Hjälp mig välja hund

Hej
Ny här på utsidan och tänkte fråga om råd. Jag står inför den smått ofattbara lyxen att bli med hund för första gången i livet och behöver råd/hjälp att välja ras.

Jag vill ha en kompis som är med mig i vått o torrt, på fjällvandringar, skogsvandringar ev. med i kanoten och några tältnätter emellanåt och som tycker om det och den får gärna tycka om att simma samt klara av att korsa mindre åar/älvar simmandes.

Jag vill helst kunna ha hunden lös då jag ofta (nåja, åtminstone på semestern samt ibland på helger) vistas i skog och mark med väldigt få mänskliga besökare så helst ska hunden inte ha för mycket jaktinstinkt och/eller vara relativt lätt att kalla in samt en vilja att återvända till husse.

Vidare önskar jag inte ha en alltför "skällig" hund, förstår att detta är individuellt och även hänger mycket på mig som hundägare men det finns förmodligen olika benägenheter i olika raser, generellt sett.

Sist men inte minst önskar jag en hund som kräver minimal pälsvård och som fäller så lite hår som möjligt.

Storleksmässigt tänker jag mig från terrier upp till Labrador.

Hundens utseende spelar mindre roll.

Tack på förhand!

Johan
 
Finsk lapphund.. Riktigt bra friluftsvovve som klara väder o vind..

Har själv två huskys o dom kan man inte lita helt 100% när dom e lösa.. dyker de upp rådjur el älg,ren så bär de av efter rätt säkert...
 
Finsk lapphund.. Riktigt bra friluftsvovve som klara väder o vind..

+1 på den.
Har själv en och han har inga tendenser alls att jaga eller sticka. Det är antagligen vallargenen. Tålig mot alla vädersorter (mycket päls ger ju dock en liten nackdel vid varmt väder) och älskar att vara ute. Fäller sin underull 1-2 ggr per år så du kommer inte ha en massa hundhår hemma. Väldigt lugn hemma eller då inget händer men är genast på när något skall göras. Ett alternativ är ju svensk lapphund. Då gör du även en god gärning då den inte är vanlig. Lapsk vallhund funkar också.
 
Hej
Ny här på utsidan och tänkte fråga om råd. Jag står inför den smått ofattbara lyxen att bli med hund för första gången i livet och behöver råd/hjälp att välja ras.

Jag vill ha en kompis som är med mig i vått o torrt, på fjällvandringar, skogsvandringar ev. med i kanoten och några tältnätter emellanåt och som tycker om det och den får gärna tycka om att simma samt klara av att korsa mindre åar/älvar simmandes.

Korsa strömmande vattendrag simmandes klarar nog ingen hund av. De kommer åka med strömmen. Jag har en hyffsat stor hund, och får antingen hålla den i selen när vi vadar, eller bära den över.

Jag vill helst kunna ha hunden lös då jag ofta (nåja, åtminstone på semestern samt ibland på helger) vistas i skog och mark med väldigt få mänskliga besökare så helst ska hunden inte ha för mycket jaktinstinkt och/eller vara relativt lätt att kalla in samt en vilja att återvända till husse.

Vallhundar brukar vara lätta att ha lösa runt sig, då de ofta vill vara en del av flocken. Sen är det upp till individen hur mycket jaktlust den har. Sen kan man lära en hund med mycket jaktlust att bryta beteendet också (inte sticka efter vilt t.ex.)

Vidare önskar jag inte ha en alltför "skällig" hund, förstår att detta är individuellt och även hänger mycket på mig som hundägare men det finns förmodligen olika benägenheter i olika raser, generellt sett.

Alla hundar skäller mer eller mindre.

Sist men inte minst önskar jag en hund som kräver minimal pälsvård och som fäller så lite hår som möjligt.

Då går nog alla långhåriga hundar eller hundar med speciell päls bort.

Har själv en schäfer, och den fungerar bra överallt.
 
Ang hundar som ska ta sig över en ström funkar grymt bra även med klövjeväskor...
Hundar vet mkt bättre än du tror o hur dom ska ta sig över..
Släpper du hunden lös o går över själv först så kommer hunden inte gå i vattnet på samma ställe som du utan en bit högre upp mot strömmen.

Hundar kan tydligen beräkna strömhastigheten så pass bra att dom hamnar där du står på andra sidan o väntar..
 
Välj inte hund efter vad du gör på semestern utan efter vad du gör på vardagarna... de flesta hundar klarar att sova i tält och vistas i skogen ett par veckor på sommaren och några enstaka helger. Om du på vardagarna inte är så aktiv (kanske bara ett par timmars lugna promenader i stadsmiljö och mindre vid regn) välj en hund ur grupp 9 = "sällskapsgruppen" så slipper du både stark jaktinstinkt och får en hund som inte kräver så mkt (men som garanterat gillar att hänga med på svampplock, vandra mm).
 
Jag vill i sammanhanget slå ett slag för att överväga att ta hand om en hund som söker ett nytt hem, t ex via hundstallet eller hundar utan hem.
Fördelen är att du får en hund som kan följa med på äventyr ganska omgående, köper du valp får du vänta i ca två år innan hunden kan bära klövja även om den förstås kan följa med ut på tur innan dess. En annan fördel är att du kan ta reda på hur individen du köper är redan från början, en valp har inte hunnit utveckla sin personlighet färdigt ännu när man får hem den. Och, inte minst!, dessutom gör du en god gärning och hjälper en hund!
 
