsa fler tankar om hundar i friluftslivet faktiskt!

Vilka genetiska "hinder" har era hundar i friluftslivet och hur löser ni det?

Vad vill ni ha för hundar? Självständiga eller föriga? Lugna eller taggade?
 
Jag håller med dig om att hälsan är den viktigaste delen i hundägande. Att få en en sjuklig hund gör ingen glad -- varken hund eller ägare. Det brukar också bli dyrt, även om hunden är försäkrad.

Jakthundar är ofta friskare än sällskapshundar, men jag håller med om att det sällan är en god ide att skaffa jakthund om du inte jagar.

Sedan är din lista rätt fokuserad på generisk "sällskapshund". Många av de hundägare jag känner (inklusive mig själv) har skaffat hund med någon typ av syfte. Draghund, brukshund, jakthund, etc. Har du ett syfte med din hund blir urvalet av alternativa raser betydligt mindre. För mig spelar det ingen roll att pudlar är trevliga hundar -- jag kommer inte att skaffa en i närtid i alla fall.

Sedan håller jag inte med om ägarens/förarens förmåga att påverka. Visst kommer hunden med en uppsättning egenskaper. Men hur de egenskaperna förvaltas är väldigt mycket upp till ägaren/föraren. T.ex. har jag sett en hund som gått från extremt lydig, till att vara rätt så olydig...

Det enda som förändrades var förväntningarna från en ägare/förare till nästa. Hunden med dess förutsättningar var samma, men dess beteende synnerligen annorlunda. Olika hundindivider brukar behöva hanteras annorlunda för att de ska utvecklas på det sätt du vill.
 
Jag håller med dig om att hälsan är den viktigaste delen i hundägande. Att få en en sjuklig hund gör ingen glad -- varken hund eller ägare. Det brukar också bli dyrt, även om hunden är försäkrad.

Jakthundar är ofta friskare än sällskapshundar, men jag håller med om att det sällan är en god ide att skaffa jakthund om du inte jagar.

Sedan är din lista rätt fokuserad på generisk "sällskapshund". Många av de hundägare jag känner (inklusive mig själv) har skaffat hund med någon typ av syfte. Draghund, brukshund, jakthund, etc. Har du ett syfte med din hund blir urvalet av alternativa raser betydligt mindre. För mig spelar det ingen roll att pudlar är trevliga hundar -- jag kommer inte att skaffa en i närtid i alla fall.

Sedan håller jag inte med om ägarens/förarens förmåga att påverka. Visst kommer hunden med en uppsättning egenskaper. Men hur de egenskaperna förvaltas är väldigt mycket upp till ägaren/föraren. T.ex. har jag sett en hund som gått från extremt lydig, till att vara rätt så olydig...

Det enda som förändrades var förväntningarna från en ägare/förare till nästa. Hunden med dess förutsättningar var samma, men dess beteende synnerligen annorlunda. Olika hundindivider brukar behöva hanteras annorlunda för att de ska utvecklas på det sätt du vill.

Det stämmer att mitt fokus var på generisk sällskapshund. Jag vände mig till folk som gillar friluftsliv och funderar på att skaffa hund och vill sätta sig in i hur man kan resonera. Vill man ägna sig åt en specifik hundaktivitet föreslår jag att man söker upp folk som ägnar sig åt den för att få vettiga råd och chans att träffa hundarna.

Vi kanske skriver förbi varandra. Om hunden blir vad man gör den till kunde du väl lika gärna skaffat en pudel? :p

Min poäng var egentligen att otroligt mycket av jobbet för att få hunden man vill ha är gjort om man får rätt individ från början. Det man uppnår när man jobbar mot hundens instinkter är långt ifrån det man kan uppnå när man jobbar med dem. Och lever man med en väldresserad hund så kommer det ändå vara situationer där instinkterna sipprar instinkterna igenom.

Vad tycker du själv (utöver hälsan) är viktiga egenskaper hos en hund som ska följa med på många vandringsturer eller i övrigt vistas långa stunder i skog och mark?
Vad vill du helst ha "gratis" (nåja.. ) och vad kan du tänka dig att jobba för?
 
Det kan nog tänkas att vi är rätt nära i ståndpunkt.

Om jag var bättre på att dressera hundar än vad jag är skulle en större pudel mycket väl kunna fungera. En liten pudel är det nog inte så lämpligt att släppa på vildsvin när det är någon decimeter snö...

Har du ett syfte med ditt hundägande så är det lämpligt att välja en hund med anlag som passar det du vill göra. Det underlättar enormt. Det finns däremot alltid exempel på undantag där en hund används till något den inte avlats till -- och gör det väldigt väl. Vanligtvis är det tack vare ägaren/föraren som kunnat skapa det beteendet. Hundar kan lära sig mycket.

Som du nämner har du har alltid en stor individvariation mellan olika individer inom samma ras. Ofta är den variationen större än skillnaden mellan olika raser.

Jag är fortfarande absolut övertygad att ägare/förare har stor inverkan. Jag har exempel i bekantskapskretsen som alltid haft trevliga, lydiga och välfungerade hundar. Jag har andra i omgivningen som hund efter hund visat sig vara aggressiv, olydig och allmänt problematiska. Jag tvivlar i allra högsta grad att det beror på dessa hundarnas genetiska anlag.

Det kan väl också sägas -- det är sällan en god ide att skaffa en hund med skärpa och mycket dådkraft som första hund. En titt på valfritt ställe som tar hand om hundar brukar ha en uppsättning av hundar av denna typ, där det önskas ett hundvant hem på landet, utan barn och andra hundar...

För normalt svenskt frilufsliv fungerar väl i teorin i princip alla lagom stora hundar med lämpligt hårlag. Det gör att valet av hund i stor utsträckning kommer att styras av individuella preferenser. Och tur är väl det. :)
 
TS skriver uttryckligen att hen ska skaffa hund "för första gången i livet". Vana hundägare rekommenderar förstås sina favoritraser men ha med i beaktande att utpräglade bruks-, drag- och jakthundar inte alltid är "nybörjarhundar".
 
Jag är fortfarande absolut övertygad att ägare/förare har stor inverkan. Jag har exempel i bekantskapskretsen som alltid haft trevliga, lydiga och välfungerade hundar. Jag har andra i omgivningen som hund efter hund visat sig vara aggressiv, olydig och allmänt problematiska. Jag tvivlar i allra högsta grad att det beror på dessa hundarnas genetiska anlag.

Håller med till 100%. Blir fel när en beklagar sig över en olydig hund med att den är lite vild.
När det gäller hälsa så är det inte bara den fysiska men också den mentala hälsan som är viktig å ha koll på. Det är stora skillnader på en del raser.
 
TS frågade om råd för ca 5 år sedan. Förhoppningsvis behöver TS inte råd längre... :)

Det som fick mig att gå in i tråden var rådet att fokusera på vardagen. Det blir i mitt tycke fel. Om nu TS vill ha en hund till friluftsliv, så bör hunden klara det, och väljas utefter det.

Naturligtvis ska hunden också fungera i vardagen. Ur mitt perspektiv är det rätt självklart. I min vardag skulle alla raser fungera. Inte nödvändigtvis alla individer -- men alla raser. En del mindre raser skulle dock inte kunna följa med på alla aktiviteter om de inte bars...

Sedan drog diskussionen iväg lite... ;)
 
Shetland Sheepdog. Lydig, lojal, snäll och mycket lättlärd.
Inte den mest spännande hundrasen. Men känner man sig osäker i sitt val av hund och lägger stor vikt i att samspelet mellan hund och människa ska funka klockrent är sheltie en utmärkt hund! Trivs även i naturen, generellt sett på ett "lagomt" sätt dessutom (springer inte runt som en dåre okopplad, håller snarare ihop "sin flock").
 
TS frågade om råd för ca 5 år sedan. Förhoppningsvis behöver TS inte råd längre... :)
Sedan drog diskussionen iväg lite... ;)
Tack för förtydligandet! Jag brukar kolla datum på senaste inlägget, missade visst att det var en gammal tråd. Men ämnet är ju ändå intressant i dessa tider då allt fler känner dragning till naturen och allt fler skaffar hund för första gången. Så det är knappast någon skada skedd. Det är ju annars schysst om man påpekar att det är en gammal tråd man plockat upp, folk engagerar sig för att de vill hjälpa. Trist att slösa bort tiden på att skriva onödiga tips. 🤷‍♀️
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.