Flatcotet retriver - alla dagar i veckan.

Perfekt familjehund, alltid glad mot alla (ingår i klubben extrema svansviftare) och kompis i alla väder - de är ingen mesig sort, den gör vad man begär och är allt utom slö.

Den har extremt lite vakt.. betyder att den inte skäller och på något sätt visar aggressivt beteende mot människor och andra hundar

Den har extremt lite jakt... vilket betyder att du kan ha den lös utan att den drar iväg - jag har min okopplad överallt utom i trafiken - alltid.

Merparten har en päls som en gås dvs den tål väta gillar vatten och torkar snabbt. Den tål också kyla. De släpper rätt lite hår.

Tänk dock på att ALLA hundar är flock DJUR = allt den gör är av egoism, den strävar m.a.o. efter att bli flockledare - så lydnad är en fördel om man nu inte önskar en hund som tar över och drar i kopplet, skäller, knycker mat, tigger, ligger i sängar och soffor, sticker iväg...

Som vanligt hänger det på ägaren... ALLTID - aldrig på djuret. Därför ska den hanteras konsekvent och med en kärleksfull fast hand där nej ALLTID är ett nej och Ja alltid är ett ja oavsett dag i veckan, då trivs hunden.

ALLA hundar oavsett sort kräver också mental och fysisk träning och skulle jag gissa är det extremt långt till den övre gränsen för de flesta raser. De större kräver givetvis betydligt mer om du vill att den ska må bra och trivas.

Sist men inte minst - Flatten är som många större hundar, alltid hungrig = "ge mig en hungrig hund och jag kan lära den vad som helst".

Om du nu inte vill ha en sån här utan något annat - kolla då på hur vad man har avlat den till, jakt, vakt, herde, valla, dragarbete etc. de är så i grunden den är och det beteendet är svårt (omöjligt/jobbigt) att få bort. Det är m.a.o lättare att jobba med strömmen än emot.
 
Jag vill i sammanhanget slå ett slag för att överväga att ta hand om en hund som söker ett nytt hem, t ex via hundstallet eller hundar utan hem.
Fördelen är att du får en hund som kan följa med på äventyr ganska omgående, köper du valp får du vänta i ca två år innan hunden kan bära klövja även om den förstås kan följa med ut på tur innan dess. En annan fördel är att du kan ta reda på hur individen du köper är redan från början, en valp har inte hunnit utveckla sin personlighet färdigt ännu när man får hem den. Och, inte minst!, dessutom gör du en god gärning och hjälper en hund!

En husky kan man nog ta med på vandra redan vid 7-8 månader o bära klövje vid 10-12 månader..

Huskys börja tränas drag lite lätt vid 6månader..
 
Välj inte hund efter vad du gör på semestern utan efter vad du gör på vardagarna... de flesta hundar klarar att sova i tält och vistas i skogen ett par veckor på sommaren och några enstaka helger. Om du på vardagarna inte är så aktiv (kanske bara ett par timmars lugna promenader i stadsmiljö och mindre vid regn) välj en hund ur grupp 9 = "sällskapsgruppen" så slipper du både stark jaktinstinkt och får en hund som inte kräver så mkt (men som garanterat gillar att hänga med på svampplock, vandra mm).

Klockrent. Jag skulle säga att om man rådfrågar ett forum helt utan förbehåll ska man nog inte ha en hund... Det är liksom inte ett föremål ts ska köpa utan en kamrat. Vi här vet inget om dig eller dina förutsättningar. Dvs helt omöjlig uppgift.
 
Klockrent. Jag skulle säga att om man rådfrågar ett forum helt utan förbehåll ska man nog inte ha en hund... Det är liksom inte ett föremål ts ska köpa utan en kamrat. Vi här vet inget om dig eller dina förutsättningar. Dvs helt omöjlig uppgift.
Det är väl klart att man kan fråga ett forum "utan förbehåll". Det här ger ju FS några idéer på vad hen kan kolla på för raser, innan inköpet kommer väl rimligen personen forska lite mer, ringa uppfödare och träffa hundar av de intressanta raserna.
 
Oj, så många svar, roligt med respons :)

Tundraman och G.Stam:
Ska definitivt kolla upp Lapphund och Laps vallhund, kanske passar mig.

shiloh:
Jag kanske har sett för mkt på Lars Monsens filmer där hans Alaskan Husky "Foss" simmar över älvar ;)

Tundraman igen:
Är det dina huskys du menar?

iloj:
Kloka ord, tack för råden

Tollan:
Tack för tipset, har faktiskt tänkt en del i de banorna, men även tänkt att det kanske inte passar mig då jag inte haft hund tidigare

whynot:
Flatcotet Retriver, tålatt övervägas :)
Många bra råd o tips komprimerat i ditt svar, tack

Tundraman igen:
Hur fungerar det till vardags med dina huskys? Bor ni i norra Sverige samt har du mkt tid och ork att motionera dem? Tror det är fantastiska hundar men att de kräver mer än jag klarar av.

gro:
Fråga mig gärna om mina förutsättningar och utveckla gärna vad du mernar med förbehåll :) Jag frågar inte forumet vad jag "ska ha" för hund. Jag vill bara ha tips, råd och hjälp inför mitt hundval som jag kommer att överväga noga.

Ayrin:
+1 på den ;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.